Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Ibiza

Seat Ibiza 1.6 16V Sportstyle (2008)

autoreview

2
Seat Ibiza 1.6 16V Sportstyle (2008)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIbiza 1.6 16V Sportstyle
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 2 februari 2008

Waarom een Seat Ibiza

Mijn vorige auto was een Opel Calibra 2.5 V6 Special Edition.
Deze had een fikse motorschade opgelopen, en toen heb ik via mijn werkgever een lease auto kunnen regelen.
Daar ik geen auto nodig had voor mijn functie, maar de luxe niet wil missen, ben ik op zoek gegaan naar een auto in de klasse Corsa/Polo/Clio klasse. De bijtelling moest niet te hoog worden.
Mijn broertje heeft een paar maanden geleden een Seat Ibiza 1.9 TDI Freestyle 100pk aangeschaft, en ik vond de auto niet mis. Maar de dieselmotor was te rumoerig.
Daarom ben ik gaan kijken voor een benzine uitvoering.
Ik zocht een auto met gemiddelde prestaties en die niet al te uitgekleed was.
Zo ben ik bij de Seat Ibiza 1.6 16V Sportstyle uitgekomen. Als enige extra opties heb ik genomen:
- Metallic Lak (Zeeblauw)
- Seat uitlaatsierstuk

De volgende standaardopties van deze uitvoering vond ik erg interessant:
- 16 inch lichtmetaal
- Sportonderstel
- Climate Control
- Electrisch inklapbare zijspiegels (tevens verwarmbaar en elec. verstelbaar)
- Witte wijzerplaten
- Boordcomputer (ben infofreak)

In de klasse Corsa/Polo vond ik dit een zeer verstandige keuze. Ik had het gevoel dat ik veel waar voor het geld krijg.


Motor

De eerste 1500 km zitten er bijna op, en het inrijden is naar mijn gevoel zeer netjes gedaan.
De eerste 1000 km heb ik niet meer toeren gemaakt dan 3500 p/m en niet sneller gereden dan 140 km/u. Met een koude motor probeer ik nooit meer toeren te maken den 2500. Ik moet zeggen, ik kon op die manier gewoon zeer goed meekomen met het verkeer. De motor is ruim genoeg voor deze auto. Het pakt heerlijk soepel op en produceerd niet teveel lawaai. Zelfs als ik niet boven de 3500 toeren uitkom geeft de auto mij een vlot gevoel. Nadat de km-teller de 900 km had gepasseerd, voerde ik langzaamaan de toeren meer op. En op een rustige nacht tikte ik heel even de 180 km/u op een lange rechte stuk lege snelweg.
Deze auto is natuurlijk minder vlot dan de 170 pk uit de Opel Calibra, maar ik mis de Calibra geen moment.
Vanaf de 80 km/u in de 5de versnelling rijden is geen probleem. Inhalen gaat vlot genoeg zonder dat je terug moet schakelen.


Besturing

De auto stuurt (net iets te) licht en naar mijn gevoel scherp. Ik kan goed voelen wat de auto doet in bochten. Standaard zitten er Bridgestone banden eronder. De type heb ik nog niet genoteerd. Afgelopen dagen heeft het behoorlijk hard gewaaid, en de auto gedraagd zich dan best wel nerveus. Het heeft behoorlijk veel last van zijwind.
Vergeleken met de auto van mijn broertje (geen sportonderstel), stuurt deze auto net wat makkelijker de bochten door. Maar echt veel verschil is het niet. Ik denk dat de combinatie zwaardere motor (diesel)/zachtere veren/15inch wielen van mijn broertje de besturing net iets minder sportief maakt.
Snelwegbochten kan deze auto zeer goed aan. En ook is de auto heel makkelijk te ’hoeken’. Wel worden oneffenheden en gaten in de weg zeer duidelijk doorgegeven.
De versnellingsbak is zeer sportief te bedienen en gaat zonder problemen. Wel is het af en toe lastig om de achteruit in te leggen, omdat het af en toe vast zit. Ik los het op door even in zijn 1 te zetten, en de koppeling dan laten opkomen tot de aanknooppunt. De koppeling is licht, en heeft een niet al te lange slag.


Comfort

De zitpositie is zeer goed in te stellen. Het stuur is zowel in hoogte als in diepte te verstellen. De sportstoelen zijn in hoogte te verstellen en een lage, sportieve zit is mogelijk. Mijn auto is 3-deurs, en de passagierstoel is voorzien van easy-entry.
Het dashboard werkt zeer vanzelfsprekend. Je weet alles automatisch te vinden.
De climate control doet zijn werk goed, maar af en toe vraag ik me af of de ventilatoren wel zo hard moeten blazen. Maar storend is het niet.
Daarnaast zijn de standaard gemonteerde speakers (4 stuks) van voldoende kwaliteit en produceerd daarnaast een acceptabele bass. De tijd dat een auto met bass trillingen moest worden voortbewogen licht al achter mij.
Wat wel opvalt, is dat de banden heel goed hoorbaar zijn. Ik weet niet of het aan de type banden ligt, of een eigenschap is van deze type auto. Maar deze geluiden kunnen overstemt worden door de muziek in de auto, dus een probleem is dit zeker niet.
De ramen electrisch te openen en te sluiten. Spiegels zijn electrisch verstelbaar en verwarmbaar.
Auto is voorzien van centrale deurgrendeling met afstandbediening. Het is af en toe wel lastig dat je 2 keer op ’unlock’ moet drukken om alle deuren te ontgrendelen. Bij 1 keer drukken ontgrendelt alleen de bestuurderskant. Ook bij het verlaten van de auto, moet je of 2 keer op ’unlock’ drukken op de afstandbediening, of op de ontgrendelknop in het portier, om alle deuren te ontgrendelen. Want zodra je harder dan (ik meen) 20 km/u rijdt, worden de deuren vergrendelt, om openen van buitenaf te voorkomen.


Uiterlijk

De Ibiza is natuurlijk geen Mr. Universe. Maar hij oogt in mijn ogen nog fris genoeg om de komende 3 jaar niet negatief op te vallen.
Deze Sportstyle uitvoering heeft een FR front. Hij is daarom voorzien van veel gaas, en ook mistlichten voor ontbreken niet. Dat geeft hem een toch wel wat stoere vooraanzicht.
De zijaanzicht daarentegen is gewoon saai te noemen. Gelukkig maakt deze uitvoering het deels goed door 16 inch 5-spaaks wielen te monteren. Ze ogen groot voor de auto, en het misstaat hem zeker niet.
Van achter oogt de Ibiza best dik. Daaraan heeft de uitlaatsierstuk meegeholpen.
Want standaard hing er een rietje onder, en dat ziet er wat knullig uit.
Jammer dat Seat dat niet standaard doet voor de benzine uitvoering. De dieseluitvoering heeft standaard dubbele uitlaat.
Binnenin is het niet bijzonder, maar in mijn ogen zeker niet verjaart, wat veel wordt gezegd in autobladen. Maar ik was een Opel Calibra interieur gewend, en dan is de Ibiza wel een hele vooruitgang. Als ik het objectief zou vergelijken met andere nieuwe auto’s, dan is het interieur van de Ibiza wel wat simpel inderdaad. Maar ik ben er zeer tevreden mee.
Daarnaast heeft deze uitvoering een unieke bekleding voor de autostoelen. Zwart met rode stiksels, en dat siert de Ibiza wel.


Dagelijks gebruik

Ik vervoer dagelijks mijn zoontje in met de Maxi Cosi. De achterbank is goed te bereiken. De deuren openen wel erg wijd, en het is vaak oppassen dat ik het niet tegen een obstakel of andere voertuig aan tik.
De kinderwagen past net in de kofferbak, en houdt niet veel over voor andere dingen.
Gelukkig doen wij regelmatig boodschappen, en groot inkopen met veel kofferruimte is niet nodig.
Verder zit mijn vrouwtje ook vaak naast me, en zij is gelukkig ook tevreden over mijn keuze.
Afgelopen periode veelvuldig gereden in guur weer. Veel nattigheid en lage temperaturen. Dan biedt de climate control een leuke extra, en dat is het ontwasemen. Als de ramen dan beslagen zijn, dan zorgt deze functie binnen no time voor meer zicht.
Van veel mensen heb ik vernomen dat in het begin het olie gebruik best veel is, en heb daarom ook regelmatig de oliepeil gecontroleerd. Maar ik kon geen verbruik constateren. Over paar dagen wordt het weer gecontroleerd.
De auto is net 3 weken oud, en de rechter remlicht had het begeven. Ik ging meteen beide lichten (links en rechts) vervangen (P21/5W). Ik vond het wel vervelend dat ik daarvoor schroeven moest losdraaien en de hele achterlicht unit eruit moest halen. Maar gelukkig hoef dit niet al te vaak te gebeuren.

PROBLEMEN

  • 2 februari 2008

Problemen tot nu toe

- Rechter remlicht, deze was pas vervangen. Wel erg snel, daar de auto nog maar 3 weken oud was. Maar ik ga er van uit dat dit een incidenteel slecht exemplaar was.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Seat Ibiza? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Ibiza 1.0 MPI Reference (5D/5H)
€ 335
Bekijk nu ⟩
Seat
Seat
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95pk Style (5D/5H)
€ 351
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 329
 
Arval
Arval
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 337
 
Seat Ibiza in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Seat Ibiza 1.4-16V LAST ED. I

    Seat Ibiza 1.4-16V LAST ED. I

    • 2009
    • 167.122 km

    € 3.350

    Seat Ibiza 1.4-16V Sensation

    Seat Ibiza 1.4-16V Sensation

    • 2007
    • 113.804 km

    € 3.250

    Seat Ibiza SC 1.4 Sport

    Seat Ibiza SC 1.4 Sport

    • 2009
    • 117.542 km

    € 6.900

Meer Seat Ibiza occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Ibiza | Nieuw: update 2021

    88
    • 10 december 2021

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer
 

Seat Ibiza reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2007)

    Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2007)

    5
    • 8 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    1
    • 21 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sensation (2006)

    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sensation (2006)

    • 24 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 2 mei 2010
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sensation (2006)

    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sensation (2006)

    3
    • 31 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.6 16V 25 Edition II (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V 25 Edition II (2008)

    2
    • 22 september 2009
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    1
    • 1 december 2021
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2016)

    Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2016)

    • 28 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense (2017)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense...

    3
    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    13
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden