Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 3.846 km |
1e ervaringen Ibiza Ecomotive
- 3.846 km
Na ongeveer een maandje te hebben gereden met onze nieuwe Seat Ibiza Ecomotive kan ik wel een aardige indicatie geven van de eerste ervaringen.
Als eerste heerlijk om eens een nieuwe auto te rijden. De financiele voordelen in het gebruik maken het voor mij mogelijk om meer uit te geven aan de aanschaf en toch binnen de km-vergoeding van mijn baas te rijden (netto €0,25/km). Anders waren we waarschijnlijk jong 2e hands gaan rijden.
De doorslaggevende factor voor de Seat was met name vanwege het design en co2-waarde (wat gaat de overheid doen?). Ik twijfelde vanwege prijsverschil, gunstige optiepakketten en motorblok nog richting de Fiat Punto Evo Multijet maar we vonden hem (van buiten) echt te lelijk. Nu de Corsa ook belastingvrij is zou de keuze moeilijker zijn maar dat is persoonlijk. We hebben er zeker geen spijt van! Prijsverlaging (doorgevoerd na bestellen) is door de dealer netjes opgelost.
Wat in praktijk met name is meegevallen is het geluid. Tijdens een proefrit met de Polo BM constateerde ik in de cabine een hoger frequentie geluid dan ik gewend was van mijn Rover-diesel die al behoorlijk aanwezig is. De Ibiza lijkt beter geisoleerd dan de Polo! De motor klinkt binnen als een normale diesel en valt pas op met het raam open of als die wat harder moet werken (bijvoorbeeld berg op). Op constante snelheid (40 tot 130 km/h) is het heerlijk rustig binnen. Ook weinig weg en windgeluid. De schakelafstanden zijn wat wennen. Ik vind het bij optrekken het fijnste om wat verder in de toeren door te rijden (>3000 toeren), anders kom je soms laag uit en valt de trekkracht tegen. Op constante snelheid rijdt je juist laag in de toeren (1200/1300 toeren). Bij lagere snelheden en bijvoorbeeld rotondes moet ik wennen om terug te schakelen in de 2 ipv 3. Na enig wennen aan het op andere momenten schakelen komt de auto zeer goed mee met het verkeer. Het is geen snelheidsmonster maar je kan zeker doorrijden!
Het weggedrag is lekker strak. Drempels zijn volgens mij meer voelbaar dan met bijvoorbeeld de Polo maar hij hangt daarentegen gelukkig minder. De wegligging van de Rover was nog iets fijner dan de Seat maar ik ben in deze klasse op dat punt nog geen fijnere tegen gekomen dan de Rover 25. De auto stuurt lekker licht maar toch direct, beter dan de Fiat die ik te licht vond sturen.
We zijn de derde dag gelijk begonnen met een goede vakantierit naar Oostenrijk. Met vier man inclusief bagage. De zitruimte is voldoende voor vier volwassenen (afhankelijk van stoelinstellingen). Het viel op dat er vier backpacks achterin pasten! 2 grote koffers met 2 handbags blijkt ondertussen ook te passen. De heenrit rustig gereden (inrijden), 100 tot 120 km/h. Rij-eigenschappen prima! Opvallend: voldoende vermogen voor het gewicht. Op de erg stijle snelwegstukken dient er wel even teruggeschakeld te worden. Het verbruik van de heen en terugrit vond ik vanwege, niet ingereden, belading, veel bergritten niet helemaal representatief. Ik kwam uit rond de 1:20/21.
Ondertussen meer ervaring met regulier gebruik in Nederland. Het valt me op dat het verbruik sterk afhankelijk is van de type rit. Als je constant 130 of meer rijdt op de snelweg komt het verbruik snel onder de 1:20 (>5L/100km) of zelfs richting 6L. De auto wordt na een half uurtje warmrijden zuiniger op hogere snelheden. Zelf rijd ik redelijk rustig, meestal tussen de 100 en 120. Dan zijn waardes richting de 1:25 (4L)goed haalbaar. Een langdurig retourtje Nijmegen - Amsterdam was 1:27 met diverse snelheden. In het dagelijks gebruik zijn stadsritjes >1:20 tot provinciaal 1:25. Gemiddeld kom ik dan ook al 2 tanks (net geen 1000km/tank ;-) uit op >1:23 (4,3L/100km), diverse wegtypen, zonder al te panisch te doen maar wel het nieuwe rijden toepassen (Airco gebruik is incidenteel). Ik ben hier zelf behoorlijk tevreden mee ondanks dat het flink afwijkt van de opgegeven 1:29. Dat leek me al veel te optimistisch, ook bij de andere merken.
Paar puntjes: ik moet nog bluetooth handsfree zien te regelen. €375 vind ik asociaal en dan kunnen ze bij VAG geeneens de werking in combinatie met smartphone garanderen! Dat hebben ze bij Fiat beter geregeld (combipakket met climate control voor €600) en allerlei functies!
Met regen gaat mijn verlichtingslampje branden. Hier moet de dealer maar eens naar kijken.
De toeter is echt een beetje laf! Toch balen als je iemand even flink wil terecht wijzen als ze bijna je nieuwe auto aan gort rijden....
Al met al zijn wij super tevreden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.