Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 12.300 km |
KM-stand laatst | 109.650 km |
De eerste kilometers!
- 12.470 km
Allereerst even wat context. Ik ben vers afgestudeerd, en heb in COVID tijd een nieuwe baan kunnen vinden na hier al stage gelopen te hebben voor een jaar. De autoregeling die mijn nieuwe werkgever hanteert bood veel mogelijkheden. Een jong gebruikte auto, met een budget van €25.000 mag aangeschaft worden. Uiteraard zelf even goed naar de bijtelling kijken. Ik heb zelf het afgelopen jaar in een kleine oude auto gereden, dus persoonlijk keek ik hier enorm naar uit.
Je komt al snel een beetje in het segment Polo terecht, lettende op mijn laatste opmerking. Ik vond een Polo echter wat saai, en heb altijd wel een beetje een zwak voor Seat gehad na een half jaar in Barcelona gewoond te hebben. De sportieve look van zo'n FR was iets dat ik zocht. Na een aantal weken de portals in de gaten gehouden te hebben, kwam ik deze Seat Ibiza tegen bij de dealer in Venlo.
Kleur en optiepakket sprak me enorm aan. De Ibiza staat op 18 inch, heeft PDC voor en achter, een camera, virtual cockpit, climate control, Apple Carplay, full LED en zelfs stoelverwarming. Het is een 95pk TSI, handgeschakeld. Na een stukje gereden te hebben (zoals verwacht) alles in orde gemaakt met de dealer in de dagen daarna. Complimenten overigens naar Wealer Venlo, de snelheid van de handelingen was top.
Ik wil graag mijn review blijven aanvullen, daarom dient dit slechts als een introductie. Welke plus- en minpunten zijn mij in eerste instantie opgevallen?
+ Verrassend goede prijs kwaliteit verhouding. Veel opties voor een leuke prijs!
+ Motorvermogen is met 95pk niet werelds, maar gecombineerd met een handbak, en zelf een beetje terugschakelen af en toe is dit meer dan voldoende vermogen.
+ Ik lees in verschillende reviews dat 1/19 wel mogelijk moet zijn in realiteit. Ik heb hier natuurlijk nog niet genoeg voor gereden, dus ben benieuwd dit zelf te ervaren.
+ Virtual cockpit en infotainment systeem werken prima. Weergave is duidelijk en snel.
+ Full LED ziet er super uit en zorgt voor verbeterd zicht.
+/- Combinatie van 18 inch en een sportief onderstel zorgt voor stugheid. Dit is fijn om sportief te rijden, maar op lange stukken minder comfortabel. Dit kan m.b.v. de rijmodus wat aangepast worden, dit moet ik nog even testen.
Een vrij kort review, met vooral pluspunten tot dusver. Ik zal binnenkort een update plaatsen wanneer ik wat meer ervaring heb opgedaan met de Ibiza. Na de roes van de 'honeymoon' kan ik waarschijnlijk nog een wat kritischere blik werpen ;) '
Bedankt voor het lezen!
Afscheid van de Ibiza
- 109.650 km
Het tussendoor updaten van de review is er helaas niet van gekomen. Pas recent dacht ik weer aan het plaatsen van een update, mede omdat ik de boodschap kreeg vanuit mijn werkgever naar een opvolger te mogen kijken.
Sinds de zakelijke aanschaf met 12.000km tot 109.000km in 3 jaar precies kan ik eigenlijk met zekerheid zeggen dat de Seat me nooit heeft laten staan. Woon- werkverkeer en vakanties door heel Europa heeft hij moeiteloos volbracht. Onderhoud is altijd gewoon door de merkdealer in de buurt gedaan, en los van de beurtjes heb ik geen enkele storing gehad van de auto zelf. Zoals ik 3 jaar geleden al schreef, raak je natuurlijk ook uit de Honeymoon fase en kan je een duidelijk beeld scheppen over de prestaties.
Hierbij de belangrijkste punten:
- Ik vond de 95pk TSI prima en zuinig. Gemiddeld verbruik zal zo rond de 6L per 100km gelegen hebben, dit is een combinatie snelweg/stad km. Ook op vakantie, op de Autobahn en in de bergen was dit met terugschakelen prima qua vermogen, en krijg je er zelfs een beetje lol in!
- Het comfort was meer dan prima. Fijne stoelen voor lange ritten, wegligging comfortabel genoeg bij normale snelheden. Veel waar voor je geld, zeker als je na hernieuwde orientatie ziet hoe duur alles ook in dit segment is geworden. Bagageruimte voor 2p meer dan voldoende.
-Windgeruis en bijgeluid van banden boven de 120km is erg hoorbaar. Niet bevorderlijk voor telefoneren (i.c.m. Apple Carplay).
- Apple Carplay heb ik vreselijk veel irritaties aan gehad. Het meest bijzondere hieraan is dat de problemen ook op de raarste momenten terugkwamen qua interval, ook nadat ik 2x naar de dealer ben geweest en de boodschap kreeg dat het nou eenmaal een bekende issue was. Soms 3 maanden zonder crashen, dan 4x per halfuur. Ik hoop wel dat ze dit in de nieuwere modellen enigszins aangepakt hebben.
- Al met al, met pijn in mijn hart word hij vervangen... je raakt stiekem toch verknocht aan je Ibiza'tje, nadat je samen weer een bergpas door bent getrokken. Hij heeft me overal probleemloos gebracht. Ik raad hem dus ook zeker aan.
Zijn opvolger komt uit een premium segment, dit is een ontzettend mooie BMW 118i geworden uit 2022. Binnenkort meer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ibiza FR/ LED KOPLAMPEN/ ACC/ APPLE CARPLAY
- 2018
- 134.380 km

Seat Ibiza 1.0 TSI Style Business Intense | Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control
- 2020
- 81.488 km

Seat Ibiza 1.0 TSI Style Business Intense Plus / Virtual / Cruise / Camera / LED
- 2021
- 103.625 km