Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Businessline (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 75pk Businessline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 178.126 km |
KM-stand laatst | 183.563 km |
Eerste auto
- 178.154 km
Vandaag was het dan zover, ik kon mijn eerste auto op komen halen. Ik was eigenlijk meteen al verkocht toen ik hem aangeboden kreeg en er mijn proefritje in maakte. Hij rijd heerlijk, hij stuurt wat licht, maar daar wen je snel aan en ik erger mij er niet aan, ik vind licht sturende auto's wel fijn! Hij schakelt soepel en er zitten redelijk wat opties op zoals, Airco, Climatecontrol, lucht circulatie, electrische ramen, een fijne RGB radio van Sony, electrisch bedienbare deuren met centrale vergrendeling, auto-lock (ik noem het zo, hij sluit de deuren namelijk als je harder dan 15 km/h rijd en wanneer je de motor uitzet ontgrendelen ze weer) helaas geen cruise control, maar wat je nooit gehad hebt kan je ook niet missen toch? en er zitten geen rammeltjes of kraakjes in de auto. Wel heeft die cosmetisch wat minpuntjes zoals ooit een keer in een hagelbij gestaan, wat krasjes, een touwtje van de hoede plank is gebroken, op de bestuurdersstoel is een gaatje dicht gestikt, op de achterbank zit een sigaretten brandgaatje en het klepje van de asbak+aansteker klemt. Lijken veel puntjes maar het valt wel mee.
Verder kan ik nog geen oordeel over het verbruik geven, want ik heb nog niet getankt, hier spoedig een update over. Ook zal ik deze update bijwerken naar mate ik de auto in gebruik heb en wat er aan stoort of wat juist niet en wat er allemaal aan kapot gaat, of juist niet. Ik zet de sterren daarom nu nog even op nul, deze worden bijgewerkt!
Tankbeurt en snelweg
- 178.224 km
Hierbij een kleine update. Afgelopen vrijdag getankt en 35 liter erin gegooid na bijna 100km staat de wijzer nog helemaal op 1/1. Dus dit is tot nog toe een pluspunt! Verder zijn we vandaag voor de eerste keer de snelweg opgegaan met de ibiza. Dit viel tegen.
Auto is vrij traag en verliest al zijn trekkracht in de 5 als je 100km/h of rond de 90km/h rijd, want als je dan weer wilt accelereren naar de 120 of 130, kan je het gaspedaal tot de plank indrukken maar sneller gaat die niet, of ja heeeeeeeel langzaam. Dit is op te lossen door terug te schakelen naar de 4e versnelling en dan maakt die 4500 toeren. Dus als je bent aan het accelereren naar de 130 of meer, pas overschakelen naar de 5 als je 110km/h rijdt anders verliest die al zijn trekkracht. Dit is nog even wennen want dat heeft onze zafira 1.6 niet. Verder trilt die heel erg bij snelheden boven de 100km/h en heeft de auto nogal last van windgeruis, hij trekt wat naar links als je het stuur recht hebt en het geluid van de banden hoor je erg goed. Ook voel en hoor je alle hobbels en drempels zeer goed, ook alle kleine oneffenheden in de weg. Dit was het voor zover.
Ingehaald door een diesel + update
- 179.026 km
Inmiddels bijna 1000 kilometer verder..
En een garagebeurt verder.
De punten die bij mijn vorige update had ik het over wat naar links trekken. Had niet vermeld dat hij ook een klikklak geluid maakte bij het remmen en bij een bocht in lage snelheid. Dit kwam van achteren af. Remmen zijn los gehaald en na gekeken en nu is het klikklak geluid zo veel mogelijk verminderd. Hij is ook uitgelijnd geworden en nu trekt hij niet meer naar links. Over de zuinigheid van de auto ben ik niet echt te spreken, hij verbruikt nogal wat benzine dus 'modern rijden' is een aanrader bij deze auto. Even op de titel ingaan...
Ik voegde eergisteren in op de a67 en achter mij zat een volkswagen polo van rond het zelfde bouwjaar als mijn Ibiza. En hij zat nogal wat te duwen. Nouja Goed, niet op in gegaan. Ik was aan het accelereren in de 3 naar de 80, gaspedaal tot de bodem in gedrukt, en toen chasede die polo mij ineens voorbij met 110 km/h, (ik was nog aan het accelereren naar de 120 in de 4, reed op dat moment dat die langs kwam 90) zag ik dat het een 1.4 tdi was...
natuurlijk stom verbaasd. Het was gewoon een doorsnee polootje zoals je ze overal wel ziet, niks geks, niks sportiefs aan. Nouja goed, dan weet ik meteen dat mijn Ibiza geen scheur ijzer is als ik dik ingemaakt wordt door een 1.4 tdi...
datw a shet voor deze update weer..
ruim 2000 km verder,,,.
- 180.200 km
nouja, waar moet ik beginnen...
zal met de goede punten beginnen, wel zo eerlijk!
+tot op heden nog geen storingen of problemen gehad, dus dit is natuurlijk wel een hele mooie uitkomst na 2000+ km... denk ik..
+verbruikt geen olie!
+rij er toch wel dagelijks in, en heeft me tot nog toe nooit in de steek gelaten!
+motor geluidje klinkt wel mooi, hoog in de toeren ;)
dan maar door naar de min punten!1!!
-zuipt gruwelijk veel benzine. heb een volle tank (45 liter) getankt, en binnen nog geen 375km, ging die piepen, tank zo goed als helemaal leeg..... hier dus niet tevreden over.... helaas! uiteindelijk uitgerkend dat die 1 op 8,1 rijd, moet niet kunnen eigenlijk.
-komen steeds meer rammeltjes en kraakjes bij, nu ben ik wel iemand die daar heel erg op let, maar dat vind ik dus ook niet zo erg fijn, op comfortabel gebied, eveneens alle herrie die van de banden af komen + nog alle hobbels en oneffenheden die je voelt. ben er tevens achter gekomen dat er 4 banden opzitten die allemaal van een andere fabrikant zijn, zal het wel aanliggen. wil liefste toch wel 4 dezelfde banden er op hebben die alle 4 even nieuw zijn! dat is op het moment niet het geval.
-de airco stinkt gruwelijk naar weet ik veel wat, zo erg dat ik hem dan gewoon uit zet.
-airco/kachel fluit mee met de muziek van de radio:) zonder gekheid, er komt een fluitgeluid van af als ik hem aanzet, gaat op een gegeven moment wel weg, maar toch onnodig en irritant.
- comfortabel is die dus niet echt dankzij al die pokke herrie in de auto, ben benieuwd hoelang ik dat vol ga houden als ik volgend jaar elke maand bijna 1000 km op de klok erbij ga zetten, ik gok 1 week :P
-verder beslaan de ramen alsnog ook al staat de airco met circulatie aan.
ja dit was het klaag momentje van mij weer.... :)
zal wellicht nog wel een nieuwe (klaag)update komen!!1!
29-03-2020
- 181.625 km
hallo dames en heren, jongens en meisjes, welkom bij mijn nieuwe klaagblog.
laten we maar beginnen in deze tijden van corona, dan hebben jullie ook weer wat te lezen :)
de ruitenwissers, deze zijn gefikst, geintje kostte me wel 75 euro maar ze doen het weer normaal. nu komt het... gisteren is er wat gebeurt, wat er nou precies gebeurde mag Joost weten, maar er sprong iets of knapte iets binnen in mijn versnellingsbak toen ik hem in de achter uit wilde zetten waardoor de pook ineens extreem lijkt los te zitten in de bak. het is net alsof ik in een aygo-bak lig te roeren als ik hem in de vrij op en neer beweeg. normaliter zit er weerstand in of iets dergelijks maar nu dus niet meer. ook ben ik er achter gekomen dat de distributie riem al ruim 5jaar en 30.000km over tijd is.... hij heeft van mij gisteren de titel RAMPENBAK gekregen. nou ja, morgen bel ik een andere garage op en laat ik mijn barrel daar eens grondig onderzoeken, zodat ik alle gebreken te weten kan komen gezien er niemand van de vorige eigenaren en garages het grof fatsoen had om de onderhoudsboekjes bij te houden, sterker nog die ontbraken bij aankoop. tja... gunfactor loopt uit op een ramp...
maarja, genoeg geklaagd. zoals ik al zei gaat hij naar een andere garage (morgen hoop ik) waar die eens goed nagekeken gaat worden en hopende zo dat alle gebreken boven water komen. misschien valt het mee, misschien is het een drama.
ik zal zodra ik meer weet over mijn golfkar, een update maken met alle gebreken(of niet), de conclusie en wat ik ermee ga doen.
tot de volgende
update|+conclusie garage bezoek
- 181.695 km
daar zijn we weer met een nieuwe update en de conclusie van de monteur.
heb hem vorige week maandag afgeleverd bij de garage, en daar zijn de volgende puntjes uit gekomen (hij heeft hem grondig na gekeken):
-motor zweet olie (geen dringend probleem)
-distributie riem stickertje klopt niet (hier staat op 2010, 102.000km) volgens de monteur is op een ander stickertje te zien dat hij in 2015 vervangen is. distributie riem is dus gewoon nog goed.
-veertje van de pook was gebroken, waardoor de pook los voelde, deze is vervangen.)
-stuur stond scheef (opgelost)
-stuur trilde boven de 60km/h (half opgelost)
-stuur trok, auto is uitgelijnd (trekt nog steeds)
-17 inch wielen onder een kleine lichte auto zorgt er volgens de monteur voor dat je alle oneffenheden in de weg heel sterk voelt
-2 van de velgen zijn scheef omdat ze waarschijnlijk een flinke klap gehad hebben in het verleden. (dit is ook de reden waarom hij nog steeds trekt en trilt)
verder ziet alles er netjes uit volgens de monteur. al met al heeft hij 5 dagen bij de garage gestaan en heeft het me in totaal 130 euro gekost. ben zeer tevreden, en in mijn ogen valt het allemaal reuze mee. de rij ervaring is al een stuk verbeterd en hij rijd al een stukje comfortabeler. echter, wil ik hem helemaal comfortabel en goed hebben, moeten er eigenlijk nieuwe kleinere wielen onder. dan is hij trillingvrij, trek vrij en een stuk minder gevoelig voor slecht wegdek. al met al, lucht het op dat er niet veel mee mis is en dat het niet te duur was. ik geef de drie verschillende merk banden de schuld van het niet zo zuinig rijden. ik denk dat ik gewoon 15 inch stalen velgen er onder gooi met wieldopjes. ziet er wat saaier uit dan, maar wel comfortabeler. ik zal bij deze dus ook de naam ''rampenbak'' intrekken en de sterren score aanpassen.
nieuwe APK + kleine beurt
- 183.065 km
Nieuwe update over mijn Ibiza. De auto is met niet al te veel problemen door de APK heen gekomen. Tevens is er klein onderhoud uitgevoerd.
de volgende zaken zijn gebeurd:
-oliefilter vervangen
-olie ververst
-remvloeistof ververst
goedkeuring APK na reparatie:
-bandenspanning op de juiste waarde gebracht.
geconstateerde gebreken:
-overmatige vloeistof lekkage
-distributieset overtijd en versleten (niet vervangen)
kosten van APK en klein onderhoud: 227 euro.
verder was alles prima en zag het er redelijk goed uit. volgens de monteur heeft de distributieriem de nodige kilometers al gedraaid en is door de riem heen de tandjes van de tandwielen te voelen. volgens hem zal deze ook vervangen moeten worden. echter gaat dit wel hoog in de kosten lopen, namelijk 550 euro! hij zei ook dat hij geen indicatie kan geven over hoelang de riem nog mee kan, maar 2 maanden zou nog wel kunnen zei die, maar als die breekt kan je hem weggooien, mits je de honderden euro's kwijt wil voor de motorschade te herstellen.
kortom, ik heb dus vorig jaar Augustus mijn eerste auto gekocht met een distributie riem die toen al slecht was (want heb pas 5000km gereden) voor bijna 3000 euro. Wat tevens ook super veel geld was voor een 14 jaar oude, geimporteerde Ibiza zonder onderhoudshistorie. Maar goed, dat is achter af geklaag. ik heb hier in ieder geval van geleerd en dit gebeurd geen tweede keer meer. Mijn volgende auto moet als vereiste een deugdelijke riem en onderhoudshistorie hebben voor dat ik hem koop.
dit was mijn update, tot de volgende!
3 garage bezoeken verder
- 183.375 km
de titel verraad het al.... ik ben (met de apk mee geteld) 3 keer in 3 weken tijd bij de garage geweest.
eerste keer dus voor de apk en kleine beurt waarbij de zaken die bij mijn vorige update staan vervangen zijn.
2e garage bezoek was voor de distributie set. deze is vervangen. kosten: €550,-
van de week ben ik nog een keer terug geweest in verband met het terug gekeerde kraken van de trommelremmen (dit heb ik aan het begin van de review vorig jaar al beschreven) en dit is die pas gaan doen sinds ik hem op gehaald had van het vorige garage bezoek. dit geintje kostte mij wederom geld. namelijk €55,-
trommelremmen zijn gesmeerd en het kraak geluid is nog steeds aanwezig maar niet meer zo heftig als voorheen. Advies van de monteur om het gekraak helemaal weg te krijgen, vervangen van de gehele trommelrem ophanging + trommelremmen zelf. Dit gaat uiteraard NIET gebeuren want ik vertik het om nogmaals honderden euro's uit te geven aan de Ibiza.
verder stak diezelfde dag een nieuw kwaaltje de kop op.... als ik de raam aan de bestuurders kant open, en later na weer dicht doe gaat hij gewoon normaal helemaal naar boven en dan gaat die weer helemaal omlaag, en dit kan ik niet stoppen, dus ik moet wachten tot die omlaag is om hem vervolgens weer omhoog te doen...van zelfsprekend zeer hinderlijk!
echter na 2 dagen deed die het weer normaal.... heel vreemd. maar goed, laten we maar hopen dat het goed blijft.
op dit moment is de auto mij veel te veel geld aan het kosten. moeten namelijk ook nog nieuwe wielen op gezien er twee krom van zijn. wat ook weer minimaal 400 euro gaat kosten (goedkoopste banden met stalen velgen)
en dan komen nog de overige kleine gebreken.
al met al is de ervaring van mijn eerste auto in de afgelopen 11 maanden mij vies tegen gevallen. wat betreft onkosten, gebreken en comfort.
ik ben langzaam maar zeker aan het rond neuzen voor een vervanger van de Ibiza, gezien ik de komende 2 school jaren meer op de weg ga zitten. 3 dagen in de week naar school (icm corona) wat bij elkaar 60km heen en terug per dag gaat zijn. de Ibiza brengt mij daar ook gewoon, maar ik geef liever het geld (onkosten) uit aan een auto wat het waard is!
dit was het voor deze review.
Afscheid genomen van de Ibiza
- 183.563 km
zoals de titel al verraad, heb ik de afscheid genomen van de Ibiza.
ondank mijn (bipolaire) haat liefde relatie met mijn Seat'je, heb ik toch een beetje een gek gevoel erbij. Tja, het was immers mijn allereerste auto die mij nog nooit heeft laten staan. Het was altijd starten en rijden.
Ondanks dat, ben ik toch blij met de keuze. ik heb hem ingeruild op een andere bolide! Ik heb de Volkswagen Golf 6 1.2 TSI Highline BMT gekocht. het is vanaf nu dus einde verhaal/review voor de Ibiza. de review van de Golf wordt nu dadelijk aan gemaakt, en hier hou ik, net zoals bij de Ibiza, alles weer lekker bij.
Bedankt voor het lezen!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.