Seat Altea XL Stationwagon (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 1.4 TSI Reference |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 1.168 km |
KM-stand laatst | 79.000 km |
Hoe het begon.....!
- 2.500 km
Na vele, vele probleemloze kilometers met onze reflexzilveren VW Golf Plus rees de wens om een nieuwe VW Golf plus aan te schaffen. Eentje met een 1.4 TSI-motor met 122 Pk en eentje in de kleur Blue Graphit. We verwachten dat we nog een aardige prijs voor deze Golf bij inruil zouden krijgen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Offerte laten maken door de VW-dealer hier en een vervolgafspraak gemaakt. Dus op het moment dat we de Golf zouden bestellen belandden we bij toeval in het SEAT-gedeelte van de gecombineerde VW-SEAT-garage. En daar, tja, daar stond een zwarte SEAT Altea XL !!! Na een leuk gesprek met de SEAT-verkoper kwamen we tot de conclusie dat ook een SEAT Altea XL wel iets voor ons zou kunnen zijn (bedankt Paul!). De verkoper hier kon een deal aanbieden van een voorraad-Seat en dat leek lang niet slecht. Daarmee zou de Golf dus definitief de deur uitgaan !
In de week bedenktijd die we onszelf na deze afspraak hebben gegund, kwamen we op internet een rode Altea XL tegen met een aantal opties. Voor de insiders: een Familypakket, een Technicpakket en een Activepakket. Deze wagen zou inclusief de kosten rijklaar maken en een trekhaak zeker minder moeten kosten dan als we de voorraad XL zouden kopen. Bovendien was deze occasion 2 maanden oud en stond er jawel, 1168 km. op de teller. De kop was er af dus en was voor ons bijzonder interessant.
Afspraak met de andere dealer gemaakt en op het afgesproken moment stond de wagen keurig schoon te blinken in de showroom. Eigenlijk waren we toen al gelijk verkocht; de proefrit met deze 1.4 TSI (125 Pk) was bijzonder overtuigend. Wat een power (en wat moet je opletten dat je niet grof te hard rijd in de bebouwde kom). De regensensor uit het Technic-pakket konden we goed uittesten, want er kwam een bui naar beneden...! Desondanks was de wegligging uitstekend op de 17 inch-Agra-velgen.
De deal was snel gesloten en op 5 mei 2010 konden we deze wagen ophalen (de inruilprijs van de Golf was hetzelfde als bij onze eigen dealer, overigens). Op de terugrit naar huis (ca. 125 km.) konden we de wagen prima uitproberen. Feit is dat de Golf plus en deze Altea XL neefjes (of zo u wilt, nichtjes) zijn, dus er veranderde weinig tov. de Golf. De knoppen en de bediening ervan is hetzelfde. Deze wagen heeft ook een USB-aansluiting en dat is voor je Ipod wel superhandig. Overigens: een aparte USB-stick met MP3-tjes werkt ook prima prima.
Zoals gezegd is de motor bijzonder fijn te noemen: hij doet in alle rust zijn werk. Maar als je snel wilt dan gaat ie echt heel snel vooruit. 80 km/h in zijn 2 is geen enkel probleem.
Misschien dat de Altea iets minder goed geïsoleerd is dan de Golf, want de indruk bestaat dat hij iets luidruchtiger is, dan de vorige auto. Dat kan ook komen misschien omdat de binnenruimte aanzienlijk groter is dan de VW.
Er komt zeker een sportieve brom uit de uitlaat; als de motor op toeren draait, dan is dat een aangename sound.
Feit is wel dat de Seat strakker door de bocht gaat dan de hogere Golf plus; de gewichtsverdeling is gunstiger en hij blijft daardoor heel lang neutraal. Zijn gedrag is goed voorspelbaar en daardoor heel plezierig te noemen !
Het verbruik kan best wat gunstiger, want de laatste tank was gemiddeld 1:12,7 km en dat is nog iets te veel van het goede, want zo vaak springen we nu ook weer niet uit de band met de rechtervoet. De tijd zal het leren: met 2500 km. op de teller kun je er nog weinig over zeggen. Net als over de rest trouwens....!
Genieten...!!!
- 12.000 km
Nu, zo'n 10.000 km later zijn we tot de conclusie gekomen dat deze auto prima bij ons past. Zeker qua ruimte, maar ook qua looks. Goed smaken verschillen, laat daarover geen misverstanden bestaan.
Wat een power heeft motor ! Nogmaals: je kunt gruwelijk snel mee optrekken. Tenminste voor zo'n 1.4 TSI. Maar gewoon cruisen is ook uitstekend te doen.
Alles werkt naar behoren: cruisecontrole doet uitstekend zijn werk. Nou ja: de radio wil nog wel eens de USB met MP3 herkennen. Dat is simpel op te lossen en zo'n klein dingetje dat dat wegvalt tegen het plezier dat we elke als je instapt hebt van deze kar !
Hij is mee op vakantie geweest: naar Frankrijk icm. een redelijk zware vouwwagen. Maar daar heeft deze turbo-motor echt geen moeite mee. Bergje op: no problem. Ook tussensprints met deze combinatie is geen enkel probleem. Tja, het verbruik met die aanhanger er achter valt tegen als je 2 uur in de file staat en steeds moet optrekken. Dan komt ie ergens tussen de 1:12 en 1:13. Een kniesoor die daar op let. Vooral genieten, elke keer weer.
Er zitten ook tafeltjes achter de voorstoelen: de kinderen hebben die al heel wat keren gebruikt voor tekenen onderweg of om de DVD speler op te zetten. Echt een uitkomst. De zonneschermen achterin worden ook heel vaak gebruikt.
Jammer is alleen dat er geen vaste navigatie in deze auto zit: maar dat heb je met een gebruikte auto. Een TomTom is echter een oplossing hier.
De service-indicator geeft sinds kort aan dat hij naar de garage moet. Eens kijken wat daar uit komt. Volgens mij moet dat geen grote problemen geven. De wagen wordt op een goede manier gebruikt en ziet er daarom picobello uit. Misschien wat slijtagedingen, maar dat hoort er bij.
Tot slot: de achteruitrijsensoren zijn een echte aanrader. Vaar er niet blind op, want het kan zijn dat ie een keer iets niet waarneemt (hek of lantaarnpaal). Maar voor het inparkeren is het een uitkomst; we zouden niet anders meer willen.
Wij genieten ondertussen nog een paar duizend kilometer verder !
Onderweg en onderweg.....
- 55.000 km
De aanhef van dit hoofdstuk doet al een beetje vermoeden waar het om zal gaan: Kilometers en heel veel kilometers. Bijna saai te noemen.....maar dat is het niet. Want de Altea rijdt als uitstekend. Km na Km. De auto is vaak onderweg ivm. woon-werk-woon-verkeer. En dat gaat uit de kunst. De kosten ? Voor onderrhoud valt dat totnutoe erg mee: brandstof-slangetje vervangen ivm. onverwachte slijtage (€ 150,- voor een stuk rubber, maar goed). Ruitewissers worden regelmatig vervangen (van die dure: € 60,-, maar goed). De APK was geen enkel probleem: geen kosten. Een deel van het uitlaatsysteem zou binnenkort vervangen moeten worden: roestig en kans op lekkage oid. Zien we bij de volgend beurt wel weer.
Soms, heel soms, dan laat de accu het in deze wagen iets af weten. Blijkbaar wordt er een onderdeel niet helemaal uitgeschakeld. De garage kan deze klacht niet herleiden. Startkabels of in dit geval een jump-starter bieden uitkomst. Is niet een heel groot probleem.
De keren dat deze wagen mee op vakantie is geweest en een aanhanger moest trekken hebben ons zeker niet teleurgesteld. Die 125 pk en 200 Nm zijn voldoende voor het heuvelachtige franse land. En als je met het vliegtuig wilt, dan kun je prima 3 grote koffers achter in kwijt: de bank een klein stukje naar voren en hup op naar P3. De passagiers op de achterbank zitten dan nog steeds prima ruim! Geen enkel punt.
Volgend jaar maar eens kijken naar wat een andere auto. Het zou mooi zijn als SEAT met een vernieuwd Altea XL op de markt zou komen. Eén met wat meer moderne snufjes en een uiterlijk dat bij SEAT past. Met een schuin oog kijk ik toch weer naar een VW Golf, maar dan de Sportsvan. Iets minder ruim dan deze Altea, maar wel meer bij de tijd. Mooie vormgeving, maar wel behoorlijk duur (scheelt zo 3-4 K). Misschien daarover later meer. Eerst nog maar een paar onbezorgde km's in deze rode rakker. Dat is echt niet verkeerd.
Einde in zicht...??
- 79.000 km
Tja, en nu na 66 maanden en bijna twee keer de wereld rond met de Altea XL komt er toch zo'n momentje dat je denkt: mss toch eens wat anders. Aan de wagen kan dat niet liggen, want die geeft geen krimp. Zelfde verhaal als altijd: zorgeloos rijden! Prima comfort, altijd voldoende ruimte en vooral altijd, maar dan ook altijd voldoende power!! Heerlijk gewoon.
Maar probeer maar eens een vervangende Altea XL te vinden: dat gaat je niet lukken, want SEAT is gestopt met de levering. Waarom? Niemand weet het: de dealer zegt ook van niets te weten. Een verklaring zou kunnen zijn dat de fabriek waar de Altea's worden gemaakt nodig is voor de productie van andere modellen. Dus gaat de Altea er uit. Hoe jammer is dat, want hij bevalt gewoon goed! En op de nederlandse wegen zie je ze vaak ook rijden. Dus kennelijk wordt mijn mening gedeeld. Niets is minder waar: ze worden niet meer geleverd.
Desondanks zoeken we nu toch wat anders: zoals eerder aangekondigd hebben we gereden in een VW Golf Sportsvan. Eén met 110 PK: dat was wat teleurstellend in vergelijking met de XL. De Golf had een kleinere motor en een kleinere kofferbak. Dan moet je al snel weer kijken naar een Touran. Die is groot en log: 105 PK is dan echt niet veel.
We hebben ook proef gereden in een Citroen C4 Picasso: een 3-cilinder met 131 PK. En die kwam wel prima van zijn plek.
We zoeken nog verder: wellicht dat er toch een Golf voor de deur komt te staan. Wel mooi. Met een klein beetje pijn in het hart gaat de SEAT in de verkoop. Maar soms moet je ook op je centjes letten en minder op je gevoel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.