Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 217 km |
Eerste bevindingen
- 217 km
Nu ik mijn nieuwe Seat Ibiza FR een week of twee in bezit heb, vond in het wel een leuk idee om andere geïnteresseerden te laten weten hoe deze tot nu toe bevalt. Allereerst zal ik wat over m’n vorige auto, ook een Ibiza FR? vermelden en wat de verschillen zijn die mij zijn opgevallen. Vervolgens wat over de uitvoering en tot slot hoe het nu echt bevalt.
Vorige auto
Voordat ik de nieuwe Ibiza kocht had ik een witte Ibiza FR uit 2015. Het was een voorraad auto die nog van voor de allerlaatste facelift (vooral interieur) was. Ik ben, in de 2,5 jaar dat hem had, erg blij mee geweest! Het was echt een fijne auto, geen ellende of gekke dingen mee gehad en ik vond het echt een hele mooie auto. Was er echt trots op!
Proefrit
Maar toen kwamen de eerste berichten over de nieuwe Ibiza naar buiten. Wat een gave auto!! Wilde zeker niet direct naar de dealer rennen, maar was zeker wel onder de indruk.
Toen ik van de dealer een uitnodiging kreeg voor om een proefrit te maken, was ik toch wel nieuwsgierig hoe die nu in het echt was. Dus toch maar een afspraak gemaakt om even te kijken. Dus echt nog geen intenties om te kopen.... maar ja, in het echt was die nog mooier. Demo was een rode FR alles erop en eraan.
En ja, de tests hebben gelijk. Hij rijdt echt een klasse hoger. Dus na wat denken, wikken, wegen en onderhandelen, ergens in juli de koop gesloten. Levertijd: ruim 3 maanden. Geduld werd op de proef gesteld.
Uitvoering
Na de proefrit kon het maar 1 uitvoering worden, de FR business intense. Zo’n beetje alles zit er dan op. Extra’s die wat mij betreft echt een must zijn, zijn de led koplampen en de 18” wielen. Maken de auto een echte sportieve Ibiza. En verder heb ik nog het executive pakket genomen (keyless entry, telefoon draadloos opladen) en panoramadak (hele mooie optie al zeg ik het zelf). Niet gekozen voor stoelverwarming en beats audio, moet ergens een grens trekken :-) Qua motor heb ik voor de 95 pk gekozen. Uiteraard was meer vermogen welkom, maar weer die grens he. En mocht ik later toch nog eens wat meer willen, is chiptuning een prima optie.
Hoe bevalt het?
En hoe is dat nu, mijn eigen echte nieuwe Seat Ibiza FR? Nou, het bevalt echt meer dan goed. De motor moet nog worden ingereden, maar doet zijn werk naar behoren. Het is m’n 1e 3-cilinder (vorige was 1.2 4-cilinder) maar merk er weinig van. Hij reageert direct op het gas en je voelt geen vibraties. Geluid is alleen anders bij hogere toeren. Maar niet storend. Binnenin zit je als een vorst. Alle ruimte, omdat de auto groter is geworden. En zelfs met mijn lengte (2 meter) geen probleem met hoofd- en beenruimte. Ook niet met het panoramadak.
Het dashboard is strak en het 8” inch scherm is prachtig. Werkt supersnel en doet alles wat je ervan verwacht. Heerlijk 2017 dus! FR heeft ook sfeerverlichting, dus mooie indirecte rode verlichting in de deuren (onder het raam) en witte verlichting bij voeten en versnellingspook. Led verlichting buiten geeft een enorme bak licht, al mis ik wel het meedraaien van de koplampen, zoals mijn vorige FR dat deed. Op de snelweg inmiddels 2 x de adaptive cruisecontrol gebruikt en ik moet zeggen dat dit prima werkt. Reageert heel rustig wanneer er iemand tussen gaat en remt pas als het echt nodig is.
Dit waren voor nu mijn eerste bevindingen. Zal later weer een update geven wanneer ik wat meer kilometers heb gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.