Seat Ibiza 1.4 16V 85pk Reference (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 85pk Reference |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 160.178 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
Aanschaf, me 2e ibiza op LPG
- 161.000 km
Enige weken geleden kwam ik deze Ibiza tegen op marktplaats. Ik was gelijk verkocht. Een mooie prijs, 1e eigenaar, LPG G3, lage kilometerstand, 5 deurs, airco en faceliftmodel, het leek een beetje te mooi om waar te zijn.
Ik had gelijk naar de garage gebeld en hij had hem nog staan. het enige wat ontbrak waren climate controle en trekhaak, maar daar kon ik nog wel mee leven. Aangekomen bij de garage, was het nogal een vage bedoeling. Het was een soort oud kantoorpand met erachter een terreintje waar wat auto's stonden opgesteld. Maar goed, dit keer weer maar een auto buiten Zeeland gekocht, dit scheelt gewoon echt veel geld, omdat de occaisons in Zeeland gewoon veel duurder dan gemiddeld zijn.
Ik de auto even bekeken en gestart, alles leek perfect, een proefrit gemaakt en ik was verkocht, de motor trok heerlijk (11 pk meer dan de vorige). De eigenaar reed voor in m'n oude Ibiza, die heb ik gelijk maar ingeruild. Het enige wat mis was, was dat de uitlaat wat lekte, dit zou hij in orde maken. Een week later heb ik hem opgehaald en gelukkig ging alles goed onderweg (geen lampjes die gingen branden ofzo).
Na een paar dagen begon de uitlaat weer te brommen en lagen er telkens druppels olie onder de auto. Als je dit ziet, schrik je gelijk weer. Ik zou hem toch nog even voor een check langs m'n garage brengen. Daar bleek dat het deel van de uitlaat voor (incl. katalysator) verrot bleek, duur grapje, maar gelijk maar laten vervangen. De olie lekkage was van het oliefilter wat lekte. Gelukkig geen pakking ofzo, want dan ben je verder van huis. Nadat dit gerepareerd was kon ik eindelijk lekker gaan karren met m'n wagen.
Deze Ibiza is in tegenstelling tot m'n vorige niet uitgerust met gewone LPG G3, maar LPG G3 met LPI injectie. Dat betekent dat de LPG vloeibaar in de motor wordt geinjecteerd zonder verdamper etc. Dit heeft als voordeel dat de LPG koud in de motor komt waardoor dit een soort koelende werking heeft en de motor spaart. Bovendien heb je meer vermogen en dat merk ik behoorlijk. Bovendien heeft dit blok 11 pk meer, dus totaal is het een hele vooruitgang.
Gemiddeld qua verbruik zit ik ongeveer op 1 op 11/12, dit is ongeveer hetzelfde wat ik bij m'n vorige Ibiza ook had. Voor mij acceptabel, want LPG is momenteel zowel in Nederland als Belgie lekker goedkoop :).
Binnenkort meer, ik ga eerst eens lekker wat kilometers maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.