Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Stylance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 100pk Stylance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 19.970 km |
KM-stand laatst | 108.000 km |
Eerste ervaringen
- 20.400 km
Vorige week deze auto gekocht na een periode van bijna 3 jaar zonder auto.
Het betreft eigenlijk een Sensation-editie, en geen Stylance. De Sensation staat echter niet in de carbase. Vergeleken met de Stylance heeft de Sensation geen elektrische ramen achter, geen elektrische spiegels en geen boordcomputer. De auto heeft wel o.a. climate control, cruise control en de bekende 15" Seat lichtmetalen wielen.
De auto heeft een lage kilometerstand, nog net geen 20.000 op het moment van aanschaf.
De 100pk-motor rijdt zeer soepel en heeft een plezierig geluid. Het fijne aan het blok is dat deze over een breed toerenbereik (tussen 2000 en 6000tpm) voldoende koppel heeft voor deze auto. Daarmee vind ik dit blok in het dagelijks gebruik fijner dan bijv. de Peugeot 206 1.6, waarin ik ook heb proefgereden.
De stoelen zitten goed en bieden voldoende steun (ik heb een smal postuur). De verstelmogelijkheden zijn goed.
De 5e versnelling is relatief kort. Met 120 op de teller rijd je rond de 3600 tpm. Hierbij heb ik nog wel eens de neiging om naar de (niet-bestaande) 6e versnelling over te schakelen. Echt hinderlijk is het echter niet. De banden maken meer geluid dan de motor.
De auto is vrij "dynamisch" geveerd en gedempt, harder dan bijv. een Peugeot 206. Persoonlijk vind ik dit wel prettig. Ook de stuurbekrachtiging heeft wat mij betreft een goede balans.
Omdat ik de auto nog maar net heb, heb ik nog geen inzicht in verbruik of andere kosten.
Eerste 3000 km
- 23.209 km
Ik heb de eerste 3000km gereden met de auto en hij bevalt nog steeds goed.
Bij deze auto blijkt de invloed van de rechtervoet op het verbruik goed meetbaar.
Het nieuwe rijen (schakelen bij 2500): 6,6 l/100 km (1:15)
"Gewoon" (schakelen bij 3200): 7,0 l/100 km (1:14)
"Sportief" (schakelen bij 4000): 7,3 l/100 km (1:13)
De rubbers van de auto kraken bij scherpe bochten. Dit wordt echter steeds minder. Er zit 1 rammel in het linker voorportier, voor de rest geen problemen. (Maar dat zou ook niet mogen bij deze km-stand).
Volledig probleemloos
- 66.450 km
Ik heb de auto nu ruim anderhalf jaar in mijn bezit en heb er in die tijd meer dan 46.000 km mee gereden. Ook nu zijn er geen defecten, verrassingen, etc opgetreden.
Het verbruik is vrijwel de febrieksopgave. Dit is wel relatief veel snelweg met cruise control; op zomer- en winterbanden:
Op Euro 95, 7.0 liter/100km (1:14,3)
Op Euro 98, 6.8 liter/100km (1:14,7)
Daarmee haal je net niet het prijsverschil tussen 95 en 98 er uit, maar op Euro 98 is de auto wel vlotter: volgens het boekje stijgt het vermogen van 92 naar 100pk, en dit is merkbaar.
APK en eerste ongeplande onderhoud
- 94.000 km
Vorige week is de auto voor de APK geweest, omdat hij nu bijna 6 jaar oud is. De kilometerstand staat rond de 94.000 en daarmee was ook de distributieriem aan vervanging toe. Alle werkzaamheden zijn hier gecombineerd.
Tijdens de APK is de eerste ongeplande reparatie naar voren gekomen: de wiellager linksachter was niet meer goed, en werd vervangen. De auto rijdt nu aanmerkelijk stiller.
Buiten dat heeft de auto in deze 6 jaar en 94.000 km (waarvan 2 jaar en 74.000 in mijn bezit) nog nooit voor verrassingen laten staan. Een erg betrouwbare auto dus!
Met 6.9 liter / 100 km (1 op 14,5) is het verbruik ook exact zoals in het boekje staat.
Nieuwe remschijven voor
- 108.000 km
Bij het wisselen van de banden van winter naar zomer zijn de remschijven aan de voorzijde vervangen, omdat deze krom begonnen te trekken. Na 6 jaar vind ik dat acceptabel.
Kosten (bij de universele garage) 225 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.