Seat Cordoba 2-drs 1.9 TDi 110pk Sport (2000)

autoreview

Seat Cordoba 2-drs 1.9 TDi 110pk Sport (2000)

Signalement

UitvoeringCordoba 2-drs 1.9 TDi 110pk Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na mijn Seat Ibiza TDI 90PK van 1999 compleet getuned en gestyled te hebben, (compleet gespoten in Lamborghini geel met parelmoer, complete bodykit, achterklep strak enz...) heb ik 3 weken nadat de auto klaar was een ongeluk gehad. Ben aangereden door een onverlaat die zat te bellen. Auto was total loss. Dus op zoek naar een nieuwe. Ik was op zoek naar een Golf IV, maar bijna alle kilometerstanden klopten niet en ze waren naar verhouding duur.

Toch weer naar een Ibiza gekeken (model 2000), maar eigenlijk geen geschikte kunnen vinden. Toen kwam een collega met het idee van een Cordoba Coupe. En toevallig liep ik 2 weken later eentje tegen het lijf. Van echt alle opties voorzien en een kilometerstand van 171.000km. Mooie grijs-blauwe kleur die je bijna nooit ziet. En met een 110 pk diesel zeker niet langzaam. De auto had op dat moment een powerbox, maar die heb ik eraf laten halen. Ik heb ook meteen de distributieriem en alle span- en looprollen laten vervangen. Een paar dagen later opgehaald en ik was enorm tevreden over de auto.

Het interieur is zwart van kleur en de sportstoelen zijn dezelfde als mijn vorige Ibiza dus goed! Mooie klokken en 2 metertjes standaard onderin. Het rijgedrag vind ik perfect ondanks een beetje overhellen in de bochten. Zeer snel, helemaal na het chiptunen van de motor 2 dagen later na aankoop. Nu dus 140 pk en bijna 300nM koppel. In Duitsland heb ik 225 km/h gehaald! Na het monteren van 17 inch velgen werden de ’looks’ ook verbeterd. Inmiddels ook volledige audio met DVD enz...

PROBLEMEN

Na 19.000 km van het vervangen van de distritieriem ging tijdens het optrekken op de snelweg de spanrol kapot. Eerst geen lawaai, maar daarna een hoop geratel onder de motorkap. Kap van de distributieriem eraf gehaald en de riem was helemaal slap, dus ik zag de bui al hangen. Na alles zelf los te hebben gehaald en alles weer op tijd gezet te hebben heb ik een nieuwe rem en spanrol gemonteerd en de auto gestart. De auto liep weer perfect en dus geen schade opgelopen.

Airco werkte na een tijdje niet meer. Aircosysteem opnieuw afgevuld, maar het werkt nog niet. De dealer zei dat het display van het dashboard stuk was. Na lang zoeken bleek de zekeringkast bovenop de accu de boosdoener. De zekering van de airco zit daar en er gaat teveel spanning overheen. Met als resultaat dat de zekeringkast wegsmelt. Deze vervangen en de airco werkte weer perfect.

Gaspedaal is onlangs uitgevallen. Geen reactie meer op het gaspedaal, terwijl de auto blijft lopen. Gaspedaalsensor zou stuk zijn, maar was het dus uiteindelijk niet. Kost trouwens 465.00 euro ex BTW! Er zat vocht in de stekker van de computer. De beschermflap over de stekker was naar achteren en al het regen- waswater wat op de voorruit komt, sijpelde op de stekker. Er groeide nog net geen mos uit. Alles schoongemaakt en de auto deed het beter dan ooit tevoren. Met dank aan Gert-Jan Mensen die elke keer weer klaar stond om te helpen! (www.gjmensen.nl)

Kilometerstand nu is 241.000 Bij 236.000 kilometer bleef het probleem dat de auto koelvloeistof uit het expansievat spoot. Na de drukdop, thermostaat te hebben vervangen en het ptobleem nog niet verholpen was, bleef er eigenlijk nog maar één ding over: de koppakking. Eventueel nog de waterpomp want die was nog nooit vervangen. Maar die was goed, dus bleef alleen de koppakking nog over. Dus deze heb direct zelf vervangen. De cilinderkop is gevlakt en afgeperst en alles qua onderdelen nieuw. Vooral de inlaat is schoongemaakt. 5mm rondom vuil, olie en roet. De Cordoba loopt nu veel mooier, rustiger en zuiniger. Voor de rest geen enkel probleem gehad.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.