Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 26 km |
KM-stand laatst | 146.000 km |
Doek eraf
- 26 km
Hoi,
Ja, er zijn een aantal reviews over de Seat Ibiza.
Ik heb 'm splinternieuw en ben van plan om er zeker 5 jaar in te rijden. En omdat ik aardig wat kilometertjes maak toch besloten om hier mijn ervaringen met mijn stoere Ibiza te delen.
Het Doek eraf
Op 9 november zaterdag een schitterende Seat Ibiza FR bus. int. 1.0 tsi (115pk) 6 bak mogen ophalen.
Ondanks dat de FR bus. intence over heel veel opties beschik, heb ik als extra optie:
- Panoramadak
- Virtual Cockpit
- Technolypack (o.a. ACC, keylessentry en Go)
- Full led (Koplampen, sfeerverlichting etc)
een nieuwwaarde van €25.080..... een aardig bedrag hoor ik U al denken.
Aangekomen bij de VW/Seat dealer zag ik 'm al staan onder een zwarte doek met een strik. Na wat administratieve afwerkingen, Het doek eraf mogen trekken. Daar stond hij:
Desire red met (bewust geen zwart) lichtmetalen FR velgen, panoramadak, zwarte spiegelkappen, Virtual cockpit etc.
Prachtig! Boven mijn verwachting. Netjes in de poets waardoor hij nog meer blinkt in de spotlight van de showroom.
Voordat ik verder ga over de Ibiza, even terug op welke trouwe partner ik daar op locatie moest achterlaten.
Sinds november 2017 reed ik een Vw Golf 7, 1.6 tdi met 110 pk. Een highline uitvoering met o.a. xenonkoplampen, led achterlichten, navi etc. en 16" sportvelgen. Een hele mooie auto en vooral comfortabel. Gemiddeld verbruik was 1 op 18/20 en in 's zomers wel eens 22/23. Was echt een lieverdje.
Deze golf had toen 85.000 km gelopen en ik mocht hem op 177.000 km inruilen voor deze Ibiza.
Met natuurlijk nog de "feeling" van de Golf in de Ibiza gestapt. Eerst natuurlijk van alles uitgeprobeerd via de entertainmentsysteem, stoelen en spiegels afgesteld etc. Kon de motor onder tussen op temperatuur komen. Van een Diesel naar een Benzine, begint natuurlijk al met de koppeling. Bij het wegrijden zag ik het meteen, "Handrem" zat er nog op. 'owja, geen elektrische handrem (MINPUNT)'...
Ondanks dat ik geen proefrit had gemaakt in deze Ibiza, alleen uitgegaan op mijn eerdere ervaringen met de ibiza 6L en Polo 6c facelift, viel het mij meteen op dat het een veel volwassener auto is.
Met een volle tank weggereden en na een kleine 200 km merkte ik al snel dat die op de helft was beland. Dat was wel een shock, want bij de Golf zal die nu pas in beweging komen. Alle familie en vrienden afgereden en in de avond nog van het Westen van het land naar het Oosten gereden. Op cruisecontrole met 140 km/h voelt alles toch heerlijk aan.
Tankbeurt was de volgende dag noodzakelijk, na een kleine 450 km was de tank leeg, maar nog geen lampje.
1500 km verder
- 1.425 km
Inmiddels een kleine 1500 kilometer gereden met de Ibiza. Drie keer vol getankt nu. Opvallende zaken aan de Ibiza is al volgt:
- Tankinhoud zit op nog geen 40 liter, ik tank ongeveer 35/36 liter als het lampje brand.
- Virtual cockpit is prachtig, je kunt diverse karakters instellen waardoor je echt veel overzicht van je auto hebt, op een hele stoere manier.
- Led koplampen geven een hoop licht
- Sfeerverlichting in de deuren ingesteld op rood, prachtig en rustgevend.
- Redelijk vlot voor zijn capaciteiten
- Seat App met gratis abonnement, ideaal! Kijk hoeveel actieradius je nog hebt, of de handrem hebt aangetrokken en of je deuren op slot zijn. Je kunt ook alerts instellen.
- Goede bagageruimte 355 L
- ECO, Normaal en Sport driveprofiel;
- Erg stil motor
- ACC is een perfecte uitvinding, altijd een veilig afstand op je voorganger.
Mindere punten voor nu:
- Koppeling voelt een beetje trillerig aan;
- Heel erg merkbaar dat het een 3 pitter is;
- Ondanks de uitvoering, voelt alles toch "minder" aan;
- Mede dankzij de brede banden en panodak toch aardig wat geluidsoverlast in de auto
- Navigatiescherm aardig vel, ook dimmen helpt niet echt
- Geen hemelverlichting achter
- Gem. verbruik ongeveer 1 op 12,7
- ACC irritant als het wat drukker is op weg.
Daarnaast heb ik ook nog niet kunnen wennen aan het feit dat ik de handrem zelf moet bedienen. Bij de golf was gordel om en gaan of gordel af en uitstappen. De Ibiza rolt dan weg :D
Een kleine anekdote:
Voordat ik de Ibiza heb gekozen, heb ik naar diverse auto's gekeken waaronder ook de Scala, Arona, Golf, Polo en Astra
Ik zocht een auto die zijn geld goed waard is.
De Scala was duurder dan ik voor ogen had;
De Astra viel al snel weg, omdat ik een VAG liefhebber ben
Mijn VAG historie is dan ook Transporter 2.5tdi (2x), Golf 1.9 tdi, Ibiza 6L (1.4 benzine), Polo 6c 1.2 tsi, A3 1.4 tfsi, Golf 1.6 tdi
De Arona is een "hogere Ibiza" en was een kleine 5k duurder. (1.5tsi)
Een Polo met wat opties (lang niet zoveel als deze Ibiza) was al gauw 4k duurder (1.5 tsi)
Uit eindelijk na wat berekeningen en reviews heb ik mijzelf overtuigd dat het een Ibiza moest worden. Over de kleur was ik nog niet uit. De witte (speciaal lak) is mooi, maar mijn golf was ook speciaal lak wit. Zwart, grijs etc. is niet mijn ding. Dus toen voor deze Desire red gegaan. Ook vanwege de zwarte accenten en FR uitvoering.
Deze auto begon bij mij al wel met een aantal punten achterstand, omdat ik een segment lager ben gaan rijden. Maar eerlijk gezegd, is dit ook al een "volwaardige" auto.
Verder berichten volgen,
binnenkort de winterbandjes eronder en wat kerstmarktjes bezoeken.
KM's gaan hard en piepgeluid met remmen
- 2.487 km
Nu er (alweer) ruim 1000 km erop zit, dacht ik dat het wel weer even tijd is voor een nieuwe verhaal.
3 dagen geleden zijn de winterbanden erop gedraaid. Mooie Alpina 6, waarbij ik helaas wel merk dat bij het hard optrekken de auto naar rechts wilt gaan. Dit doet die alleen bij optrekken vanaf de "nul" stand.
Ook piepen de remmen inmiddels, dit had ik ook bij eerdere reviews gelezen. Denk dat ze nu pas beginnen met inslijten, ga ik maar vanuit.
Met al het mist, merk je wel wat een bundel licht de led verlichting produceert. Wat ik hier wel heel erg mis is de corneringfunctie met de mistlampen, die zit er niet op i.v.m. de LED-verlichting. En de koplampen draaien helaas ook niet mee. Dat valt me nu wel tegen, was me eerder niet echt opgevallen. Wat ook gek is, dat je gewoon halogene mistlampen hebt.
Een voordeel van de ACC is, dat hij de voertuigen eerder in beeld heeft dan jij deze in de mist ziet. Dit geeft toch best een veilige gevoel tijdens het rijden met mist.
Al met al, 2500 plezierige km's achter de rug en nog steeds ontdekkende. De verbruik ligt nu gemiddeld rond de 1 op 15. De bredere bandjes zorgen af en toe wel voor wat spannende momenten op verraderlijke stukken weg. Maar dat is een kwestie van wennen en vooruit kijken.
Inmiddels een paar keer (met de hand) gewassen. Wat je merkt is dat er aardig (scherpe) hoeken etc. zitten waar je toch even goed moet boenen. En de velgen zijn ook best lastig schoon te krijgen.
Tot de volgende keer:)
Gelukkig Nieuwe Jaar
- 6.046 km
We zijn in het nieuwe jaar, dus ik dacht weer tijd voor een update.
Inmiddels staat de teller >6000 km. Dat is 3500 km meer dan mijn laatste review. Dus tijd voor nieuws.
De Ibiza bevalt me nog steeds prima. De remmen piepen nog steeds, maar de frequentie is wel afgenomen. Tegenvaller is en blijft het verbruik, dat lezen jullie ook terug in mijn reviews. Op verschillende manieren geprobeerd om het verbruik omlaag te halen, maar ik merk gewoon dat deze auto vooral brandstof nodig heeft om zijn kracht te kunnen leveren. Nadeel van een drie cilinder die veel op de snelweg zit.
Op Wintersport geweest samen met een vriend van mijn met zijn 2012, 3 pitter polo (1.2 tdi) die het letterlijk voor de helft van mijn litertjes heeft gedaan.
Met 4 personen en bagage voor 4 personen inclusief eten en drinken is het toch nog aardig gelukt. Er past toch echt iets meer in dan je verwacht.
Met een continue snelheid (cruisecontrol) van 135 km/h en volledig bepakt heb ik maar 520 km kunnen afleggen met 38 liter. Dat is 1 op 13.6, wat toch weer onder mijn verwachting is. En de tank was toch echt goed leeg.
Op de bergwegen, scherpe bochten en steile heuvels kom je echt niets te kort. Hier profiteer je wel van de FR ophaning en de 115 pktjes. En wat zijn de LED-lampen toch een uitvinding, vooral met groot licht weet je echt waar die dingen voor gemaakt zijn. Mijn vriend werd wel gek van mijn LED remlicht :D
Daarnaast ook een stedentrip in Duitsland gehad, zonder alle bagage en maar met z'n tweeën. Hierbij heb ik uiteraard continu vol gas gereden waarbij de topsnelheid (uiteraard heel traag) toch 10 kilometertjes meer dan de fabrieksopgave van 178 bedroeg (op gps). Uitgerekend kwam het verbruik tijdens deze rit uit op 1: 10,5, wat in verhouding toch een meevaller is.
Inmiddels twee maanden de gelukkig eigenaar van de Ibiza.
Mijn standpunten zijn dat ik toch zeker een goede keuze heb gemaakt m.b.t. de type voertuig en zijn uiterlijk. Dit heeft ook invloed op het rijgedrag en plezier wat je hebt tijdens de ritten. Het is kleine jochie die met alle grote jongens (behalve met sprintjes) mee kan ;)
De 17" velgen zijn toch net iets te zwaar voor deze jochie. Het is echt jammer dat ze hier de 1.5 tsi niet meer op leverden. Ik wist dat een kleine motorblok niet in mijn voordeel op het gebied van brandstof zou werken. Ondanks zijn pk's moet deze blok toch erg hard werken waarbij die de nodige brandstof verbruikt. Downsize is niet per definitie de oplossing voor het e.e.a. En dan heb ik nog wel de 6 bak.......
Ik zal mijn reviews wat laten rusten, althans er geen bijzonderheden optreden. Mochten jullie nieuwsgierig zijn, of iets anders willen weten laat het bij de opmerkingen weten.
fijne 2020 gewenst!
Schade!!
- 9.950 km
Jammer om op deze manier hier terug te komen. Maar gelukkig valt het allemaal mee en kan ik blijven schrijven over deze mooi Ibiza van mij.
Vanochtend reed ik om de A12, relaxed op de ACC ingesteld op 80 km/h. Het verkeer remde netjes af, i.v.m. file vorming (typisch voor dit gedeelte van de weg). Voor mij reed een Tesla, die netjes mee remde. De ACC deed zijn werk en verminderde keurig snelheid en bracht mij langzaam maar zeker tot een bijna stilstand. Op dat moment merkte ik op dat de voertuig achter mij steeds dichterbij kwam. Hij reed merkbaar sneller dan ik. Als reflex direct het rempedaal losgelaten, omdat ik aardig wat ruimte had met mijn voorganger en ik wist zeker dat de auto achter mij op mij in ging rijden. En dat gebeurde ook.
Een hoop kabaal en geroffel. Het knakken en knappen val alle plastic wat op beide auto's kan zitten. Sta je daar op de meest linkse baan op een drie baan drukke snelweg.
Direct, veilig naar de vluchtstrook gereden. Wat erg tegen zat met de drukte en voorbij racende vrachtauto's.
Een blik op beide auto's maakte ons als snel duidelijk dat het niet loonde om op de vluchtstrook te blijven staan.
Flinke krassen op de bumper van mijn Ibiza, een ontzet achterbumper en achteruit rijd camera die zo weer op zijn plek geklikt kon worden. Wel dikke pech, kentekenplaat weg. De houder was namelijk aan gort gereden. Vermoedelijk is er ook nog schade onder de bumper, maar dat moet blijken.
De auto die de aanrijding had veroorzaak, had iets meer schade:
Voor grill, alle plastic op het bumper en bumper zelf, waren beschadigd.
Ik baal er wel van, een auto van 4 maandjes die nu al schade heeft gereden. Gelukkig niet mijn fout en de schade wordt over een aantal weken netjes hersteld.
Verbaast me toch wel, dat de stage aardig mee valt. En zo zie je weer, maak je optimaal gebruik van de hulpmiddelen kan het toch nog misgaan omdat iemand achter je net niet scherp genoeg is geweest.
Recent de 10.000 gepasseerd. Alles doet het nog keurig en netjes.
Alleen met de koudere dagen, merk ik dat de motor ene kleine 30-35 seconde nodig heeft voor de choke. Voor mijn gevoel best lang.
Ook nog geen motorolie hoeven bij te vullen. Scheelt weer, want er gaat 0w20 olie in, die niet bepaald goedkoop en bij de tankstations te verkrijgen is. Een keer bij dealer om een flesje vragen.
Dagelijks maak ik nog kilometers met veel genot. Maar ik merk eigenlijk wel, dat deze Ibiza net iets te "licht" is om zoveel op de weg te zitten.
Ik zag ook dat er was gereageerd door iemand die altijd een MII huurde en nu een Ibiza kon krijgen. De Ibiza is natuurlijk een grotere auto dan een MII. Maar als je 2+ meter bent, denk ik dat je vooral in de MII niet past.
Geen bijzonderheden
- 16.250 km
Goedendag,
Jullie hebben een tijdje niets gelezen qua review. Dat komt omdat er geen spannende zaken hebben plaatsgevonden.
Inmiddels de 15.000 ruim gepasseerd.
Schade is hersteld, je ziet er niets meer van. Al vind ik zelf dat de blanke lak net iets te veel op de chromen lijstjes zijn gespoten. Met poetsmiddel dit weg gekregen.
Olie bijgevuld:
Halve litertje olie bijgevuld, peilstok stond tussen max en min.
Het verbruik:
Nog steeds erg wisselvallig. Maar met 100 als max. snelheid overdag haal ik rond de 1:17,7-18. Dat is een kleine 650 km tot tankbeurt.
Paar keer vol gas in Duitsland gereden (Vmax bijna 190+)
Dan kom je met een halve tank nog net geen 200 km ver.
Top snelheid:
Met regelmaat rijd ik nu in Duitsland. 180 is zeer makkelijk te halen.
Met wat moeite krijg je hem stabiel op 190+(1-2).
Met behulp van lichte "bergafwaarts krachten" is de top van 205 bereikt.
Panodak:
De Panodak (ondanks de kosten) blijft nog steeds een goede keuze. Lekker veel zonlicht en met open dak is het ook op de snelweg super lekker rijden.
Verder (op dit moment) geen aandachtspunten of opvallende zaken.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Vakantie review, had het moeten zijn,,.
- 21.460 km
Hoi,
inmiddels weer een tijdje geleden. De corona heeft ons allemaal in zijn greep. Dit had een vakantie review moeten zijn, maar dat is het helaas niet geworden.
Een korte update, want er zijn wederom geen bijzonderheden.
Auto rijdt nog steeds heerlijk. 100 km/h overdag doet de tank goed, 600 km op 1 tank is niet meer zo bijzonder.
Het piepen van de remmen komt nog steeds zo nu en dan voor, oplossing: even flink in de ankers.
Met de corona veel stil gestaan i.v.m. thuiswerken. Ik heb gemerkt dat de handrem nog wel eens vast wilt zitten na 3/4 dagen niet te rijden en wisselende temperaturen. Oplossing: in de versnelling zetten of bij het wegrijden even de handrem licht aan trekken.
Nog steeds DIK tevreden. Een paar keer flink los getrokken in Duitsland, 180 in zijn 4 is een flinke prestatie. Met de overige 2 versnelling tel je er ongeveer 15 km/h bij op. Mag niet klagen denk ik voor zo'n kleintje.
Heb je vragen over deze auto, plaats ze hier onderin. Dan zal ik daar proberen een antwoord op te geven.
Opmerking over de ACC:
bij wegwerkzaamheden of versmallingen raakt de auto vaak in paniek als de auto naast je te veel in 'zicht' is. Dit kan enorm irritant overkomen op de auto's achter je. Maar o god wat een uitvinding. Scheelt ook nog steenslag op de motorkap.
1e beurtje achter de rug, niets bijzonders
- 32.220 km
Goedendag,
Precies een jaar geleden, gisteren, deze Ibiza in ontvangst mogen nemen. Nu dus 1 jaar in bezit en iets meer als 32 dkm weer maar eens een review.
Wederom een 'saaie' review. Kleine 2 duizend km geleden z'n 1e beurtje gehad. Regulier olieservice en de zogenaamde inspectie. Hier zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen.
Recent met de banden wissel (zomer > winter) nog even de remblokken nagekeken, deze zijn nog niet eens halverwege. Verder ziet hij er van onderen ook nog netjes uit.
Een aantal punten na 1 jaar gebruik die ik graag met jullie wil delen.
Positief:
- klein & fijn;
- Blikvanger;
- Compacte voertuig, maar rijdt als een serieus (volwassen) auto;
- 1.0tsi 3-pitter, 115pk doet prima zijn werk, je komt geen kracht te kort maar verwacht ook geen GTI.
- super eenvoudig en duidelijk entertainmentsysteem;
- goedkoop rijden (qua onderhoud)
- verbruik gemiddeld rond de 1:15 (600 km op 1 tank is geen uitzondering 40l tank inhoud waarvan 5 liter reserve) [altijd op sportmodus]
- Panoramadak;
- Virtual cockpit (is wel een terugroepactie voor hij geeft soms aan dat het entertainmentsysteem uitgeschakeld is terwijl die aanstaat)
- Geen olieverbruik;
- Perfecte zicht met Ledverlichting;
- voldoende bagageruimte;
- zeker geschikt voor een lange reis, met bagage en 4 volwassenen;
- ACC zeer positief en deze helpt bij noodstoppen (extra remkracht);
Nadeel:
- Geluid/isolatie vooral op wat hogere snelheden en ruwwegdek (autobahn) is het vooral achterin bijna niet te harden.
tot gauw maar weer.
Als de brandweer
- 42.000 km
Hoi Hoi,
Het is weer eens 10dkm geleden dat ik wat heb geschreven.
Ik zag ook dat er is gereageerd en wat waarderingen zijn toegevoegd. Bedankt hiervoor!
i.v.m. de corona pakken mijn kilometers aardig lager uit dan verwacht. Ik had er zeker 40.000 per jaar moeten maken maar dat is nu in 17 maanden.
Winter: De winter is zo goed als voorbij. De winterbandjes heb ik er inmiddels ook vervangen voor de zomerbandjes.
Met de sneeuwval en alles, moet ik zeggen dat het toch heerlijk is om goede banden te hebben. Slippen doet die goed, maar de tractie control grijpt ook redelijk goed in.
Veel last gehad van bevroren handrem. Dus er voor gekozen om met koudere dagen de handrem niet aan te trekken. Ik moet wel vertellen dat er ook veel minder is gereden in deze vrieskoude dagen.
Met de sneeuwval, problemen met de ACC gehad. Deze 'valt uit' omdat deze bedekt wordt met sneeuw. Voordeel is wel dat je 'zelf gaat rijden'. Nadeel is dat dan ook je Cruise control het niet meer doet.
Verder geen 'koud' gerelateerde problemen met de Ibiza. Dus winters kom je er wel mee door.
Recent een schroef in de band gehad. Was gelukkig in het loopvlak dus met een propje is het snel verholpen.
Sinds de afgelopen beurtje heb ik nu een kleine 200ml olie bijgevuld. Die reken ik voor de koude starts. En 200 ml op 10.000 km is niet veel (is gewoon niets).
Ik heb gelezen dat er een terugroepactie is voor de digitale cockpit. Deze herkent af en toe niet dat je entertainmentsysteem aanstaat. Is te verhelpen door de entertainmentsysteem snel aan en uit te zetten. Maar moet er nog wel een keer voor terug naar de dealer.
Ik zag een opmerking waarom ik een Golf inruil voor een klasse lagere Ibiza. Dit was puur om iets meer geld over te houden en 'safer' te spelen i.v.m. mijn 1e woning inclusief verbouwing, trouwerij en alles wat erbij komt als er maar één inkomen is.
Ook na >40.000 nog steeds met goed gevoel rondrijdend. Ik voel de behoefte om een tuning door te voeren. Maar twijfel hier sterk aan i.v.m. de garantie wat er nog op zit. Ik heb wel gelezen en gezien dat er wel het e.e.a. veranderd. Maar natuurlijk zal dit allemaal niet heel spectaculair zijn.
Op dit moment haal ik de G-krachten uit mijn motorfiets. En in Nederland mis je geen vermogen met deze auto. Op de autobahn natuurlijk wel. Maar als je weet waar je in rijdt, komt het verder wel goed. Ik heb trouwens gezien dat sinds einde vorig jaar wel weer de 1.5tsi op de markt is en nieuw bestelt kan worden. Was dit in 2019 maar ook zo.
ook even wat nieuwe winterfoto's erop.
Groetjes en tot de volgende keer.
60,000 en vakantie
- 59.862 km
Goedendag,
weer een tijd geleden, dit keer met een vakantie review. De chiptuning heb ik overgeslagen. Ik heb het gedaan met 115pktjes die erop moeten zitten.
Ik houd het kort:
Dit jaar met de Ibiza op vakantie naar het 'verre' Oosten.
In 3 weken tijd ruim 9.000 km gereden.
Tweemaal een lekke band (zelfde band) door metalen schroeven op de wegen.
Positief
- Vermogen genoeg, weinig terug hoeven schakelen (ook in de gebergtes)
- Verbruik rond de 1 op 14,5
- Bagageruimte voldoende voor 2 personen
Minder positief
- Lawaai bij slechte wegdek, zeer storend. (slechte isolatie)
- Panodak, wat een hitte blijft er hangen tussen de zonnescherm en het glas.
Al met al een fijne vakantierit gehad. De Ibiza presteerde werkelijk om er versteld van te zijn. Steilste stijging was 11%, de 115pk'tjes komen hier zeker van pas.
Bredere banden zijn nadelig op slechte/ruwe wegdek. Dit maakt erg veel geluid waar zelfs de radio niet bovenuit komt.
Bagageruimte kan 3 sportassen, 1 grote koffer en wat kleinere tasjes makkelijk hebben. Dan zit het ook echt vol.
Geen olieverbruik, ondanks de hogere snelheden die ik heb gereden.
Auto is wel gevoelig voor 'slechte' brandstof. Daar waar mogelijk altijd premium getankt na een paar keer zeer slechte benzine erin te hebben gegooid. De pk'tjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.
De versnellingen die ik nodig had om de bergen op te rijden:
120km/h en meer kon alles makkelijk in de 6e versnelling
rondom de 100km/h had je wel de 5e versnelling nodig.
70-100 km/h deed je de stijgingen met de 4e versnelling.
de grens was 2.000rpm, eronder valt de turbo weg. boven de 2.000rpm ging alles soepel.
De 60.000 km-beurt komt eraan.
Hoe het er nu naar uitziet heeft de auto een grote beurt nodig.
De ruitenwisserbladen zijn ook aan vervanging toe.
De banden zitten ook bijna tegen de 2mm aan en zijn dus ook aan vervanging toe (vooral met de proppen die er nu in zitten).
Vermoeden is dat de remmen (blokken) ook meegenomen zullen worden.
Al met al nog steeds (zeker) een aanbevelertje de Ibiza.
95000 km en door
- 94.980 km
Het is weer een tijd geleden dat ik hier niets heb laten weten.
Er valt ook weinig op te merken.
Auto staat nu net onder de 100.000 km. Rond de 90.000 heeft het een kleine beurtje gehad.
De remmen zijn nog steeds niet aan vervanging toe.
Wel 4 nieuwe bandjes (1 gekuipt, 1 afgeschreven en 2 zijn op)
Olie en oliefilter en een achterruitenwisser.
Relatief goedkope kilometers.. gezien de hoeveelheid kilometers.
Wederom op vakantie geweest, tot aan de achterbanken vol een verbruik van 14/15 met snelheden >100 maar wel
120 000 km, loopt nog als een trein
- 120.000 km
Recent de 120.000 km aangetikt en tot heden eigenlijk geen bijzonderheden.
Uiteraard ook bij de garage geweest voor regulier onderhoud.
Filters, olie en bougies.
De bougies hadden 60.000 voor de kiezen en dit merkte je bij stationair draaien wel, motor was rumoerig. Dat is met nieuwe bougies voorbij.
Als extra zijn de remblokken rondom vervangen omdat deze de volgende beurt niet meer gingen halen (ze waren nog niet tot op de indicatie versleten).
Het verbruik verschilt nog steeds tussen de 1: 14-16.
Max bereik op volledige tank (getankt met 39.5 liter, 0 km rijbereik op dash) 670 km. Maar rond de 600 km heeft die wel weer brandstof nodig.
Verder serieus nog weinig te melden. De kinderwagen past achterin, moet wel de hoedeplank uitnemen en dat zorgt wel voor veel ruis in de auto (vooral bij snelheden >130) met 100/110 is het prima te doen.
De Maxi-Cosi met base zorgt er wel voor dat de bijrijdersvoorstoel best ver naar voren moet, hier lever je dus wel wat ruimte in.
We klimmen nog steeds zonder problemen naar de 180/190 km/h (op de autobahn).
Een tijd geleden een slipcursus gevolgd en met deze auto de baan op geweest presteert werkelijk prima. Ook een noodstop met 80 km/h en uitwijken is heel goed te doen.
ACC-werkt prima, Panodak is koud in de winter, warm in de zomer:)
Happy End
- 146.000 km
Zo,
na 4 jaar en 146.000 km de Ibiza ingeruild met een VW ID4.
Korte samenvatting van de 4 jaar en 146.000 km:
- Regulier onderhoud elk 30.000 km
- 1 set zomerbanden en 1 set winterbanden versleten
- Remblokken rondom (schijven bleken nog goed te zijn)
- Geen software problemen
- Geen doorgezakte stoelen (FR stoelen)
- Geen lekkende PANO
- Totaal geen olieverbruik
- 98% is Euro 95 E10 getankt, geen aantastingen
- Perfecte onderstel, scherp in de bochten
- 17" velgen en sportonderstel is wel sportief (In Nederland prima te doen)
- De Desire Red ziet er nog uit als 4 jaar geleden!
Ik kijk serieus tevreden naar elk gereden kilometer met de Ibiza.
3x een vakantie gehad en doet het perfect met belading en personen.
Verbruik ligt tussen de 1;14 en 1;18 (afhankelijk hoe ermee wordt gereden)
De auto is serieus ruim. Bagageruimte is relatief groot en op de achterbank is genoeg been en hoofdruimte.
Nu een occasion ID4 uit 2021 in handen. Compleet andere auto en Elektrisch rijden is totaal anders.
Ik hoop dat jullie lezers wat hebben gehad aan deze review.
Wil je een Ibiza kopen van deze model, dan raad ik je dat zeker aan!
Ondanks de kleine blok van 1.0, doet de 115 pk sterke TSI het uitstekend.
Qua onderhoud is het heel gangbaar, mits er fatsoenlijk mee gereden wordt.
+- 60.000km met setje banden;
+-120.000 km met setje remmen;
dit zijn allemaal uitzonderlijke zaken maar wel haalbaar.
Gegroet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ibiza FR/ LED KOPLAMPEN/ ACC/ APPLE CARPLAY
- 2018
- 134.380 km

Seat Ibiza 1.0 TSI Style Business Intense | Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control
- 2020
- 81.488 km

Seat Ibiza 1.0 TSI Style Business Intense Plus / Virtual / Cruise / Camera / LED
- 2021
- 103.625 km