Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (2017)

autoreview

Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (2017)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een heerlijke auto

  • 67.000 km

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Als geïnteresseerd lezer van alle reviews kan ik het niet laten zelf een review te schrijven over mijn Seat Ibiza.

Na mijn Citroën Saxo reed ik een Peugeot 206 1.6 uit 2006. Hij reed heerlijk en ik vind het nog steeds prachtige auto’s, maar liet ons vaak in de steek. Wanneer stop je dan met verspijkeren terwijl we net een huis gekocht en verbouwd hebben en niet op onverwachte kosten zit te wachten?
Op de laatste dag van een mooie vakantie in Limburg liet de 206 ons opnieuw staan: geen leuke afsluiter en we hakten al snel de knoop door. Einde Peugeot, maar wat dan wel?

Na een proefrit met een Polo ook met het net nieuwe model Ibiza gaan rijden. Nog nauwelijks op kenteken in Nederland en wat is het een volwassen auto! Na de eerste meters wist ik het zeker, deze wil ik! Met weinig spaargeld meer over maar iedere maand salaris bleek private lease een uitkomst en bestelden we de Ibiza. Gelukkig konden we al snel rijden en hulde voor het fijne begeleiden door Muntstad!
De kleur Mistery Blue en de velgen een maatje groter (16” ipv 15”) maken hem in mijn ogen helemaal af.
Nadeel van zo’n eerste versie is dat kinderziektes er niet uit zijn, voordat er een definitieve fix voor een gordelblokje was (terugroepactie), waren we drie bezoekjes aan de dealer verder.

De auto is voorzien van een camera, voor en achter parkeersensoren, adaptieve cruisecontrole en hillhold. Mijn vrouw haar rij-angst is al snel verdwenen, wat heerlijk om dit allemaal aan boord te hebben.

Over betrouwbaarheid kan ik met inmiddels 67000 km nog niet zoveel zeggen, maar de 1.0 drie cilinder doet het nog altijd goed en verbruikt slechts een bescheiden hoeveelheid benzine.
Gemiddeld rijd ik zo’n 1/18 en let lang niet altijd op zuinigheid qua rijden.

Halverwege de looptijd is het leasecontract overgenomen door mijn werkgever. De bijtelling is toch een stuk minder dan wat we in de private lease betaalden!

Inmiddels ook wat langere ritten gereden. Vooral de trip naar Oostenrijk is een uitschieter met precies 1000 kilometer in een dag. De Ibiza deed het fantastisch! In Duitsland blijft hij comfortabel, ook met cruisecontrole op 150. Geluid en trillingen blijven weg uit de cabine. Omdat de auto relatief licht is, is de 1.0 voldoende om ook de steile hellingen te nemen, geen centje pijn! Alleen de ruimte is niet bijzonder te noemen, een van de koffers zetten we daarom op de achterbank. Voor een B-segment auto is de Ibiza overigens wel behoorlijk ruim qua binnenruimte. Ook de achterbank voldoet prima voor mensen van 1.80/1.85. Langer dan 1.90? Neem dan een plaatsje op een voorstoel!

Apple CarPlay maakt het rijdende leven extra fijn. De eigen navigatie werkt minder fijn dan Google Maps dus die gebruiken we nauwelijks meer.

Inmiddels hebben we gezinsuitbreiding en lopen we nog meer tegen het ruimtegebrek aan. Gelukkig denkt de werkgever daarin mee en staat er een Focus Wagon (st-line x) op de planning.
Omdat de Ibiza ons zo goed bevalt en alles, of zelfs wat meer, heeft wat mijn vrouw nodig heeft kopen we hem van de leasemaatschappij. Voor ons allebei een goeie deal: zij zijn de auto zonder enige moeite en kosten kwijt en wij weten wat we kopen voor een gunstige prijs (boekwaarde ipv marktwaarde).

De verwachting is dat we veel minder met de Ibiza gaan rijden. Maar een volgende update zal volgen! Mochten er nog vragen zijn of ben je benieuwd naar ervaringen op specifieke onderdelen, laat het dan weten!

Korte update

  • 73.000 km

We zijn bijna anderhalf jaar verder na de eerste review. Dat is goed nieuws, want er is ondertussen weinig aan de hand geweest.
De oplettende lezer ziet dat er weinig kilometers gereden zijn, de auto wordt voornamelijk door mijn vrouw gebruikt. We hadden wel verwacht dat het minder kilometers zouden zijn, maar minder dan 5000 in een jaar is toch wel echt weinig! De ritjes worden vooral gemaakt naar de oppas adresjes. Deze liggen voor op de fiets net iets te ver, zeker nu het najaar begonnen is.

Comfort
Over het comfort nog steeds niets dan lof! Qua systemen is de auto helemaal bij de tijd. De camera, ACC en Carplay worden zeer gewaardeerd. Echt lange stukken worden niet meer gereden, maar de stoelen laten het zeker toe. We hebben beiden een gemiddelde lengte (zo'n 1.80) en zitten prima!
De binnenruimte is voor ons gebruik prijzenswaardig. De kinderwagen past en er is genoeg plek voor bestuurder en één of twee passagier(s). Een combinatie van passagiers op de achterbank en een kinderwagen is niet erg succesvol. Je moet dan namelijk wat beter passen en meten zodat de bak en het onderstel van de kinderwagen in de kofferbak passen.

Prestaties
De auto is relatief licht en kan met 95 pk goed uit de voeten. Op de binnenwegen en op de snelweg kan je vlot mee, geen enkel probleem. Een sportauto is het niet en daar wordt hij ook niet voor gebruikt. Belangrijkere prestatie is dat de Seat zuinig rijdt. Ondanks dat er niet veel kilometers gereden worden, is met de huidige benzineprijzen 1 op 17 een prettig verbruik. We zijn tevreden!

Betrouwbaarheid
Wat valt er te zeggen over een jonge auto die al het onderhoud krijgt en 5000 km per jaar maakt? Hij start en rijdt goed, alle systemen werken en zo gaan we door. We hopen dit nog heel lang vol te kunnen houden!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.