AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Seat Ibiza 1.6 16V 25 Edition II (2008)

autoreview

Seat Ibiza 1.6 16V 25 Edition II (2008)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.6 16V 25 Edition II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf9.908 km
KM-stand laatst9.908 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 9.908 km

Inleiding: (9.908 km)

Vanaf 04-07-2009 ben ik eigenaar van deze geweldige Seat Ibiza 1.6 16v 77 kW 25-edition II van 21 maart 2008 met 9.908 km op de teller.

Hieronder nog even de gegevens op een rijtje:

Nieuwprijs € 14.995,-

Motor:
Aantal cilinders: 4
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Boring x slag: 76,5 x 86,9 mm
Compressieverhouding: 10,5:1
Max. Vermogen: 77 kW (105 PK) @ 5.600 tpm
Max. Koppel: 153 Nm @ 3.800 tpm

Prestaties:
Topsnelheid: 193 km/u
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 s
Energielabel: D
Gemiddeld verbruik: 6,9 l/100km (1 op 14,5)
Verbruik stad: 9,3 l/100km (1 op 10,8)
Verbruik snelweg: 5,5 l/100km (1 op 18,2)
CO2 uitstoot: 164,0 g/km

De aanschaf: (9.908 km)

Ik ben samen met mijn vriendin naar Duitsland gereden (zij heeft ook een Seat Ibiza, maar dan van 2004 en een 1.4 16v) op zoek naar een Audi A3 of een VW Golf V van rond bouwjaar 2006-2007. Na wat dealers te hebben gehad vond ik het wel wat erg duur (meer dan 20.000 euro) en had toen besloten om naar de Seat dealer te rijden in Aken. Hier stond een Seat Ibiza 1,8 20vt FR van 2007. Op zich een hele mooie auto, alleen 1 probleem: de prijs: 17000 euro. Als ik deze auto wilde invoeren was je meer dan 20.000 euro kwijt geweest voor een 2e hands Ibiza met 98.000 km op de teller. Toen had ik zoiets van, waarom niet bij de dealer in NL? Daar aangekomen stonden 3 Ibiza's (facelift model na 2007). 1 daarvan was een 5 deurs, dus die viel al af. Ik kon toen kiezen voor een 1.4 16v 25-edition van februari 2008 met 3.350 km op de teller of de 1.6 16v 25-edition van maart 2008 met 9.908 op de teller. De laatste is het uiteindelijk geworden, met fabrieksgarantie tot maart 2010.

Hier is mijn review:

Uitrusting:

De 25-edition II uitvoering is erg compleet. Eigenlijk zit alles erin wat je wilt hebben, op een boordcomputer na.
Deze uitvoering heeft de volgende opties:

-Climat Control
-Elektrische ramen
-Elektrische spiegels, tevens verwarmd
-Cruise control
-Mistlampen
-Radio/mp3 speler met 6 speakers en stuurbediening
-Sportstoelen
-Bi-focus koplampen
-Chrome luxe strip op achterklep
-SEAT Sport einddemper

Al deze opties zijn prima.
De radio geeft een goed geluid en de bediening is perfect. De climat control regelt de temperatuur perfect en krijgt de auto snel op temperatuur, (zelfs met 8 of 38 graden buiten). Ook hiervan is de bediening erg fijn.

Uiterlijk:

Sommige mensen vinden dat de Ibiza een gedateerd uiterlijk heeft. Ik vind zelf dat dit niet zo is. Deze uitvoering heeft een mooie sportieve bumper met honinggraat grill en mistlampen. De chrome lijst aan de achterkant en de chrome einddemper maken de auto helemaal af. De originele 15” vijf spaaks velgen zien er wel leuk uit en zorgen ervoor dat de auto en sportief uiterlijk heeft, maar ogen toch wat te klein, 16” of 17” zou perfect zijn. Tevens xenon-verlichting ontbreekt, wat ik zelf zeer jammer vind.

Interieur:

Het interieur vind ik erg mooi. De rode dashbord verlichting vind ik prachtig. De tellers en ventilatieringen zijn erg mooi en geven de auto ook wat meer sportiviteit van binnen. De bekleding welke zwart met zilver is past goed bij de gehele auto. Deze Ibiza is ook nog eens uitgevoerd met een aluminium-look dashbord en dat maakt ‘m nog exclusiever.

Prestaties:

Het beste aan deze auto zijn toch wel de prestaties. De auto ligt als een blok op de weg. De 1.6 16v is een geweldige motor die lekker wat pit heeft. Het is een waar genot om met deze auto te rijden. Bij 3000 toeren begint de Ibiza lekker te grommen en voel je het koppel op de wielen. De tussensprintjes tussen de 2000 en 4000 toeren zijn geweldig. In alle versnelling komt deze auto goed mee, zelfs bij 120 km/h.En dat alles zonder turbo! Door al deze punten en goede wegligging maakt Seat zijn beloftes in de reclame waar. “SEAT Auto Emoción” een genot om met deze auto te rijden en brengt emotie in het auto rijden los, elke keer weer!

Comfort:

Het comfort van deze auto is goed. De sportstoelen zitten goed en het kleine sport stuurtje ligt fijn in de handen. Jammer dat beide niet standaard van leer zijn.
De Ibiza is sportief afgeveerd en de stoelen zijn hard. Ik vind dit erg fijn maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit vreselijk vinden, vooral oudere mensen. De bediening van alle instrumenten is goed en valt niks op aan te merken.

De eerste beurt :

De auto heeft bij een km stand van 9900 zijn eerste beurt gehad. Bij deze beurt zijn er een aantal bijzonderheden aan het licht gekomen:

De deur van de passagierszijde kraakte, bout was los, is verholpen.
De spiegel links maakt windgeruis, is verholpen.
Van honinggraat-grill was onderaan een pinnetje afgebroken, is verholpen.
De diffusor van de achterbumper zat een torx-boutje los, is verholpen.

Uiteraard alles onder garantie.

Eindbeoordeling:

Ik vind de auto tot nu toe geweldig en kan eigenlijk niet beter.

Iedereen heeft zijn eigen smaak wat betreft auto's, ik dus ook en hier zijn wat dingen die veranderd zijn:

De originele grilletjes naast het "S" logo voor FR-grilletjes.
17" Dotz Mugello met 205-40-17 banden.
Silver vision knipperlichten
Witte LED stadslampen
Bluevision koplampen (voor een xenon-look)

Er is nog 1 ding wat ik wil veranderen aan de Ibiza:

Verlagen (35mm rondom)

Groeten Roy

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hé, heb je je review herschreven ? Zeer uitgebreid moet ik zeggen en ook de maximale score waard. Het blijft een leuke auto, en ik vind hem absoluut niet 'gedateerd'. Je haalt hem er ook meteen uit in het verkeer, met zijn eigen looks. De velgen die je er onder hebt gezet maken het af. Moet eigenlijk ook 3 cm omlaag net als bij mijn eigen 'new Ibiza' zou moeten, maar vind het echt te duur en dat geld haal je er nooit meer uit. Ook de Enschedese verkeersdrempels hier laten het niet toe..... gaat zelfs nu soms net goed. Veel plezier met deze gave bak !!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
ja ik vond het wel nodig en had de hele avond de tijd ervoor genomen om een goede review te schrijven. De verlaging staat heel hoog op mijn planning en wordt dan ook zeer binnenkort (misschien over een aantal weken) voortgezet..

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten Roy