Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 100pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 19.000 km |
KM-stand laatst | 61.000 km |
Plezierige kilometers zonder grote problemen
- 61.000 km
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik eerst op zoek was naar een Ibiza van het vorige model, maar dan de Cupra uitvoering. Na diverse modellen te hebben bekeken kwam ik mijn huidige Ibiza tegen. Hij stond te koop met de lage kilometerstand van 19.000 kilometer en zag er ogenschijnlijk nog uit als nieuw. Na de testrit was ik om en ging over tot koop.
De Ibiza is ongeveer 3 jaar in mijn bezit nu en heb er zo’n 42.000 kilometer mee gereden. De eerste beurt werd nog door de dealer gedaan, het overige onderhoud is door een Bovag garage gedaan.
Het eerste wat je ziet is natuurlijk het uiterlijk. De auto heeft een sportieve lijn en de Sport uitvoering is voorzien van dubbele koplampen met een donkere inleg. Dit geeft net een beetje extra flair aan het front. Op de achterkant vinden we het Seat logo wat ook als kofferhendel dient. Mooi om te zien, maar als je de auto wast blijft er altijd wel wat water instaan wat naderhand eruit sijpelt. Een andere plaats waar vocht zich nesteld is in de linker koplamp. Dit schijnt een veel voorkomend verschijnsel te zijn, de koplamp is dan ook onder garantie vervangen.
De schouders van de auto lopen vrij hoog op, want een geborgen gevoel geeft als je in de auto zit. Jongere kinderen kunnen misschien wat moeite hebben om op de achterbank naar buiten te kijken, maar dat kan ook komen omdat ik de 3-deurs variant heb. De achterbank (voorzien van isofix) is dankzij het easy access systeem wel zeer makkelijk te bereiken. Zelfs mensen van langer als 1.90 kunnen nog redelijk comfortabel achterin zitten. Echter is het wel zo dat de wat langere passagier door de vorm van het dashboard snel met zijn knieën tegen het dashboard kastje zit.
Achter het stuur is het goed vertoeven. Het sportsteur licht echt ideaal in de hand. Zoals we van de VAG groep mogen verwachten is het stuur op alle mogelijke manieren in te stellen en ook de stoel is in hoogte instelbaar. Het dashboard zelf is wel opgetrokken uit hard plastic, wat dus een vrij harde uitstraling heeft. Het zicht rondom is vrij goed, alleen door de wigvorm kan het wat lastig zijn om de achterzijde in te schatten, maar daar komt ook een stukje gevoel bij kijken.
Toen ik de auto een half jaar had had ik iets wat samen met het vocht in de koplamp een veel voorkomend probleem is; de vallende zijruit. Tijdens het dichtslaan van de passagiersdeur viel de ruit in de deur. Het mechanische van de automatische ramen is standaard iets te lucht uitgevoerd, deze werd dan ook onder fabrieksgarantie vervangen, tegelijk met de bestuurderskant. Nadeel hiervan is dat de ruiten niet meer geheel in de deur gaan, ze blijven nu 2 cm boven de deurrand steken.
Aangezien het een Sport uitvoering is, mag je ook wel wat sportieve accenten verwachten. Daar voeldoet de Seat zeker aan. Leeraccenten, schijfremmen ronden, sportief onderstel en een ander soort velgen. Het sportonderstel doet zijn naam eer aan. Hoewel het comfortabel is tijdens normaal gebruik zul je merken dat je in snelle bochten en slechte wegen toch met een wat stugger onderstel heb te maken. De Ibiza volgt heel direct de stuurbewegingen op, en als een bocht te hard wordt ingezet zal er onderstuur optreden welke heel simpel op te lossen is. De achterkant voelt ten alle tijden stabiel aan en volgt netjes de voorkant. Wel is het zo dat het onderstel om de Belgische kinderkopjes soms wat té stug aanvoelt, maar echt oncomfortabel heb ik het nooit gevonden.
Over de versnellingsbak kan ik kort zijn, deze schakelt precies met korte slagen. Het koppelpunt ligt vrij hoog, wat snel schakelwerk bevordt. De 100 pk sterke motor zorgde ervoor dat de Ibiza lekker vlot was. Meekomen met het verkeer is absoluut geen probleem, en als men boven de 4500 toeren komt gaat de motor er nog eens extra aan trekken wat resulteert in een sportieve brom. Het gemiddelde verbruik schommelde bij mij tussen de 1:12 en de 1:15,5. Dit met vrij sportief rijden en optrekken.
Hoewel de Ibiza schijfremmen rondom heeft moet ik zeggen dat het remgedrag me licht tegenvalt. De auto remt zeker goed, maar je hebt nooit het gevoel dat hij krachtig ingrijpt. Een beetje een sponzig gevoel dus, terwijl ik zelf liever wat meer gevoel in het pedaal wil hebben. Echter zul je onder normaal gebruik hier geen last van hebben.
Voor de klasse auto is de ruimte binnenin best goed, de kofferbak is ruimer als die van bijvoorbeeld een Fiesta of Clio. Er zijn veel mogelijkheden voor het opbergen van spullen.
Als ik kijk waar de meeste gebruiksslijtage zit, kom ik al snel uit op de banden. Het interieur is slijtvast, de stoelen zien er nog als nieuw uit. Ook het lederen stuur ziet er nog als nieuw uit. Je kunt dus gerust zeggen dat de gebruikte onderdelen duurzaam en van goede kwaliteit zijn.
Samenvattend is het een goed rijdende auto, welke me nog nooit in de steek heeft laten staan. Het onderhoud heeft zich altijd beperkt tot de standaard zaken. Oliegebruik is minimaal geweest en na 60.000 kilometer voelt hij nog als nieuw (wat ook zou moeten zijn in mijn ogen).
Op de foto’s zijn 17 inch velgen afgebeeld, het rijgedrag heb ik gebaseerd op de standaard 15 inch velgen (195/50/15 banden). Met de 17 inch velgen (205/40/17 banden) is het mogelijk nog strakker door de bocht te gaan, echter wordt de auto wel iets stoteriger op slecht wegdek.
Al met al ben ik zeer tevreden met de auto. Hoewel ik op dit moment wel een andere auto heb besteld (Golf MK5 GTI) zou ik er zeker nog een flink aantal jaar mee kunnen rijden.
Update: 05-08-07
Een laatste update aangezien mijn nieuwe auto volgende week geleverd wordt. Sinds vorige week was er een rammel te horen bij lagere toerentallen. Bleek een loszittend hitteschild rond de uitlaat te zijn wat met het aandraaien van de schroeven opgelost was. Verder geen bijzonderheden sinds de laatste update.
De problemen welke ik ben tegengekomen zijn enkel de standaard kwalen geweest:
- Ruitinstallatie welke het begaf. De houder van het raam is van een te licht plastic gemaakt waardoor deze kan afbreken. Gerepareerd onder garantie.
- Vocht in de koplamp. Vervangen onder garantie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren