AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Seat Ibiza 1.4 TDI 90pk FR Connect (2016)

autoreview

Seat Ibiza 1.4 TDI 90pk FR Connect (2016)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.4 TDI 90pk FR Connect
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst492 km
Lezerswaardering: 20%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Ibiza FR Connect 1.4TDI DSG

Let op; genoemde auto staat nog in bestelling

Hallo beste Lezers,

1 April j.l was het zo ver, ik mocht van mijn baas een nieuwe leaseauto uit gaan zoeken..!
Daar het budget niet enorm breed was, kwam ik uit op een rijk aangeklede B segmenter, of een karige C segmenter. Mijn voorkeur ging uit naar de eerste, vooral na mijn ervaringen met de nieuwe Volkswagen Polo 6C 1.4TDI waar je je kwa rijgedrag en luxe prima in een C segmenter kan wanen.

----bijtellingsregels na/voordelen----
Per 2016 zijn de bijtellingsregels flink aangescherpt, waardoor ik automatisch op een 21% segmenter uitkwam. Een 14% voorraad model als een Clio of Corsa zou mogelijk zijn, echter zijn beide auto's niet echt mijn smaak, dus ik pakte dit nadeel als een voordeel aan om gewoon te kiezen wat ik leuk vind. Één regel vanuit mijn werkgever: met mijn jaar kilometrage (c.a 40d km p/j) moest het een diesel worden. Een 140 pk sterke Polo BlueGT die ik voor ogen had, ging het dus niet worden.

----Oriënteren maar, wat is dat leuk!----
Gezien ik mezelf durf te omschrijven als autofiel, vond ik het oriënteren op een heel leuk traject. In eerste instantie kwam ik bij een Audi A1 en A3 uit. Na een proefrit in de A1 en een retourtje aan mijn chiropractor was al snel duidelijk dat dat hem niet ging worden. Leuk, dat S-line onderstel en die korte wielbasis, voelt als een kart in de stad. Echter op de snelweg vond ik de auto wat nerveus reageren. De A3 viel ook al snel af vanwege zijn hoge cataloguswaarde en daarbij ook de bijtelling. Voor een beetje uitrusting is de Ambition Pro Line Plus diegene die je zoekt, en gaat het prijskaartje al snel naar de 32k. Vanwege mijn bovenstaande ervaring met de Polo, was ik ben voornamelijk uit op de Polo 1.4 TDI R-line DSG, die nu als connected series een mooi compleet pakket biedt. Echter heeft volkswagen per 1-1-2016 besloten de VW Polo diesel niet meer met DSG te leveren. En laat dat nou, vanwege de dagelijkse files, ook een van mijn wensen te zijn...

----Dan maar Plan B... Is dat wel zo erg?----
Het heeft even geduurd de Polo R-Line van mijn netvlies te verwijderen (17", Blue Silk Metallic, prachtig) echter voel je je bijna bekocht als je vervolgens met de Seat dealer om de tafel gaat zitten. De Seat Ibiza; In FR Connect uitrusting al zeer rijkelijk uitgerust met o.a Bi-Xenon, 6.5" Navigatie, 16" Lichtmetaal, stoelverwarming, parkeerpiepers voor en achter enz.
Met de instap EcoTSI stap je voor 17.5k in, prima deal met dunkt.
Aangezien ik een prettige automaat zoek, kwam ik automatisch bij VAG uit met haar DSG. Op die manier kon ik niet om de Seat Ibiza heen en die is het dan ook geworden! Bij de dealer stond hij in de kleur Alor Blue met zwarte velgen. Een behoorlijk "in your face" gehalte, maar de auto kan het prima hebben. Ik wist het gelijk, zó moest die van mij ook worden.
En zo geschiedde;

Seat Ibiza FR Connect 1.4TDI DSG
Alor Blue
Upgrade Drive
Upgrade Sound
Uparade Executive
Colorline Titanium
Achteruitrijcamera
17" Dynamic Titanium velgen
Dakspoiler

Lang verhaal kort, alle opties die aan te vinken zijn, heb ik mijn krabbel achter gezet. Vooral de Upgrade Drive viel me op, adaptieve dempers in het B segment (comfort/sportief) vind ik verbazingwekkend. Ik ben ook benieuwd hoe het in de praktijk werkt.

Ook een leuk weetje; De FR Connect word I.c.m DSG geleverd met schakelflippers aan het stuur, lijkt me erg prettig om zelf de controle te pakken wanneer nodig, of in krappe bergweggetjes zelf even te knoppen in handen hebben.

Verwacht wordt dat de auto op 6 Mei van de band komt rollen en in de eerste week (en) van Juni bij de dealer staat. Ik wacht met smacht deze 6 weekjes nog even af, een uitgebreide rijtest, foto's en ervaringen zullen volgen. Stay tuned!

P.S. waarderingen moeten per se ingevuld zijn, voor nu, fictief

Auto in ontvangst genomen, eerste ervaringen.

  • 492 km

Maandag 6-6 j.l. was het dan zo ver, ik kon bij de dealer de auto op gaan halen!
Leuk om te horen was dat de verkoper erg enthousiast was over de configuratie waarin ik de auto bestel heb. "zo zie je er maar weinig" zij hij. Dat was nou nét precies mijn bedoeling.

Op de eerste dag heb ik gelijk 300km op de klok weten te zetten en tot nu toe zijn de eerste indrukken zeer positief.
Zelfs zo positief, dat ik ze jullie als lezer niet wil onthouden.

--------------DSG----------------
De DSG bak schakelt in "D" zijdezacht en naadloos op. Als je rustig optrekt, merk je absoluut niets van het wisselen van het verzet. Dat komt het comfort ten goede. Bij het wat harder afremmen voor een stoplicht merk je dat de bak wat abrupter terugschakelt en merk je een licht schokje, verder niet storend.
Wat opvalt is dat de auto in "D" wel heel ijverig is met opschakelen. Met 50km/u rij je in z'n 5, met 70km/u besluit de DSG al voor het 7e verzet te opteren.
Op zich heel fijn, want het motorgeluid is dan totaal afwezig (hoera voor de isolatie, van buiten klinkt de auto als een tractor)
Echter is het wel zo dat versnellen dan wat stroperig en loom aanvoelt, omdat je wat meer gas moet geven eer dat de bak terugschakelt. Al merk je wel dat de auto behoorlijk wat koppel heeft en dat het terugschakelen ook niet heel snel hoeft. In "S" van Sport vind ik de auto het fijnste rijden. De DSG houd de toeren dan niet overdreven/irritant hoog als bij mijn vorige VW Golf 7 1.4TSI, maar schakelt als je rustig rijd zo rond de 2500 TPM. De bak is dan iets gewilliger om een verzetje terug te gaan en dat maakt de auto best vlot.
Op dit moment rij ik de auto rustig in, pas na 2000 KM durf ik echt vol gas te gaan geven.

Tot zover deze update, more to come!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren