Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 75pk Stella |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ibiza: vlot & leuk model die ik als leaseauto in sept 2003 gekregen. Het vlotte model is ook eigenlijk het enige positieve dat ik er van kan melden.
Na 1 week klapte spontaan alle airbags aan de rechterzijde uit toen ik net de afslag van de snelweg nam; de auto valt dan volledig uit (en is vol met rook en airbagpoeder) motor, stuur en rembekrachtiging en op de een of andere manier heb ik gelukkig de auto nog stil staan aan de kant kunnen krijgen mbv de handrem...
Erg kwalijk dit, aangezien je blijvende gehoorschade overhoud aan een airbag die actief word. Ook de wijze waarop SEAT NL reageert op dit soort productiefouten (er zijn meerdere ongelukken geweest in die maanden, waarvan een met dodelijk afloop).
Na de auto 4 maanden kwijt te zijn geweest (terug naar de fabriek) en de airbags weer waren ’ingepakt’ konden we weer verder...eigenlijk wilde ik de auto niet meer terug...de overige 80.000 km het ene na het andere euvel gehad. Van kleine irriterende zaken zoals boxen die continue uit vallen en waar de garage maar niets aan kan doen (?!) tot een aantal keer per jaar niet willen starten/ CTRL ALT DEL in de auto zegmaar (met namen bij zeer lage en hoge temparaturen, dus voornamelijk op wintersport en in de zomer...). Daarnaast vallen regelmatig de ramen in de deur weg, vallen interieurdelen spontaan los, kraakt ongeveer alles wat er kan kraken, zeker verkeersdempels icm de achteras, het klinkt alsof het afbreekt, maar naar de verloop van tijd wen je eraan.
Ergste is dat binnen mijn bedrijf er vele Ibiza’s rond rijden als lease auto en nagenoeg alle collegae dezelfde euvels in meer of mindere mate hebben...dat geeft je wel te denken of je pech hebt of de auto echt gewoon zo slecht in elkaar steekt.
Nee, de volgende auto: ik twijfel sterk of dat ooit nog iets van VAG word, al vind ik de nieuwe Audi A4 wel mooi. Bij SEAT i wel heel duidelijk dat er is bezuinigd op de toeleverancier en kwaliteit van materialen, productieproces, en testen van een nieuwe auto alvorens deze op de mankt te brengen.
Update 29-6-2008:
Inmiddels een paar maanden verder en met start van de zomer bleek de airco niet veel meer te doen. Hij was reeds 2x eerder vervangen, dus leek mij alleen bijvullen oid. Bij de dealer bleek helaas dat deze wederom defect was en pomp etc opnieuwe vervangen moest worden. Ernstiger, tevens bleek er e.e.a. bij de achterwielophanging "afgescheurd", o.m. de stabilisatorstang. Volgens de dealer was dit zo gevaarlijk (ik heb er zelf niets van gemerkt) dat de auto niet meer bereden mag worden. De reparatiekosten waren dermate hoog (duizende euro's) en volgens mijn leasemaatschappij het defect aan de achterwielophaging iets wat niet aan normaal gebruik/slijtage te wijten kan zijn dat het leasecontract voortijdig is beeindigd.
In afwachting van mijn BMW 3 serie rijd ik nu een peugeot 308; wat een rust en fijne auto is dat - geen gerammel en gekraak meer!
PROBLEMEN
- airbag ongeluk
- speakers
- airco 2x defect en geheel vervangen
- krakende achterophanging
- geheel uitvallen auto
- remcylinders
- invallende ramem
- loslatende interieurdelen (mn stoel en dashboard)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.