Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (2019)

autoreview

Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (2019)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf37 km
KM-stand laatst1.736 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Ibiza Style Business Intense

  • 1.736 km

Na 2 jaar was het tijd om onze Toyota Aygo in te ruilen vanwege een aantal mankementen. De zoektocht naar een tweedehands hatchback met redelijk lage kilometerstand leverde in ons budget niet veel op. De lage kilometerstand is belangrijk vanwege het aantal kilometers dat wij per maand rijden(ca. 3000). Daarnaast zouden we graag ca 4 jaar met een auto doen, dat betekent ca. 145.000 km in totaal.
Toen zijn we gaan kijken naar private lease bij verschillende merken. Toyota Yaris, is praktisch, goedkoop maar absoluut niet mooi. Renault Clio en Peugeot 208 vind ik persoonlijk ook geen mooie auto's. Kia Rio was met de opties die wij graag willen(cruise control, navigatie, parkeersensoren voor en achter, dual zone climate control) aanzienlijk duurder dan de rest. Toen bleven de Suzuki Baleno en Seat Ibiza voor ons over. De Baleno had ik al eens meegekregen als leenauto, in vergelijking met de Aygo een prettige auto om te rijden, bomvol luxe opties, genoeg binnenruimte, maar wel een saaie auto om te zien.

Toen besloten we naar een Seat dealer in de buurt te gaan. Hij probeerde ons een tweedehands, vrijwel kale Ibiza aan te smeren met financiering. Na aandringen een prijsopgave voor de nieuwe Ibiza gekregen. I.v.m. prijzen op internet ruim €40 per maand meer en zeer lange levertijd. Een zoektocht op internet bracht me bij een andere Seat dealer met een leuke kortingsactie. Hier wel een aantrekkelijke prijs voor de Ibiza 1.0 95pk Style Business Intense. Een paar dagen later een proefrit en 1 dag later de knoop doorgehakt. De levertijd was kort, omdat het een voorraadmodel betrof.

Na 5 weken was het eindelijk zo ver. De Ibiza stond onder een zwart doek voor ons klaar. We kregen een uitgebreide uitleg over alle opties van de auto en na ruim anderhalf uur was het tijd om de Aygo voorgoed uit te zwaaien.

De eerste week beviel de auto erg goed, de turbo trekt de auto lekker mee in het verkeer. De auto is erg stil, ook met 130km/u en voor een nieuwe auto volgens de boordcomputer ook al relatief zuinig, gemiddeld 1:18 zonder de fluwelen rechter voet. Ik heb de auto in het begin niet op hoge toeren laten komen, dit heb ik rustig opgebouwd(ik zou eigenlijk niet weten of dat nog steeds nodig is). Daarnaast veel snelheden gewisseld op de snelweg. A20 van Nieuwerkerk naar Hoek van Holland is hier perfect geschikt voor. 120, 80, 100, 80, 100 en 130 binnen 30km.

Waar ik me een beetje aan irriteer is dat de auto graag wil dat je extreem vroeg op schakelt. 45 in de vierde en 60 in de 5e versnelling. Als je dit echt doet voel je dat de motor te weinig toeren maakt, dit komt het rijcomfort niet ten goede. Dus de schakelindicator negeren, dan is er niets aan de hand.

Het interieur van de auto vind ik erg stijlvol. Er zit echt wel wat plastic in, maar wat wil je voor een auto van deze prijsklasse. Het is geen Mercedes. De stoelen vind ik prettig zitten. Ze geven genoeg steun, ook bij een snelle bocht.
Het grote scherm bevalt ook erg goed, het reageert snel is helder en ook bij fel licht erg goed te zien. Het enige nadeel eraan is dat er snel vingerafdrukken en vegen op te zien zijn.  Een doekje in de auto lost dit gemakkelijk op.
Het geluid is ook prima, kan redelijk hard, maar dat is voor mij niet nodig.
Android auto ook getest. Ik vind het prettiger om met de navigatie van de auto en muziek via Bluetooth te rijden. Android auto maakt het systeem langzaam. Mocht er Flitsmeister beschikbaar komen voor Android auto, dan ga ik het opnieuw testen.
De knoppen op het stuur werken allemaal zeer prettig.

De parkeersensoren doen hun werk. Volume van de radio gaat omlaag en de auto laat goed zien hoe hij om de obstakels gaat, of juist niet. Het enige nadeel hieraan is dat stoeprandjes ook gezien worden als gevaar... De achteruitrijcamera is echt perfect. Super scherp, en zelfs in het donker een mooi helder beeld.
De automatische verlichting vind ik prettig, gaat voor mijn gevoel ook niet te snel aan. De regensensor werkt ook heel fijn.

Na 1 week in het bezit te zijn van de auto zijn we twee weken op vakantie gegaan. Bij terugkomst bleek dat de auto aan de rechter voorzijde redelijk zwaar beschadigd was door een onbekende dader... Waarschijnlijk is er iemand met een scooter tegen de auto gevallen zonder iets te laten weten. Ook in de buurt heeft niemand iets gezien helaas. Dus de auto aangemeld voor schadeherstel, dag eigen risico...
Het is erg naar om naar een 3 weken oude auto te kijken die beschadigd is, maar het is nu niet anders.

De auto is afgelopen weekend goed getest. Met 4 man en bagage, via Duitsland naar de Ardennen. Ook met meer gewicht in de auto komt deze makkelijk mee in het verkeer. En de bagageruimte achterin is ook zeer prettig. In Duitsland even kort de 180 aangetikt, zelfs dan gedraagt de auto zich nog prima. Ook in de heuvelachtige Ardennen rijdt het fijn. Hier moet je echter niet in te hoge versnellingen rijden. Onder de 1800 toeren merk je dat de auto met 4 mensen erin niet zo graag een heuvel op wil.

Al met al vind ik de Ibiza een hele prettige auto. Genoeg luxe opties, prettig en stil rijden en genoeg ruimte in de auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.