Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense (2018)

autoreview

Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense (2018)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf14.920 km
KM-stand laatst17.957 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Ibiza 1,0 TSI FR Business Intense (2018)

  • 17.957 km

Na de eerste maand deze auto in gebruik te hebben tijd voor de eerste review.

Voordat mijn vrouw en ik deze Seat hebben aangeschaft reed ik in een Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm Disctinctive. Een prettige auto voor de lange afstanden, vandaar de diesel, maar omdat ik dichter bij huis ben gaan werken en we toe waren aan een andere auto is het een benzine Ibiza geworden.

Deze Ibiza hebben we aangeschaft bij Huiskes-Kokkeler in hengelo en is een ex-demo model. Deze dealer is echt een aanrader, veel keus en uitstekende service.
Al tijden heb ik zitten zoeken naar verschillende Ibiza's en mijn keus laten vallen op de FR-uitvoering vanwege het sportievere uiterlijk t.o.v. de "normale" modellen. Toen we deze Ibiza bij de dealer zagen staan was ik gelijk verkocht. De Ibiza ziet er net wat "dikker" uit door het FR-pakket, de 18" lichtmetalen velgen en de led-koplampen.

Comfort
Het comfort van de auto vind ik persoonlijk ruim voldoende. Het onderstel is wat straffer afgeveerd maar laat voldoende ruimte voor veercomfort over. Wanneer je over korte oneffenheden rijdt merk je wel dat de auto af en toe wat stoterig is, maar dat is denk ik meer de oorzaak van de platte banden om de 18" lichtmetalen velgen (215/40/18). Verder een lekker comfortabel onderstel dat ook niet teleur stelt als je een bocht eens wat harder neemt. Het geeft het vertrouwen altijd alles onder controle te hebben en doet voor een B-segment auto erg volwassen aan. Daarnaast is de grip van de standaard gemonteerde Continental SportContact banden ruim voldoende.

Interieur
Het interieur van de Ibiza vind ik erg fraai. Het grote navigatiescherm met touchscreen-bediening springt hierbij direct in het oog. Dit systeem werkt erg prettig en intuïtief. Alles is makkelijk te vinden en reageert erg snel op aanraken. Daarnaast vind ik het prettig dat je voor de klimaatbediening nog steeds losse knoppen hebt en hiervoor niet in verschillende menu's hoeft te duiken in het infotainmentsysteem. Ook erg mooi vind ik de rode verlichting in de deuren en de witte sfeerverlichting bij de voetenruimte en het vakje voor de versnellingspook. Gebruikte materialen zijn over het algemeen netjes voor elkaar. Het plastic op het dashboard boven de pianolakstrip is daarentegen wel erg hard en dit is op de onderkant van de deuren ook het geval. Ik stoor mij hier persoonlijk niet aan maar als je een dashboardknuffelaar bent kan dit tegenvallen. De stoelen zitten erg prettig en hebben een goede zijdelinksesteun in bochten. De stoelen zijn prettig te verstellen en je kan gemakkelijk een goede zitpositie vinden in de Ibiza.

Motor
De motor in mijn Ibiza is de bekende VAG 1.0 TSI met 95 pk. Eerlijk gezegd had ik liever de 115 pk versie gehad, maar zoals altijd houd het budget een keer op. De TSI pakt prettig op en heeft op Nederlands vlakke wegen vermogen genoeg om goed met het verkeer mee te kunnen komen. Wanneer je deze auto volgeladen over de alpen heen stuurt kan ik me voorstellen dat je wat te kort zou komen. Het nadeel van deze 95 pk versie vind ik dat je een handgeschakelde 5 bak hebt, waardoor je bij 130km/h rond de 3000 t/min draait. Hierdoor neemt het verbruik op de snelweg toe. Verder tot nu toe bijzonder tevreden met deze aandrijflijn.

Verbruik
Het verbruik over afgelopen 3000km bedraagt om en nabij de 1:17. Dit is wel deels afhankelijk van het aantal snelwegkilometers die je maakt. Wanneer je meer snelwegkilometers rijdt neemt het verbruik behoorlijk toe richting de 1:14. Dit is denk ik beter met de 115pk versie met 6 bak. Dus als het budget het toe laat en je veel snelweg rijdt zou ik deze motorisering adviseren. Verder vind ik het verbruik acceptabel voor deze lichte motorisering in de Ibiza.

Al met al ben ik na ruim één maand nog steeds heel tevreden met mijn Ibiza. Ik ben nog geen punten tegen gekomen die mij irriteren of tegenvallen. Waar ik wel erg positief over ben zijn de LED-koplampen. Wanneer je op slecht verlichte wegen rijdt heb je een uitstekend zicht en veel lichtopbrengst. Echt een aanrader dus!
Over 2 weken moet de Ibiza terug naar de dealer i.v.m. een terugroepactie op de gordels van de achterbank. Deze zouden los kunnen gaan wanneer deze in gebruik zijn in het midden en links achter en je door een scherpe bocht stuurt. Het sluitmechanisme zou dan ontgrendeld kunnen worden en dat wil je natuurlijk niet.
Een volgende review volgt bij meer ervaring met de Ibiza!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.