Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2003)

autoreview

Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2003)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.4 16V 100pk Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf67.000 km
KM-stand laatst73.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 73.000 km

Toen ik in Mei dit jaar mijn rijbewijs haalde, ging ik meteen opzoek naar een auto. Ik ben altijd al gevallen voor de modellen van Seat dus was het niet lang zoeken of ik had dé auto al gevonden; een Seat Ibiza Sport uit 2003, 3 deurs met de pittigere 100 pk 1.4 16v motor. Deze stond te koop bij Seat dealer Wagendorp Autocenter, in Doetinchem. Een kleine testrit gemaakt, en nog dezelfde dag de auto gekocht.

De motor is voor deze auto meer als voldoende, en wil zeker hoger in toeren (vanaf 3500 ong.) goed presteren. Helemaal onderin mis ik net een beetje trekkracht, maar blijft het toch voldoende om gewoon met het verkeer mee te kunnen slenteren. Je kunt wel merken dat de auto veel toeren moet maken bij bijv. snelweg gebruik. (3750 toeren!) Ik vraag me daarom ook af waarom er geen 6e versnelling op zit?! De motor klinkt niet al te uitbundig, als is de klank niet slecht voor een 1.4 liter. Het verbruik is ook redelijk binnen beperken te houden, mits je een normaal rijgedrag hebt. Dan is 1 op 14 te halen met gemak. Zodra je sportiever (verstá vlotter) gaat rijden, dan haal je ong. 1 op 11.

Het onderstel van de Ibiza is ook een pluspunt. Je merkt meteen dat je in een sportievere versie zit. Hij is stugger afgesteld (voor oudere mensen met rugklachten bijv. te stug) waardoor je wel elk hobbeltje bijna voelt maar ook zeker die scherpte hebt met sturen dat het lijkt alsof je aan de weg vast gekleeft zit. Natuurlijk glijd hij door als je te hard door een bocht wil, maar dit wordt dan omgezet in het doorglijden over de voorwielen en is makkelijk op te vangen door gas terug te nemen. Wel vindt ik dat het sportonderstel té veel geluid doorgeeft als je een verkeersdrempel pakt. De remmen zijn voor dit soort auto ook meer als voldoende, mede komt dit doordat de auto 4 schrijfremmen rondom heeft. Lichtere versies moeten het doen met 2 schijfremmen. Schakelen doet de versnellingsbak met de korte slagen zeer direct. Dit is echt een goede bak die ik in nog geen andere auto ben tegen gekomen. De banden daar in tegen, Continental SportContact 2 205x45 R16, slijten snel en zijn volgend jaar alweer aan vervanging toe.

Wat me heel erg opvalt aan de Ibiza is zijn uiterlijk. Een stoer uiterlijk heeft de auto, vooral omdat hij vrij klein is valt dit extra goed op. Krijg vooral over de voorkant nog steeds goede reacties van kennissen en vrienden. Omdat er mistlichten inzitten, maakt het de voorkant helemaal af. Tevens zitten er 16\" sportvelgen onder wat hem heel leuk staan.

Het interieur is vrij somber, maar wel leuk opgezet. Vooral de klokken van de tellers vindt ik leuk neergezet, vanwege de een beetje Alfa Romeo achtige kokers. Mijn Ibiza is van alle luxe voorzien; Cruise-control, autom. airco, ingebouwd navigatiesysteem, sportstoelen (Die heerlijk zitten!), leren stuur en pook en chrome accenten. De ruimte achterin is niet fenomenaal, maar dat kun je ook niet verwachten van een auto als dit. Toch kun je redelijk goed achterin zitten als volwassene met een lengte van 1,90 meter. De kofferbak is ook ruim genoeg voor mij, maar sommige kunnen dit net iets te weinig vinden.

Al met al een goede en complete auto, die naar mijn wensen goed presenteerd en zich presenteerd. Hij wil goed vooruit komen, en ik heb voor een 3 deurs gekozen omdat deze sportiever oogt, want zovaak zit er geen 3e passegier in de auto.

PROBLEMEN

  • 73.000 km

Tot nu toe bijna geen problemen voorgekomen, op een paar kleintjes na die netjes verholpen zijn onder garantie;
- Het kapot gaan van het ruitmechanisme, waardoor ineens onder het rijden de bestuurders zijruit in de deur viel
- Het trillen van 1 kant, bleek een homokineet te veel speling hebben

Ik ben Wagendorp dan ook zeer dankbaar, en is tevens een aanrader vind ik. Ze hebben altijd wel tijd, ook voor een vraag gaan ze net zover totdat ze deze kunnen beantwoorden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.