Seat Ibiza 1.8 20VT FR (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.8 20VT FR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 152.826 km |
KM-stand laatst | 172.037 km |
Spaanse Alfa Romeo?
- 172.037 km
Het viel niet mee om een geschikte opvolger te zoeken voor de Alfa Romeo 156 2.5 V6. Wilde qua wegenbelasting en verbruik wel iets minder kosten, maar niet teveel toegeven wat snelheid en acceleratie.
Qua cijfers zat ik te denken aan de volgende specificaties: 0-100 binnen de 9,5 seconde top iets boven de 200km/u, wegenbelasting minstens 1 klasse lager dan de >1250kilo en een stap maken qua bouwjaar en kilometerstand.
Budget iets van €5000 toeleggen, op de shortlist een nogal diverse lijst van auto’s die wel binnen de specificaties vielen van voorkeursmerken:
• Mazda MX-5 type NB(vanaf 1998 geleverd);
• Fiat Grande Punto T-jet of 1.9 JTD ;
• Ford Fiesta ST ;
• En pas later de Seat Ibiza 1.8 turbo met 150pk.
De Punto’s die interessant waren werden elke keer dat ik wilde proefrijden(plande ik vaak in het weekend) voor mijn neus verkocht en de Tjets met 120pk zijn toch redelijk schaars, de 1.9 puur overwogen vanwege het aanbod maar was ook niet te vinden met lagere kilometer stand dan mijn in te ruilen auto.
MX-5 wel proef gereden maar toch een te kleine auto en niet praktisch genoeg voor dagelijks gebruikt, tevens boodt de handelaar(toch een gerespecteerd Alfa Specialist in Assen) een belachelijk inruilvoorstel van nog geen €1000 voor mijn V6 terwijl hij een zelfde Alfa 156 1.8 met meer kilometers voor meer dan het dubbele tekoop had staan, ook een kwestie van principe.
Tijdens een avondje Markplaatsen toch maar eens gaan zoeken naar een Ibiza met vermogen. De 4e generatie is best een aardig model en is vergeleken met zijn VAG neefjes Fabia en Polo toch een stuk vlotter om te zien en vaak nog voordeliger om aan te schaffen.
Toevallig had de VW/Seat dealer Heron in Zwaag een zwarte 1.8 FR ingeruild en stondt deze auto scherp aangeboden exclusief garantie ivm roestend voorscherm RV. Wilde deze auto wel het voordeel van de twijfel geven want volgens de aanbieder afkomstig van 2e eigenaar en wel dealer onderhouden. Na wat foto’s van mijn eigen auto gestuurd te hebben een bod van €1500 gekregen te hebben de gok genomen om meer dan 200km te rijden voor een proefrit in Zwaag.
Aangekomen stond de auto in ieder geval klaar, niet in showroom staat. Maar daar was de prijs ook na en zelf schoonmaken en poetsen kan altijd nog.
Tijdens proefrit geen rare zaken tegengekomen, het 1.8 turboblok heeft wel een geheel ander karakter dan een 2.5 V6 maar de turboboost van 3500rpm is toch ook een leuke ervaring(de vorige eigenaar had een hardcore CD in de speler laten liggen wat prima de motor beschrijft STAMPEN JONGUH!!) en met 150 pk en 230nm is het zeker geen stakker met een accelaratie van 8,4 sec naar de 100km/u en een top van 215km/u.
Onderhoudshistorie was zover sluitend en niet geheel onbelangrijk bij dit blok, elke 15k een oliebeurtje gehad. Deal gesloten met de verkoper en op een zaterdagmiddag gelijk al eigenaar van een andere auto.
Tijdens het terugrijd naar huis even over de Afsluitdijk ff de auto goed uitproberen, in de 5e versnelling heeft het blok zeker vanaf 120km/u een enorme elasticiteit om te versnellen naar 180km/u. Voor het gevoel voelt het sneller dan de toch niet misselijke 190 pk V6, wellicht dat er ook een chipje inzat die dit blok met gemak richting de 180-190pk moet brengen.
Bij het Afsluitdijk monument even foto’s gemaakt van mijn aanwinst helaas zag ik toen pas dat het luchtrooster voor ook qua plastik kapot is. Dat is het nadeel als je alleen gaat proefrijden met je vriendin die liever wil winkelen, dan dat ze echt interesse in de nieuwe auto heeft 8-) afijn onderdeeltje is vast wel lost te koop.
Na de Afsluitdijk ging het helaas mis na het aftanken van de auto. Tank helemaal volgegooid en na iets van 5km rijden een geel lampje van motorstoring. Kun je nagaan rijd je bijna 5 jaar Alfa Romeo en nog nooit een motorstoring gehad en nu rijd ik met een “degelijk” VAG product en gelijk op de eerste dag. Dealer was na 16:00 ook niet meer goed te bereiken en die kon mij toch niet verder helpen aangezien de monteurs al eerder vrij zijn. Nu merkte ik motorisch niet direct iets maar voor bedrijfszekerheid niet harder dan 100km/u gereden. Volgende werkdag naar locale Seat dealer geweest om uit te lezen en het probleem zat hem in een vacuumslang van de tank. Aan de monteur gevraagd of dit kwaad kan en die antwoordde broodnuchter “hij vliegt er niet van in de fik en joe kan gewoon doorrijden hiermee” kortom reparatie niet noodzakelijk wel even €15 afgetikt voor de diagnose en meteen een luchtrooster besteld a €30 zodat de auto er weer netjes bij staat.
Kortom een valse start, maar niet al te ernstig. Tot dusver de inleiding hier verder de ervaringen na een 1,5 jaar in bezit te hebben gehad en bijna 20.000km verder tussen de 152.000 en 172.000km.
Design ***/*:
Prima ontwerp voor een B segmenter die begin van het nieuwe millennium op de markt kwam. De hand van Walter da Silva(Audi A5 en Alfa 147 en 156) is duidelijk terug te vinden met Alfa achtige details als de achterlichten, bumperdesign en interieur roosters. Wel heeft de auto dikke velgen nodig om op smaak te komen, had eerst 16inch FR velgen en deze later vervangen voor 17inch van het nieuwe model Ibiza. Op mijn winterset van 15inch oogt het toch allemaal wat “ielig”.
FR pakket van dit bouwjaar is niet heel spannend zilverkleurige spiegelkapjes/achterlichten en sportgrill. Na de facelift (2006) werd dit model mooier aangekleed qua bumpers.
Comfort **/*:
Hier heb behoorlijk op moeten inleveren, was ook wel te verwachten als je van D naar B segment gaat en dit bovendien een auto is die je bijna in de categorie “hot hatch” mag zetten. De auto is zoals vele sportieve VAG producten te stug afgeveerd(heb wel eens in een Audi A4 met sport onderstel gereden) en de Seats staan hier ook wel redelijk om bekend. Met name op auto snelwegen waar het asfalt niet strak is(heb in deze periode veel in Duitsland gereden op traject Emmen – Dusseldorf) en je voelt de auto gewoon hobbelen over de asfalt naden, hierdoor is onrust in de auto.
Ook qua (omgevings) geluid en stoelcomfort heb ik moeten inleveren.
Afwerking / Interieur ***:
Ten opzichte van de Alfa’s is het interieur zowel qua ontwerp als materiaalgebruik een stap terug. De prefacelift Ibiza heeft een harde bovenlaag(hoezo dashboard knuffelen VAG?) die grofstoffelijk is uitgevoerd. De zilverkleurige accenten op de console geven nog wat kleur en de luchtroosters zijn aardig vormgegeven.
Ook is er van slijtage aardig sprake, het leer van het stuur en de versnellingspook is grauw en heeft slijtplekken. De stoffenbekleding is ten opzichte van leren zetels in de Alfa ook verweerd en minder mooi. Daarnaast zijn de softtouch deurgrepen binnenin afgebladderd en lag de uitschuifbare bekerhouder ook naar een half jaar in diggels.
Kortom de boekhouders hebben hier en daar op wat zaken bespaard(zo is er geen lampje in de kofferbak) en dat zie je naar een paar jaar wel terug.
Prestaties / motor *****:
Hiervoor heb ik de auto gekocht, wat dat betreft past het Seat rijder stereotype hier goed bij(denkend aan de altijd gehaaste zwarte Leon leasetypes en de petjes die rijden in de oudere Ibiza’s).
De 1.8 turbo die geïntroduceerd is in de Audi TT met 225 pk is een dijk van een motor, denk dat ie met opgegeven 150pk ruim in het geknepen vermogen zit.
Heb op de autobahn A31 leuke wedstrijdjes gehad met een Audi A5 Cabrio 2.7of3.0 TDI die ik tot 200km/u echt de baas was en ook een Ford Mondeo ST220 moest het onderspit delven in een tussen acceleratie. Op de GPS heb ik een top van 218 km/u gehaald met het gevoel dat er nog iets meer inzat.
Het motorgeluid is voor een 4 cilinder OK, de vorige eigenaar had er een einddemper van Milltek erop gezet wat voor een mooi brom zorgt. In vergelijking met het verfijnde 6 cilinder geluid en loop een stapje terug en het karakter is zoals gezegd wat “brommig” en minder regelmatig.
Weggedrag ***/*:
Beetje te stuiterig, wel is de auto goed in de bocht te zetten en voelt deze veilig aan. Ook op hogere snelheid (200plus) heb niet het gevoeld dat de auto gaat zweven wat bij de oudere auto’s die ik gewend was te rijden wel het geval was.
Besturing is wel voor verbetering vatbaar, zit net wat te weinig gevoel in. Waar ik in de Alfa’s en Mazda 6 van mn vader een wat directer en stugger stuur gevoel heb vind ik de Seat te soepel en indirect insturen.
Wel zorgt de Traction Control en ESP voor genoeg reserve en wordt het nooit gevaarlijk.
Verbruikt/kosten ***/*:
1 op 11,1 op basis van mijn Spritmonitor tankbeurten over bijna 20.000km met 70% snelweg verkeer. Gemiddelde brandstof(met goedkoop tanken in Duitsland op de juiste tijden) kosten per 100km €13,94 met uitschieters van 1 op 12,5 tot 1 op 9, zeker netjes gezien de prestaties.
Ook qua wegenbelasting en verzekering(€20 WA+) in vergelijking met mijn vorige auto’s een voordelige auto om te rijden
Qua reparaties (zie ook kopje PROBLEMEN/KOSTEN) geen buitensporige reparaties/onderhoud gehad wat buiten regulier onderhoud viel, wel wat kleine irritaties.
Afschrijving positief heb in 1,5 jaar tijd en 20k verder maar €750 moeten afschrijven(daarbij wel de auto opgewaardeerd met dure velgen en banden twv zo’n €500).
Eindconclusie ***/*:
1,5 jaar in deze Seat Ibiza gereden, met bijna 14k per jaar wel meer gereden dan dat ik had verwacht en is de auto mij iets tegengevallen door het comfort en de afwerking. Deze review heb ik met hoge verwachtingen geschreven omdat de pers altijd zo positief is over de kwaliteit van producten uit VAG stal en ik dit juist tegen vind vallen. Ook omdat deze auto wat betreft tweede hands aanschafprijs een stuk duurder was dan wat eerder had gekocht.
Juist de punten waar traditioneel mbt VAG producten hoog wordt opgegeven(afwerking, roestpreventie en materiaalgebruik(ok dit geldt niet echt voor Seat) vind ik de Ibiza minder scoren dan de Italianen. Technisch was er afgezien van een hardnekkig onschuldige motorstoring weinig mis mee.
Daarnaast was het een lekker snelle auto door de smeuïge motor en was ie door het formaat een lekker gooi- en smijt wagentje waar je op vrijdagavond na je werkdag nog even flink mee tekeer kan gaan op de Autobahn.
Ben weer terug naar het bekende segment en Alfa Romeo in de vorm van een Alfa 159 1.9 zilverkleurig icm rood leer waarvan een review volgt.
Voor uitgebreide kosten/problemen analyse zie hieronder:
PROBLEMEN / KOSTEN (152.826- 172.037km)
Heb deze Ibiza 1,5 jaar gehad, hierbij de reparaties, kosten, keuringen en onderhoudsbeurten.
153.000 (2013) Storing
Auto laten uitlezen bij Dealer en luchtrooster repareren €50,-
156.000 (2013) Storing
Blijkt een hardnekkige storing te zijn(vacuum zuigen van de tank) merk er motorisch niet van en op aanraden van de monteur gewoon mee doorgereden. OBD dongel gekocht om de auto zelf te resetten/uit te lezen. De storing komt soms spontaan weer na wat langer stationair draaien en verdwijnt soms ook weer, dan zeggen wat over Italiaanse auto’s ;)
158.000 (2014) Oliebeurt + APK.
In Duitsland laten uitvoeren €59,- storing gereset en uitgelezen.
APK bij profile met actie uitgevoerd €15,- geen problemen.
162.000 (2014)
Nieuwe banden/velgen set gekocht zomerbanden weinig profiel €550,-
170.000 (2015) Irritaties niet gerepareerd – verwachte kosten
Antiblinderings spiegel lekt olie! Heeft op mijn werk te lang een weerkaatsende zon op geschenen en blijkbaar is de spiegel kapot. Met avondrijden krijg ik verblindende koplampen te zien, vervangen kan ik niet zo zelf en een nieuwe spiegel alleen al kost gauw €220 euro, wachten we even mee met als we auto gaan inruilen
Bekerhouder stuk
Voorschermen/spatborden beginnen te roesten. Van het rechter spatbord voor was het bekend(had de auto zo gekocht en beetje behandeld). Nu zie ik ook bubbels onder de linkerspatbord voor. Iets zegt me dat hier op kwaliteit is bespaard + dat ik het beter had moeten onderhouden.
Kosten toch ook een €800 om het netjes te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.