Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Stylance (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 100pk Stylance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Ibiza 1.4 Stylance; 100PK; LPG
- 133.000 km
Na ruim een half jaar zoeken op de bekende occasionsites is het dan eindelijk gelukt.
Een seat Ibiza Stylance 1.4 uit 2004 met 100PK.
Mijn voorkeur ging uit naar een Alfa 147. Om een 147 naar keuze te vinden viel echter niet mee, helemaal omdat ik ook een auto op LPG zocht. Als ‘compromis’ is het een Ibiza geworden.
Deze luxe uitvoering heeft climate en cruise crontol. Vooral ’s avonds als het donker is, voelt het geweldig om in deze auto te rijden. Zoveel rode verlichtingsknopjes en het rode dashboard zijn een lust voor het oog.
Pluspunten:
Lekkere stoelen die in alle wenselijke posities te verstellen zijn. Hetzelfde geldt voor het stuur.
Weggedrag is prima. Stuurt direct en je hebt veel gevoel met het onderstel.
Mindere punten ( er staat bewust geen ‘Minpunten’)
Geen kofferbakverlichting. Dit mis ik wel, want het zat zelfs in mijn saxo uit ’97!?
Het verlichtingslampje op het dashboard valt onder de toerentellerwijzer als deze rond de 2000 toeren aanwijst. Jammer.
Koppel in lage toeren is er weinig. Maar goed, met een 1.4’tje moet je ook dat ook niet verwachten. Wel verwachte ik een zuinige auto. 1:10 viel mij dus wat tegen.
De radio is inmiddels omgebouwd naar een met Mp3.
Het gevoel van compromis was weg toen ik een proefrit maakte in deze auto en ben na 3000km nog zeer blij met de keuze.
Deze seat heeft wel wat waar te maken in verband met onderhoudskosten. Deze schat ik toch minder in als die van een 147. Dit zal de tijd uitwijzen.
Tot de volgende update
Update
- 145.000 km
De koppelingsplaten zijn vervangen. Even een flinke aanslag op mijn portomonee, maar het was nodig.
Verder Bougies, olie, lucht- en oliefilter vervangen.
Gelukkig geen gekke of onverwachte reparaties nodig.
De rubbers bij de draagarmen zijn welversleten, want deze zijn behoorlijk aan het kraken. Binnekort vervangen dus.
Nog steeds geen rare mankementen
- 210.000 km
Na flink wat km verder, zijn er nog steeds geen rare dingen aan de hand.
Een keer was de bobine kapot. Gelukkig kon ik nog net thuis komen.
Laatst ging het motormanagmentlampje branden, maar met rijden geen problemen gemerkt. Ik ben ermee naar de garage geweest en deze adviseerde om de storing te wissen en te kijken of het nog terug komt. 5000 km verder en het lampje blijft uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.