Seat Ibiza 1.6 16V Sportstyle (2008)

autoreview

Seat Ibiza 1.6 16V Sportstyle (2008)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.6 16V Sportstyle
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Waarom een Seat Ibiza

Mijn vorige auto was een Opel Calibra 2.5 V6 Special Edition.
Deze had een fikse motorschade opgelopen, en toen heb ik via mijn werkgever een lease auto kunnen regelen.
Daar ik geen auto nodig had voor mijn functie, maar de luxe niet wil missen, ben ik op zoek gegaan naar een auto in de klasse Corsa/Polo/Clio klasse. De bijtelling moest niet te hoog worden.
Mijn broertje heeft een paar maanden geleden een Seat Ibiza 1.9 TDI Freestyle 100pk aangeschaft, en ik vond de auto niet mis. Maar de dieselmotor was te rumoerig.
Daarom ben ik gaan kijken voor een benzine uitvoering.
Ik zocht een auto met gemiddelde prestaties en die niet al te uitgekleed was.
Zo ben ik bij de Seat Ibiza 1.6 16V Sportstyle uitgekomen. Als enige extra opties heb ik genomen:
- Metallic Lak (Zeeblauw)
- Seat uitlaatsierstuk

De volgende standaardopties van deze uitvoering vond ik erg interessant:
- 16 inch lichtmetaal
- Sportonderstel
- Climate Control
- Electrisch inklapbare zijspiegels (tevens verwarmbaar en elec. verstelbaar)
- Witte wijzerplaten
- Boordcomputer (ben infofreak)

In de klasse Corsa/Polo vond ik dit een zeer verstandige keuze. Ik had het gevoel dat ik veel waar voor het geld krijg.


Motor

De eerste 1500 km zitten er bijna op, en het inrijden is naar mijn gevoel zeer netjes gedaan.
De eerste 1000 km heb ik niet meer toeren gemaakt dan 3500 p/m en niet sneller gereden dan 140 km/u. Met een koude motor probeer ik nooit meer toeren te maken den 2500. Ik moet zeggen, ik kon op die manier gewoon zeer goed meekomen met het verkeer. De motor is ruim genoeg voor deze auto. Het pakt heerlijk soepel op en produceerd niet teveel lawaai. Zelfs als ik niet boven de 3500 toeren uitkom geeft de auto mij een vlot gevoel. Nadat de km-teller de 900 km had gepasseerd, voerde ik langzaamaan de toeren meer op. En op een rustige nacht tikte ik heel even de 180 km/u op een lange rechte stuk lege snelweg.
Deze auto is natuurlijk minder vlot dan de 170 pk uit de Opel Calibra, maar ik mis de Calibra geen moment.
Vanaf de 80 km/u in de 5de versnelling rijden is geen probleem. Inhalen gaat vlot genoeg zonder dat je terug moet schakelen.


Besturing

De auto stuurt (net iets te) licht en naar mijn gevoel scherp. Ik kan goed voelen wat de auto doet in bochten. Standaard zitten er Bridgestone banden eronder. De type heb ik nog niet genoteerd. Afgelopen dagen heeft het behoorlijk hard gewaaid, en de auto gedraagd zich dan best wel nerveus. Het heeft behoorlijk veel last van zijwind.
Vergeleken met de auto van mijn broertje (geen sportonderstel), stuurt deze auto net wat makkelijker de bochten door. Maar echt veel verschil is het niet. Ik denk dat de combinatie zwaardere motor (diesel)/zachtere veren/15inch wielen van mijn broertje de besturing net iets minder sportief maakt.
Snelwegbochten kan deze auto zeer goed aan. En ook is de auto heel makkelijk te ’hoeken’. Wel worden oneffenheden en gaten in de weg zeer duidelijk doorgegeven.
De versnellingsbak is zeer sportief te bedienen en gaat zonder problemen. Wel is het af en toe lastig om de achteruit in te leggen, omdat het af en toe vast zit. Ik los het op door even in zijn 1 te zetten, en de koppeling dan laten opkomen tot de aanknooppunt. De koppeling is licht, en heeft een niet al te lange slag.


Comfort

De zitpositie is zeer goed in te stellen. Het stuur is zowel in hoogte als in diepte te verstellen. De sportstoelen zijn in hoogte te verstellen en een lage, sportieve zit is mogelijk. Mijn auto is 3-deurs, en de passagierstoel is voorzien van easy-entry.
Het dashboard werkt zeer vanzelfsprekend. Je weet alles automatisch te vinden.
De climate control doet zijn werk goed, maar af en toe vraag ik me af of de ventilatoren wel zo hard moeten blazen. Maar storend is het niet.
Daarnaast zijn de standaard gemonteerde speakers (4 stuks) van voldoende kwaliteit en produceerd daarnaast een acceptabele bass. De tijd dat een auto met bass trillingen moest worden voortbewogen licht al achter mij.
Wat wel opvalt, is dat de banden heel goed hoorbaar zijn. Ik weet niet of het aan de type banden ligt, of een eigenschap is van deze type auto. Maar deze geluiden kunnen overstemt worden door de muziek in de auto, dus een probleem is dit zeker niet.
De ramen electrisch te openen en te sluiten. Spiegels zijn electrisch verstelbaar en verwarmbaar.
Auto is voorzien van centrale deurgrendeling met afstandbediening. Het is af en toe wel lastig dat je 2 keer op ’unlock’ moet drukken om alle deuren te ontgrendelen. Bij 1 keer drukken ontgrendelt alleen de bestuurderskant. Ook bij het verlaten van de auto, moet je of 2 keer op ’unlock’ drukken op de afstandbediening, of op de ontgrendelknop in het portier, om alle deuren te ontgrendelen. Want zodra je harder dan (ik meen) 20 km/u rijdt, worden de deuren vergrendelt, om openen van buitenaf te voorkomen.


Uiterlijk

De Ibiza is natuurlijk geen Mr. Universe. Maar hij oogt in mijn ogen nog fris genoeg om de komende 3 jaar niet negatief op te vallen.
Deze Sportstyle uitvoering heeft een FR front. Hij is daarom voorzien van veel gaas, en ook mistlichten voor ontbreken niet. Dat geeft hem een toch wel wat stoere vooraanzicht.
De zijaanzicht daarentegen is gewoon saai te noemen. Gelukkig maakt deze uitvoering het deels goed door 16 inch 5-spaaks wielen te monteren. Ze ogen groot voor de auto, en het misstaat hem zeker niet.
Van achter oogt de Ibiza best dik. Daaraan heeft de uitlaatsierstuk meegeholpen.
Want standaard hing er een rietje onder, en dat ziet er wat knullig uit.
Jammer dat Seat dat niet standaard doet voor de benzine uitvoering. De dieseluitvoering heeft standaard dubbele uitlaat.
Binnenin is het niet bijzonder, maar in mijn ogen zeker niet verjaart, wat veel wordt gezegd in autobladen. Maar ik was een Opel Calibra interieur gewend, en dan is de Ibiza wel een hele vooruitgang. Als ik het objectief zou vergelijken met andere nieuwe auto’s, dan is het interieur van de Ibiza wel wat simpel inderdaad. Maar ik ben er zeer tevreden mee.
Daarnaast heeft deze uitvoering een unieke bekleding voor de autostoelen. Zwart met rode stiksels, en dat siert de Ibiza wel.


Dagelijks gebruik

Ik vervoer dagelijks mijn zoontje in met de Maxi Cosi. De achterbank is goed te bereiken. De deuren openen wel erg wijd, en het is vaak oppassen dat ik het niet tegen een obstakel of andere voertuig aan tik.
De kinderwagen past net in de kofferbak, en houdt niet veel over voor andere dingen.
Gelukkig doen wij regelmatig boodschappen, en groot inkopen met veel kofferruimte is niet nodig.
Verder zit mijn vrouwtje ook vaak naast me, en zij is gelukkig ook tevreden over mijn keuze.
Afgelopen periode veelvuldig gereden in guur weer. Veel nattigheid en lage temperaturen. Dan biedt de climate control een leuke extra, en dat is het ontwasemen. Als de ramen dan beslagen zijn, dan zorgt deze functie binnen no time voor meer zicht.
Van veel mensen heb ik vernomen dat in het begin het olie gebruik best veel is, en heb daarom ook regelmatig de oliepeil gecontroleerd. Maar ik kon geen verbruik constateren. Over paar dagen wordt het weer gecontroleerd.
De auto is net 3 weken oud, en de rechter remlicht had het begeven. Ik ging meteen beide lichten (links en rechts) vervangen (P21/5W). Ik vond het wel vervelend dat ik daarvoor schroeven moest losdraaien en de hele achterlicht unit eruit moest halen. Maar gelukkig hoef dit niet al te vaak te gebeuren.

PROBLEMEN

Problemen tot nu toe

- Rechter remlicht, deze was pas vervangen. Wel erg snel, daar de auto nog maar 3 weken oud was. Maar ik ga er van uit dat dit een incidenteel slecht exemplaar was.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.