Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Freestyle (2007)

autoreview

Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Freestyle (2007)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 100pk Freestyle
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb afgelopen weekeind eindelijk mijn nieuwe Seat Ibiza op kunnen halen bij de dealer! Ik heb gekozen voor Adablauw (vanwege lease was de keuze beperkt) en deze kleur doet de lijnen erg goed uitkomen.

Ik heb gekozen voor de aanbieding ‘Freestyle’ waardoor er diverse extraatjes op zitten die het rijden veraangenamen. Daarnaast zitten er hierdoor enkele uiterlijke verfraaiingen op, waardoor de auto er net iets stoerder uit ziet.
Naast deze extra’s heb ik er een middenarmsteun bij gekocht, alleen deze was nog niet op voorraad, dus daarover later meer.
Ik zal, zodra ik foto’s heb gemaakt, deze aan de review toevoegen, dan kan iedereen zelf oordelen.

En dan de ervaringen tot nu toe:
De eerste indrukken zijn erg positief. De auto is erg vlot, zeker tussen 1500 - 2500 toeren (Tdi) en je kan je rijbewijs makkelijk kwijtraken als je even niet oplet.

De auto is redelijk zwaar voor zijn formaat, waardoor het rijden op hoge(re) snelheden erg comfortabel is en je weinig last van zijwind hebt.
Bochtenwerk en remmen gaat prima en schakelen gaat lekker kort (bak moet nog wel ‘ingereden’ worden en voelt nu nog iets stug).

De 1.9 laat wel van zich horen, maar is absoluut niet storend aanwezig.

De sportstoelen waren eerst nog een puntje van twijfel (voor aanschaf), maar bevallen heel erg goed. Je hebt een iets langere zitting (ondersteuning bij je knieën) en natuurlijk veel steun in de rug / zij.
Ook met langere ritten (200 km) bevalt me dit opperbest.

De bestuurderspositie is geheel naar eigen inzicht in te stellen, wat voor mij een vereiste was (rij gem. 5000 km per maand) en het stuur is lekker klein en degelijk.

De ingebouwde radio/CD speler met MP3 en stuurbediening die bij de freestyle wordt meegeleverd doet zijn werk naar behoren. De 6 speakers komen het geluid ten goede omdat er wel wat rijgeluid te horen is bij snelheden > 100 kmph.
(Maar daarvoor is het dan ook een Ibiza en niet bijv. een Leon). De muziek klinkt overigens prima en er kan belachelijk veel bas geproduceerd worden, als je dat zou willen.

De climatronic doet zijn werk goed, alleen zitten de knoppen hiervan iets aan de lage kant.

Kwa ruimte valt het me allemaal erg mee, door de 3 deurs uitvoering heb je wat minder ruimte achterin, maar een volwassen persoon kan er nog wel redelijk zitten. Hierdoor heb je voorin veel beenruimte.
Met mijn 1.85 heb ik de stoel niet in zijn achterste stand.
Ook de kofferbak is redelijk groot en zal zeker voldoen voor een vakantie met z’n 2-en.
Doordat het een driedeurs is, zwaaien de deuren wel erg ver naar buiten. Dit is niet specifiek Seat / Ibiza, maar viel me wel weer op.

De afwerking is degelijk. Geen rare kieren, rammeltjes, rare materialen oid.

De mistlampen voor die bij de freestyle zijn ingebouwd zijn erg fijn op verlaten landwegen, omdat ze het wegdek dichtbij (in de breedte) goed verlichten.
Of ze ook met mist van dienst zijn heb ik nog niet kunnen ervaren.

Bij het parkeren in de stad is het elektrisch in kunnen klappen van de buitenspiegels eigenlijk ook best handig (freestyle).

Al met al dus een goede eerste indruk.

En dan de (kleine) minpuntjes:
- Gemonteerde carkit zit te laag (laat ik nog verplaatsen als de middensteun binnen is)
- Minder praktische inrichting als ik met de Polo vergelijk (geen grote opbergvakken onder je dashboard, geen lades onder in de stoelen, geen netjes in de kofferbak voor losliggende zaken, ‘maar’ één beker- / flessenhouder ipv twee, geen verlichting voor de spiegeltjes in de zonnekleppen)
- De bekerhouder in het middenconsole is wat gammel.

* Update na 2 weken gebruik (2500 km).
Eerste foto toegevoegd, had geen tijd / zin om de auto even te wassen.
Gemiddeld verbruik is 1:18 met redelijk veel snelweg en pittig rijden.

Verder erg tevreden over deze auto. Rijdt heerlijk.

* Update na 6 weken gebruik (10250 km).

Het paneel is na 3 weken vastgezet met een (inderdaad vergeten) schroef, tevens is de knop van de radio gerepareerd. Daarnaast is de carkit nu op de juiste manier geplaatst.

De auto rijdt nog altijd als een zonnetje, één keer olie bijgevuld, al was dat nog geen noodzaak.
Een klein nadeeltje is dat de antenne niet verwijderd kan worden voor de wasstraat. Hij kan wel omlaag geklapt en weer vastgezet worden, maar dit lijkt niet echt wasstraat-proof. Volgens de dealer moet dat het wel zijn, dus ik maak gewoon gebruik van de wasstraat.

Verbruik loopt iets terug naar 1:19 - 1:20 dus dat is alleen maar gunstig. Mijn rijstijl is misschien wel iets rustiger geworden...

Helaas is de middensteun nog niet binnen bij de dealer, dus nog geen nieuwe foto geplaatst.

* Update na 2 maanden gebruik (12000 km).
De rest van het tankje olie (1 liter) is er nu bij in gegaan. Dat zou dus 1 liter op 12000 km. betekenen. Ik ga kijken hoe dit zich ontwikkeld.

Ondertussen ook ervaring met de laadcapaciteit van de Ibiza. Die valt niet tegen. Als je de achterbank neerklapt, kun je behoorlijk wat liters kwijt in de auto.
Kanttekening hierbij is wel dat de stoelen dan wel naar voren moeten, omdat de achterbank anders niet helemaal naar beneden kan. Als je dat niet doet, dan blijft die iets omhoog staan. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg, want het scheelt weinig kwa inhoud.

Had gisteren een lekke band (stuk prikkeldraad doorboorde het rubber), dus nu ook ervaring met het wisselen van een band. Dit ging erg gemakkelijk. de meegeleverder krik werkte prima en met +/- 5 min. was de reserveband er onder gemonteerd.

Het meegeleverde verwissel-setje werkt prima.

* Update na 2 1/2 maand gebruik (14000 km).

De middenarmsteun is (eindelijk) binnen en gemonteerd. Hij maakt het net even af en zorgt voor een nog comfortabelere zitpositie.
Foto’s volgen binnenkort.

* Update na 4 maand gebruik (20000)
Geen problemen, gehad, rijdt nog altijd perfect. Mensen achterin klagen wel over weinig ruimte en slechte uitstap-positie. Maar goed, het is geen gezinsauto.

* Update na 6 maand gebruik (36000)
Auto rijdt nog altijd erg prettig. Heb wel 3x een koplamp moeten vervangen (1x links en 2x rechts), maar ik rijd altijd met de dimlicht.
De auto is nog altijd erg vlot en blijft ongeveer 1:19 - 1:20 rijden.
Wel heb ik een probleem met de centrale deurvergrendeling dat de dealer maar niet op kan lossen.
Zie hiervoor ’problemen’

En hij komt er echt ooit een keer aan, de foto van de middenarmsteun (welke helemaal voldoet aan mijn verwachtingen).

* Update na 13 maand gebruik (63000)
Eindelijk de beloofde foto geüploaded met de armsteun.

De Ibiza doet zijn werk nog altijd prima. Het probleem met de deurvergrendeling is opgelost. De x-polige stekker was niet goed. Nadat deze vervangen was, is het probleem verholpen.
De carkit doet van tijd tot tijd raar (niet opladen, soms een tik in het geluid, soms geen speakergeluid), dus die is de volgende keer aan de beurt.

De auto zelf bevalt nog altijd erg goed. Het verbruik loopt langzaam terug naar 1:21 dus dat is gunstig en het olieverbruik is nihil. Ik heb sinds de laatste update geen olie bij hoeven vullen.

Wel zijn de ruitenwisrubbertjes aan vervanging toe. Ze beginnen strepen te trekken.
Tevens laat het leertje van de pook los.

We gaan over een dikke maand naar Zweden toe, waarschijnlijk 4 weken, dus dan zal de Ibiza echt op gebruikersgemak worden getest.

PROBLEMEN

- Bij het gaspedaal zit een paneel los aan één hoek, dit zal ik laten repareren als de middensteun wordt gemonteerd. Het lijkt alsof er een schroef ‘vergeten’ is. (gerepareerd door dealer)
- Verder nog geen problemen gehad, misschien bij de volgende update.

Update 2 weken 2500 km.
- Scanknop van de ingebouwde radio veert niet terug. (gerepareerd door dealer)

Update 2 maanden 12000 km.
- Lekke achterband, was makkelijk te verwisselen.

Update 6 maanden 36000 km.
- Problemen met de centrale deurvergrendeling.
Het vergrendelen / ontgrendelen van de portieren is soms niet mogelijk met de knop die hiervoor in de bestuurdersdeur zit.
Diverse bezoeken aan de dealer later is er nog geen oplossing, men gaat begin januari 2008 het dashboard en de deur loshalen om de bedrading te vervangen.

Update 13 maanden 63000 km.
- Carkit doet soms raar
- Leer onderaan pook laat los.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.