Seat Ibiza 1.2 Style (2010)

autoreview

Seat Ibiza
Seat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat Ibiza SCSeat Ibiza SC

Signalement

UitvoeringIbiza 1.2 Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst153.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste auto!

  • 133.000 km

De aanschaf van mijn eerste auto: een Seat Ibiza 1.2 Style! Gekocht voor €4.850 met een kilometerstand van 133.000 km.

Ik ben niet echt een autofanaat, maar ik vind autorijden leuk en heb ook regelmatige de Autoweek opengeslagen om te zien wat er in de autowereld gebeurt. Ik woon in de stad en heb altijd kunnen reizen met mijn fiets, het OV en soms als het nodig was een gehuurde deelauto. Gezien de werksituatie wijzigde en het OV daar niet goed op aansloot, ontstond de wens om een auto aan te schaffen.

Ik was op zoek naar een kleine, relatief goedkope en zuinige auto. Ik was eerst naar een Fiat Punto gegaan en op de valreep deze Seat nog gezien en ook bezichtigd. Na een kort rondje rijden heb ik de auto gekocht, inclusief zes maanden BOVAG garantie, een kleine onderhoudsbeurt bij aflevering en een grote onderhoudsbeurt zes maanden na de verkoop.

Er zit een 1.2 liter 3-cilinder motor in met een distributieketting. Het zijn niet de 1.2 TSI motoren die schijnbaar van deze bouwjaren veel problemen hadden, maar de ketting van deze versie wil nog wel eens kapot gaan. Verder zijn de opties royaal te noemen. Er zit een trekhaak op, cruise-control, er is stoelverwarming en er is een gedeeltelijk glazen dak dat deels open kan. Er zitten 15 inch lichtmetalen velgen op en zelfs een klein sportspoilertje (waar ik de hilariteit wel van kan inzien, gezien de auto geeneens 70 pk heeft).

Volgens het kentekenbewijs is de auto geel, maar ik vind 'm eerder groen. Over smaak valt niet te twisten, maar de metallic lak doet 'm wel glinsteren en het is wat anders dan de standaard zwarte, witte en grijze auto's in het Nederlandse wagenpark. De flamboyante standaardkleuren vind ik leuk aan Seat! Hij is voor een auto van 11 jaar oud nog best modern te noemen en kan nog goed mee in het straatbeeld.

De auto is gekocht voor hoofdzakelijk provinciale wegen en het is de enige auto in ons huishouden (twee mensen). Hij rijdt prettig voor wat je van zo'n kleine auto kunt verwachten en de besturing is direct. De auto heeft geen turbo en het is niet een snelle auto, maar met terugschakelen is het invoegen en -halen geen probleem, al is de auto bij snelheden van 100 km/u en hoger erg lawaaierig. Bij 130 km/u gaat de motor boven de 4000 toeren met navenante herrie, dus harder dan 110 km/u ga ik liever niet. Het is een best comfortabele auto voor kleinere stukken, maar het is geen reisauto voor langere afstanden.

Er zitten vier-seizoens banden onder, dus ik ben benieuwd hoe deze het uithouden in het wisselende Nederlandse klimaat. Ik houd per km een prijs aan van €0,29, gebaseerd op de berekening van de ANWB.

Enfin, op naar wat plezierige kilometers.

Meer rijden!

  • 150.000 km

De teller staat op 150.000 km, dus het is tijd voor een update.

De werksituatie is weer gewijzigd, dus ik ga nu naar een jaarlijkse aantal zakelijke kilometers van circa 20.000 km tot 30.000 km per jaar met veel snelwegkilometers. Een leaseauto is een optie, waar het niet dat in de huidige auto doorrijden financieel gunstiger is door de forse verhoging van nieuwprijzen van auto's en de versobering van het bijtellingbeleid voor EV's. De levertijden van nieuwe auto's zijn ook vrij lang momenteel. Het mobiliteitsbudget van mijn werk is dan financieel gunstiger, zeker als ik het af en toe afwissel met het OV.

De auto heeft technisch gezien nergens last van gehad, behalve een kapot lampje. Dat was gemakkelijk zelf te vervangen, omdat je er goed bij kunt.

Het comfort is wel iets waar ik toch niet zo van onder de indruk ben bij deze Seat Ibiza. De vering is vrij hard en is er veel lawaai in de auto zelf, vooral door de wind en doordat de auto hoog in de toeren rijdt, zelfs met 100 km/u.

Het verbruik vind ik ook ietwat teleurstellend. Ik ben een rustige rijder, maar toch weet ik er met moeite (volgens de boordcomputer) gemiddeld ongeveer 1 op 17 mee te rijden, terwijl het zo'n klein 3-cilinder motortje is. Bij 100 km/u rijdt hij ongeveer 1 op 17, afhankelijk van de wind soms 1 op 18, soms 1 op 16. Met 80 rijdt ie dan weer wel 1 op 21. Ik verdenk de auto ervan nog wel iets minder zuinig te rijden, want na 600 km moet ik toch vaak wel rond de 40 liter benzine tanken, maar ik zal dat eens wat strakker bijhouden.

Het is dat de tweedehands automarkt zo in de war is met hoge prijzen en een laag aanbod, anders had ik deze auto in verband met mijn werk al vervangen voor een iets comfortabeler en wellicht ook zuiniger exemplaar.

Verkoop

  • 153.000 km

Dat was 'm dan! Door het hogere jaarlijkse kilometrage van >30.000km, toch maar gekozen voor een iets grotere en comfortabelere auto. Ik heb ongeveer 20.000 km met de Seat gereden in iets meer dan een jaar.

De Ibiza is voor mij zeer betrouwbaar gebleken! Er is nooit een waarschuwingslampje gaan blinken, ik heb een grote en kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren en de auto is moeiteloos door de APK's heengekomen. Ik heb er zelf eenmaal een halve liter olie moeten bijgooien en een keer een lampje moeten vervangen, maar dat was het dan ook.

Al met al goede herinneringen aan de auto en ik hoop dat de auto nog vele kilometers beschoren is.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.