Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR Business Intense (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.5 TSI EVO FR Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 39.500 km |
Punto evo wordt Ibiza 1.5 EVO
- 900 km
Afgelopen jaar wilden we een andere auto. De nieuwe fiesta leek ons wel leuk. Mijn schoonvader heeft er 1 van het voorgaande model, en die rijdt goed. De nieuwe vond ik mooier en meer bij de tijd. Een aantal videoreviews bekeken hier op autoweek. Toen viel mijn oog op de nieuwe seat ibiza. Toch ook eens bij gekeken en mee gereden. Hij voelde en zat direct goed. We zijn niet eens meer bij een fiesta wezen kijken. Uit testvideo's bleek dat de ibiza behoorlijk ruimer is. Ongeveer de ruimste in zijn klasse. Enfin, lang verhaal kort: In september een 1.0 115 pk fr business intense ibiza besteld. Met flink wat (vrijwel alle) opties. Onder andere alcantara bekleding. Die wilden we perse hebben. De levertijd hiervan was echter langer, omdat die optie pas in week 47 geproduceerd zou worden. Dan maar wachten.
We wisten dat er ook een 1.5 met 150 pk in de pijplijn zat. Alleen niet wanneer die precies ging komen. 2 weken nadat we onze ibiza besteld hadden stond de 1.5 in de configurator.. Gelijk contact opgenomen met de dealer en de bestelling kon aangepast worden. Omdat we toch al op het alcantara moesten wachten waarschijnlijk.
Het is nu geworden:
-Ibiza 1.5 EVO FR business intense
-Desire red
-18" performance 20/1
-DAB+
-Panoramisch zonnedak
-Upgrade winter
-Full led koplampen
-Upgrade beats audio
-Upgrade exclusive
-Upgrade alcantara
14 december was het zover. Week 48 is ie geproduceerd, en 2 weken later in ons bezit.
We hadden nog nooit met de 1.5 kunnen rijden, want die was er simpelweg nog niet.
Marco Gorter was in een video niet dolenthousiast over deze motor. Maar het is geen gti, dus ik denk dat hij er met de verkeerde gedachte ingestapt is. Het is een heerlijk vlotte wagen.
Met het optrekken hoor je een lekkere sportieve brom, terwijl hij op snelheid mooi stil is. Als je echt snel wil zijn moet je hem wel in de toeren houden. Het koppel van 250 NM is al vanaf 1500 rpm beschikbaar. Je kan dus ook schakellui rijden. Bij de 120 km/uur maakt hij amper 2500 toeren. 0-100 doet hij rond de 8,0 seconden, top is 215 volgens de fabriek. Deze motor heeft ruim voldoende potentie om er een vlotte reiswagen van de maken.
Zoals ik al zei heeft hij alle opties op een verstelbare laadbodem, trekhaak en rode remklauwen na.
Hij heeft 18" velgen en is lekker stug. in de sportstand helemaal, want er zit een adaptief onderstel onder. De schokdempers worden dan dus ook straffer. Je kan trouwens kiezen uit 4 profielen in Seat Drive Profile: Eco, normaal, sport en customize. In de laatste kun je zelf alles instellen.
Het multimedia scherm is erg mooi en snel. Veel opties. Navigatie werkt goed. Zoomen kun je gewoon met een draaiknop. Ook op het scherm zelf mocht je dat willen. Audio klinkt heel strak, hard en zuiver. Heb ook de beats audio en dab+.
De ledverlichting geeft een bak licht. Alleen zitten er helaas geen koplampsproeiers op. Jammer, want dergelijke verlichting heeft schone koplampen nodig ivm strooilicht. Het winterpakket wat ik ook heb zou koplampsproeiers hebben. Helaas was dat een foutje op de nl seat site. Het enigste wat het winterpakket bevat is verwarmde voorstoelen en sproeierkoppen. Geen koplampreiniging en melding bij leeg sproeireservoir dus. Jammer maar helaas.
De stoelen zitten echt goed. Hoe je ze ook instelt. Altijd veel steun, ook in je onderrug. Ze zijn ook groot van afmeting. Een stuk groter dan die van de fiesta. In- en uitstappen gaat ook goed. De ibiza zit vrij hoog. Heb de stoel in de laagste stand staan maar dan zit je nog vrij hoog voor je gevoel. Bedieningselementen etc. zitten allemaal logisch. Je bent er snel aan gewend.
Bij de alcantara stoelen krijg je automatisch een leren inleg op het dashboard. Dat ziet er wel sjiek uit, en is veel mooier dan de zwart glimmende pianolak strip die je normaal krijgt. Zo wordt het toch nog een beetje een knuffeldashboard want het leer is zacht en je kan het wat indrukken ^^. Het rode stickel in het dashboard matcht mooi met de rest van de rode stiksel in de auto. Op de handrem, stoelen en versnellingspookhoes onder andere.
Zet alle sterren even in het midden, want kan momenteel nog niet heel veel zeggen. Maar ik rij vrij veel dus de updates zullen snel komen.
Verwacht je een cupra-achtige ibiza? Lees dan even
- 2.300 km
Inmiddels 2300 op de teller. Normaal plaats ik niet zo snel updates maar aangezien er van dit type ibiza nog zeer weinig rond rijden doe ik het wel even. Misschien dat geïnteresseerden er wat aan hebben...
Marco Gorter vond deze auto/motor combi wat tegenvallen, meldde hij in de videoreview over deze auto.
150 pk wekt verwachtingen natuurlijk. Als je denkt een soort cupra te krijgen dan heb je inderdaad verkeerde verwachtingen. Daarvoor zijn de schakelwegen te lang. Hij is lekker vlot, laat daar geen misverstand over bestaan, maar mist het gevoel van een gti achtige. Als je daarnaar op zoek bent kun je beter naar wat anders kijken. Deze auto geeft je geen gevoel van snelheid. Vorige week ben ik een keer naar Duitsland geweest -geen autobahn gereden helaas- en zat ik zonder het in de gaten te hebben op de 170 km/u. Je hoort en voelt gewoon niet dat je zo snel rijdt. Daarnaast is de verdeling van de snelheidsmeter zo dat je je daar ook in vergist. Onder de 140 gaan de km/h's met sprongen van 20 km/h, boven de 140 gaat het met stappen van 30 km/h. Na de 140 komt de 170 dus ipv 160. Daar moet je mee uitkijken want je zit zo in de gevarenzone van je rijbewijs. Schakelen op zich gaat lekker soepel, en door de lange overbrengingen kom je in de 2e versnelling al boven de 100 uit. Ik heb het getest en zat aan de 104 km/h in zijn 2.
Het verbruik is inmiddels wat aan het zakken. Zit nu op een traject van 35 km woon- werkverkeer met 80% 80 km weg en de rest bebouwde ruim boven de 1 op 18. Trek je een paar keer flink door dan doe je dat verbruik op deze kleine afstand snel teniet.
Wat ik eveneens ideaal vind is dat je de olietemperatuur ook af kan lezen. Met een buitentemperatuur van 7 graden vandaag duurt het ongeveer een km of 12 voor de olie boven de 70 graden zit. Koelvloeistof kun je ook digitaal aflezen, maar dit is zo 90 graden.
Kwam er gisteren achter dat de stoelverwarming ook de rugleuning verwarmt. Dacht dat stoelverwarming alleen het zitvlak zou verwarmen. Dat doet hij, samen met de rugleuning dus.
De airco heb ik nu zo veel mogelijk uitstaan. Zo nu en dan zet ik hem aan zodat de boel gesmeerd wordt.
Doordat ik de airco uit heb staan ontdekte ik nog een opmerkelijk ding: Als ik achteruit rijdt beslaat de voorruit linksvoor en de linker zijruit. Nu blijkt dus de climate control op interne circulatie over te schakelen als je achteruit rijdt. Dit om te voorkomen dat er uitlaatgassen in het interieur komen.
Verder heb ik nog een blackvue 750 dual channel dashcam ingebouwd, icm een powerpack, ook van blackvue. Werkt goed, alleen jammer dat de powerpack bij een volle lading maar max. 12 uur meegaat. Hij is na een uur laden wel weer vol, en doet dat automatisch tijdens het rijden, maar als je langer dan 12 uur stil staat valt hij dus uit en heb je nog niets.
Verder werkt alles nog prima, auto rijdt erg fijn en de km's gaan lekker door. Hoop dat ik met bovenstaande wat voor potentiële gegadigden kan betekenen.
Mocht je vragen hebben dan mag je ze hieronder stellen. Ik kijk daar regelmatig naar dus je zal redelijk snel antwoord krijgen.
Edit:
17-2 de Ibiza uitgetest op de autobahn.
Top die gehaald is is 215 op te teller. De auto maakt dan 4500 rpm, dus niet veel. In de 4e versnelling haalt hij al 200. 2 versnellingen hoger dus niet veel harder. Boven de 200 is de fut er ook uit. Tot de 200 gaat vlot maar daarna niet meer. Toch jammer van die lange bakverhoudingen want die halen de fut er echt uit. Misschien als ie wat meer gelopen heeft hij wat losser komt, maar ik betwijfel het. Ik rij normaal wel rustig want ik zat steeds op een app score van rond de 90, hoorde bij de beste 4% qua zuinig rijden. Maar ik ben ook niet te beroerd om het zo nu en dan op zijn staart te trappen. Dat heeft wel een enorm effect op het verbruik. Als je bij een nieuwe, volle tank de eerste 100 km flink doortrapt maak je de score over de hele tank niet meer goed. Al rij je daarna nog zo rustig.
Weekje vakantie
- 5.200 km
Afgelopen week een week weggeweest. Met 4 volwassenen en volle belading. Zo'n 600 km vol beladen gereden, hoofdzakelijk snelweg. Het verbruik is dan rond de 1 op 15.
Gisteren een eindje getoerd met 2 personen aan boord en dan ligt het verbruik zo rond de 1 op 18. Zelf heb je veel invloed op het verbruik. Heb je een zware rechtervoet dan slurpt ie behoorlijk. Ik ben echter een vrij rustige rijder blijkbaar, want gebruik nu de seat connect app waar je je verbruik kunt vergelijken met anderen. Gebruik deze app nu zo'n 6 weken en zit gemiddeld bij de beste 3%. Met remmen zit ik meestal op een score van 5/5 en met optrekken op 4/5. Een veel betere score kun je met deze motor dus niet halen. Gemiddeld over all zit ik nu op 1 op 15,2. Je hoeft de 1.5 EVO dus niet aan te schaffen vanwege de zuinigheid.
Qua rijplezier voldoet hij uitstekend voor mij. Met 4 man en volle belading is hij nog steeds vlot genoeg. Als je 140 rijdt maakt hij nog geen 3000 toeren en hoor je alleen wind en banden. Geen motorgeluid. Hij is aangenaam stil. Alleen met optrekken hoor je een sportieve brom.
Verder nog niets bijzonders gehad. Alleen tijdens een sneeuwbui een keer een waarschuwing dat de radar van de acc/front assist niet werkte. Even later was de melding (geel uitroeptekentje) echter verdwenen en werkte het gewoon weer.
De acc moet je even leren kennen. Als je op een drukke meerbaans snelweg een auto rechts inhaalt bijvoorbeeld dan remt ie af. Als je dan even het gaspedaal wat indrukt en gelijk weer loslaat is dat het sein dat hij toch mag en dan rijd hij gewoon door.
Al met al nog steeds dik tevreden met de ibiza.
Led koplampen
- 5.600 km
Even een update over de led koplampen. Deze geven een bak licht en geen strooilicht. Dit houdt dus in dat ze tot een bepaald bereik schijnen en dat het daar ook ophoudt. Ze schijnen heel breed, wat fijn is, en ook voldoende ver.
Als er auto's voor je rijden met gewoon halogeen koplampen is het net of dat kaarslicht is. Veel minder fel, minder en schijnt veel minder breed. Wel meer strooilicht, en dus geen afgebakende, strakke lichtbundel zoals bij led.
Deze strakke lichtbundel heeft voordelen voor wat betreft het verblinden van tegenliggers, maar ook nadelen. Buiten de bundel zie je een groot gapend, donker gat en verder niets. Als er bijvoorbeeld een fietser zonder licht rijdt aan jouw kant dan wordt buiten de bundel niet de reflector verlicht. Voetgangers zonder verlichting zie je evenmin.
De led lampen stellen zichzelf af als je de auto start. Je ziet ze dan even op en neer gaan. Als er na het starten passagiers in stappen zie je de verlichting nog verder omlaag aan. Hij stelt zich dus realtime bij. Als je harder dan 120 gaat gaan de koplampen ook wat omhoog, zodat je wat verder kunt kijken.
Helaas is het zo dat wanneer er passagiers mee rijden de led lampen zich te laag lijken af te stellen. Als je er alleen in zit schijnen de lampen dus verder. Raar maar waar. Hier moet ik eens naar laten kijken. In een polder waar je niet bekend bent is het echt goed opletten geblazen.
De led koplampen zijn dus mooi, en helemaal van deze tijd, maar hebben dus ook zeker wel nadelen.
Voor(r)uit, nog een update!
- 6.900 km
Als eerste wil ik autoweek even bedanken voor het uitlichten van de review van mijn ibiza! Ik voel me zeer vereerd dat dit me te beurt valt!
Wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken om een update te geven. En wel over de voorruit.
Het is opvallend hoe snel deze beschadigd! Gisteren was het zonnig en toen ik naar huis reed viel me op hoeveel putjes er al in de ruit zitten. Steenslag dus. Voor een auto met deze km. stand abnormaal veel. Mijn vorige auto heb ik weggedaan bij de 180k km (ook nieuw gekregen) en had minder steenslag dan de ruit van de ibiza nu. Kleven doe ik nooit, want gebruik altijd de acc. Dan is dat überhaupt niet mogelijk want die houdt een grotere afstand aan dan gemiddeld. Ik let met ruiten krabben eveneens altijd op. Als ik vieze ramen heb krab ik zoiezo nooit.
Volgende maand gaat de auto naar custom car cleaning. Daar wordt hij volledig krasvrij gemaakt en krijgt hij een glascoating. Ben zeer benieuwd naar het resultaat!
Verder heb ik net vcds hex net pro besteld, dus dan kan ik mooi zelf alles instellen zoals ik wil. Heb vroeger Vagcom gehad en dat is eigenlijk wel een must voor liefhebbers -waar ik mezelf toch wel onder schaar-.
In de loop van dit jaar komt trouwens de virtual cockpit beschikbaar voor de ibiza, en ik heb eveneens vernomen dat het interieur (nu al) vernieuwd wordt. Met mooiere materialen. Nou, ben benieuwd! Misschien een reden voor potentiële kopers om nog even te wachten...
Warmer weer/verbruik
- 8.200 km
Sinds gisteren (begin april) is het wat warmer weer, 20+ graden. Mooi weer dus voor het panoramadak, én voor het verbruik...
Vanaf het begin hou ik al een verbruiksmonitor bij van deze ibiza, die nu mooi gekoppeld kan worden aan de review.
Afgelopen vrijdag heb ik getankt en gisteren hebben we zo'n 165 km getoerd. Lekker vrijwel de hele tijd met het panodak open. Op de snelweg alleen in de schuine stand want boven de 80 en met wat wind wordt het al snel te lawaaiig.
Heb de auto niet gekocht om zo zuinig mogelijk te rijden, maar nu met dit warmere weer en nu hij wat meer gelopen heeft bewijst deze motor dat hij wel degelijk erg zuinig kan zijn. Gisteren, over de 165 km heeft hij ruim 1 op 19 gereden. 60% 60 km wegen, 20% 80 km en 10% snelweg ongeveer. De schakelindicator niet opgevolgd overigens. Steeds zo rond de 2000 toeren gereden.
Net ook weer een 45 kilometer getoerd en toen zelfs 1 op 20 gereden! Wel zonder snelweg, maar met het panodak open en de climatronic aan. Heb zelfs een paar keer flink doorgehaald met optrekken, waarbij het gemiddelde verbruik flink steeg, maar vervolgens ook weer snel zakte. Veel sneller dan wanneer het kouder is.
Aangezien er 18" banden onder zitten van 215 breed vind ik dit een heel erg net verbruik voor een motor met 150 pk! Ben hier best wel aangenaam door verrast eigenlijk want had het nooit verwacht.
Vond het wel de moeite waard om dit aan de review toe te voegen.
Update 15-4: Weer getankt en het verbruik is 1 op 18,45 geweest over de laatste tank. De boordcomputer gaf een gemiddeld verbruik van 18,1 aan. Het werkelijke verbruik is dus beter.
Gisteren heb ik hem afgetankt en bij Custom Car Cleaning gebracht, waar hij aankomende week een NXT-C glasscoating krijgt. Ook weer gemiddeld 1 op 18 gereden over 115 km. Hoofzakelijk snelweg van 120 km/h. Ben dus nog steeds positief verrast over het verbruik.
Wat ik wel vreemd vind is dat de grafiek van de tankbeurten hier op autoweek 2 tankbeurten/weken achter loopt. Als je op details klikt zie je wel alles. Geen idee hoe het komt.
Waar voor het geld!
- 11.500 km
Afgelopen dag op een rollenbank meeting geweest bij JD engineering. Met s-o.
Daar deed de ibiza het niet slecht. In plaats van de opgegeven 150 pk blijkt hij er 162,8 te hebben. Ook newtonmeters zijn er 14 meer dan hij hoort te hebben.
Daarnaast is de curve mooi. Hij heeft al vroeg veel koppel en dat blijft lang beschikbaar. Dat is ook goed te merken tijdens het rijden want je kan hem schakellui rijden. Hij heeft eigenlijk altijd wel voldoende power voorhanden.
Nog steeds dik tevreden met de ibi dus! Verder geen rarigheid of problemen gehad nog.
Afgelopen april heeft hij trouwens een stage 3 polijstbeurt + n=xtc glasscoating gehad bij custom car cleaning. Enorm van opgeknapt! Ook hard nodig want de lak is enorm zwak.
Tot zover deze korte update weer.
Panoramadak, is dat wat?
- 13.600 km
Een panoramadak leek me een heerlijke optie, dus genomen op de ibiza! Ziet er mooi uit, en lekker een open dak met mooi weer.
Nou, dat het er mooi uit ziet is persoonlijk natuurlijk, maar ik vind het zeker wel zo.
Lekker met mooi weer is een ander verhaal... Als het 20 graden of warmer is bij een zonnetje wordt het dankzij het panoramadak enorm snel warm, en heel warm. Je doet dan het dak open, want daar is het tenslotte voor. Ik had verwacht dat het dan ook aangenamer zou worden in de auto. Dat is echter niet zo. Het tocht wat meer, maar echt koeler wordt het niet. Als er wat wind staat kun je er op de snelweg met 120 km/u ook beter niet mee open rijden. Dan gaat het enorm tekeer. Is het windstil dan kan het wel. Maar als het flink warm is dan ben je alsnog genoodzaakt de airco erbij aan te zetten.
Het panoramadak zorgt dus voor een broeikaseffect. Iets om rekening mee te houden.
Daarnaast werkt de alcantara bekleding met warm weer ook niet echt mee. Als het warm is stap je met een natte rug van het zweet uit. Mooi spul maar het laat niks door. Denk dat de gewone stof beter is wat dat betreft.
Verder heeft hij inmiddels 13600 gelopen en heb ik nog niks gehad. Geheel foutloos tot op heden dus. Dat was bij mijn vorige auto, de punto evo, wel anders.
Eerste oliewissel & vakantie
- 19.236 km
Vakantie 2018.
De eerste dag van mijn vakantie heb ik een afspraak gemaakt bij de seat dealer om een vakantiecheck uit te laten voeren inclusief de eerste oliewissel.
Daarnaast liet het panoramadak regelmatig van zich horen in de vorm van kraakjes bij het rijden over drempels enzo. Dit is nu opgelost.
Oliewissel hoefde eigenlijk pas over 13.000 km, maar voor mijn eigen gemoedsrust laat ik dit liever eerder doen.
De auto was afgeleverd met 5W30 olie volgens de dealer waar ik hem kocht, maar nu zit er 0W20 in. Die hoort er officieel ook in.
Na de beurt heb ik het oliepeil gecheckt en hij zat exact tot het bovenste streepje op de peilstok vol. Ja ik ben een zeikerd wat dat betreft en ik wil weten hoeveel olie hij verbruikt.
De afgelopen 17.000 km is dat 750 ml geweest. Kijken of het met deze dunnere olie meer wordt. Een nieuwe auto verbruikt altijd wat meer in het begin lees ik her en der, maar aangezien er veel horrorverhalen over tsi's de ronde doen hou ik dat zeker in de gaten. Over de 1.5 tsi heb ik nog geen klachten gelezen, maar die is dan ook nog vrij nieuw.
Tot op heden nog geen mankementen gehad, op een enkele storing van de acc na die vanzelf weer verdween.
We zijn afgelopen week met 4 personen en 6 koffers in de kofferbak naar de UK geweest. Al met al rond de 2000 km gereden en dat ging meer dan prima. Met 4 personen aan boord heeft hij geen enkele moeite in de heuvels/bergen. Brandstofverbruik was gewoon hetzelfde als altijd. Terwijl we op de heen en terugreis toch behoorlijk doorgereden hebben. Het gemiddelde verbruik overall is nu 1 op 15,7. Niet slecht dus.
De koffers/tassen heb ik trouwens gekocht bij carbags.com. Je kan daar per automerk/type een set koffers/tassen kopen die exact in de kofferbak van jouw auto passen. Perfect! Goede kwaliteit tassen ook. In ons geval is het een set van 3 trolley's en 3 kleinere tassen die er dan bovenop passen.
Inmiddels staat de teller op bijna 20.000, die geheel probleemloos verlopen zijn. Al met al tot op heden dik tevreden over deze ibiza!
Prestaties, betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik van 4 naar 5 sterren gezet.
En we gaan vrolijk door!
- 24.000 km
Net weer terug van een korte vakantie in Duitsland. We zaten op een uur van Nurburg, dus hebben de ring bezocht! Erg leuk om te zien. Gelijk in de gelegenheid geweest om de ibiza schoon te blazen en te kijken wat de topsnelheid is. 2 personen en bagage en ron 95 in de tank op de heenweg. We moeten 200% zeker weten dat het safe is om het te testen want anders gaat het gas er niet vol op. Op de heenweg kon die een heel stuk en hebben we 224 op de gps (waze) gehad, en 231 km/u op de teller. We zijn ook nog even in Luxemburg geweest en hebben daar ron 102 getankt. De topsnelheid niet meer kunnen testen, maar wel een paar keer de 200 aan getikt. Had nu niet het gevoel dat dit sneller ging dan met de 95. Zoals ik eerder al gemeld had volgens mij is hij met ron 98 getest op de rollenbank bij JD engineering en daar had hij 162,8 pk. Geloof niet dat dit veel meer is met 102.
Het enigste vervelende dingetje wat er is, is het feit dat het panoramadak nog steeds last heeft van kraakjes. De ene keer erger dan de andere. Erger me daar soms groen en geel aan, want ga er dan juist nog op letten ook. Daar moeten ze dus nogmaals naar kijken cq wat aan doen. Ben nogal allergisch voor dat soort dingen.
Verder werkt alles nog prima. Oliepeil vorige week gecheckt, omdat er nu 0W20 in zit en voorheen 5W30 hou ik dat extra in de gaten. Op 5000 km heeft ie ongeveer 100 ml verbruikt. Verwaarloosbaar dus. Als het zo door zou gaan zou ie een liter op 50k km's verbruiken.
Lees hier veel op het forum ook, en daar zitten veel 'kenners' die beweren dat tsi's enorme olieboten zijn. Heb dus uit voorzorg een paar flessen olie staan, en elke keer als ik de peilstok uit zijn behuizing trek hou ik mijn hart vast. Tot op heden kan ik zeggen dat de mijne in elk geval geen vreemd olieverbruik heeft. Deze motor is ook een doorontwikkeling van de 1.4 tsi act 110 kw. Het is in de basis dezelfde motor. De 1.4 act was al betrouwbaar. Kan er via google tenminste weinig negatiefs over vinden. Wel over bepaalde andere 1.4 tsi's van eerdere bouwjaren trouwens.
Nog steeds enorm tevreden met deze 1.5 tsi evo. Heerlijke motor icm deze ibiza. Enorm soepel. Zag overigens dat hij met de nieuwe wltp prijzen in de fr versie zelfs 100,00 (ja echt, honderd euro) goedkoper is dan de 1.0 met 115 pk! In de fr business intense versie (die ik heb dus), is ie maar 300,00 duurder dan de 1.0 115 pk. Nou, voor 300 euro meer zou ik nog geen seconde twijfelen.
Overigens doen de snelheden op de autobahn geen goed aan het gemiddelde verbruik natuurlijk. Maar ik heb deze auto niet gekocht om zo zuinig mogelijk te rijden. Mocht je dit willen: Ook daar is dit blokje uitermate geschikt voor. 1 op 18-20 is dan goed mogelijk. Eigenlijk is het een motor met 2 kanten. Hij kan heel vlot zijn of heel zuinig. In principe is dit een warme hatch. Voor mij voorlopig warm genoeg :)
Tot een volgende update.
Bye Ibiza!
- 39.500 km
En zo komt er een abrupt einde aan de ibiza periode! Waarom?
Te weinig ruimte achterin. Mijn ouders rijden regelmatig mee en worden een dagje ouder (75+), dus ik wilde wat groters en dacht nu nog een redelijke prijs te kunnen krijgen voor de ibiza. Uiteindelijk valt dat altijd tegen.
De vervanger gaat een nieuwe mazda 3 worden in comfort met leer, bose en 18" velgen, in het rood. De kleur is gelijk de enigste overeenkomst, alhoewel het desire red van de ibiza feller is.
De ibiza verkoop ik 'los' aan de vw/seat dealer waar hij in onderhoud was. Heb af kunnen spreken dat ik hem kan blijven rijden tot de mazda 3 geleverd wordt. Dat was een belangrijk punt voor mij. Anders zat ik vanaf 14 juni zonder auto en ik moet wel bij mijn opdrachtgevers kunnen komen natuurlijk.
De eindconclusie is dat het een heerlijke, probleemloze auto is geweest. Geen enkel mankement gehad. Alleen een keer een krakend panodak wat toen gesmeerd is en nog steeds kraakte, maar later vanzelf is verdwenen.
Bij de dealer hebben ze de auto uitgebreid bekeken en kwamen tot de conclusie dat er heel zuinig mee om is gesprongen. Dat is overal aan te zien. Nooit een wasstraat gezien, banden met nog ruim voldoende profiel, amper versleten remschijven/blokken, geen enkel deukje of krassen, velgen geen enkel krasje, kortom, maniakaal onderhouden. Vorige week is hij bij de detailer geweest en gewoon in nieuwstaat.
Wat is dit een ontzettend fijne auto geweest. Fijnste die ik tot nogtoe gehad heb. Hopelijk komt hij weer bij een liefhebber terecht!
Hij staat binnenkort bij een bekende vw dealer in het land van Heusden en Altena.
Ibiza, bedankt voor de fijne tijd samen! Het ga je goed! [Edit, de laatste 6 foto's zijn van vorige week, toen hij van de detailer vandaan kwam!]
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ibiza 1.0 TSI FR Business Intense PANO/CAMERA/VIRTUAL
- 2020
- 83.216 km

Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense | Panoramadak | Cruise Control | Climate Control | Achteruitrijcamera
- 2019
- 74.399 km

Seat Ibiza 1.0 TSI Style Business Intense | Camera | Navigatie | Apple/Android Carplay | Zondag Open!
- 2021
- 33.000 km