Seat Altea 1.2 TSI Ecomotive COPA Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea 1.2 TSI Ecomotive COPA Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 25.300 km |
Seat Altea Copa Business Ecomotive
- 580 km
Op 6 januari 2012 mag ik mijn nieuwe Seat Altea Copa Business Ecomotive ophalen bij de dealer. De auto wordt al 8 weken nadat deze besteld is afgeleverd.
Maar eerst gaan we even terug in de tijd. Nadat mijn vorige auto, een Skoda Octavia Combi 1.9 TDI aan vervanging toe was, en mijn werkgever zijn wensen bekend had gemaakt begon medio 2011 de grote zoektocht naar een nieuwe auto.
Naast de wensen van mijn werkgever wordt deze lijst ook aangevuld met de wensen van ons gezin en tenslotte met die van mijzelf. De auto o.a. moet een groen label hebben, benzinemotor, 20% bijtelling, genoeg ruimte voor een gezin met 2 kinderen (pubers) en een Labrador, soepele motor en versnellingsbak met voldoende koppel welke al vanaf een laag toerental beschikbaar is en tenslotte moet de auto van alle gangbare gemakken e.d. zijn voorzien.
Na surfen over internet wordt er een lijst van een aantal kandidaten opgesteld zoals de Ford Focus, Skoda Octavia Combi, Citroen C4 en nog veel meer.
Na een aantal proefritten met diverse te hebben gemaakt werd de lijst al korter. Hierna werd het lijstje korter door de keuze te maken (bijna) zonder enige emotie en puur op basis van cijfers en bleef tenslotte de Seat Altea 1.2 TSI Ecomotive Copa Business over.
De auto staat op 6 januari netjes klaar bij de dealer en voorzien van extra opties. Je hebt niet veel extra’s nodig, de Altea is van alle comfort en systemen voorzien. Als extra is mijn Altea voorzien van een middenarmsteun, een kabel voor de Ipod, dakdragers voor de skikoffer en een set winterbanden op stalenvelg.
Na een korte uitleg van de dealer krijg ik de sleutels overhandigd.
De bedieneng van alle functies, systemen etc. etc. zien er vertrouwd uit en werken eenvoudig en vanzelfsprekend.
De eerste ervaringen na ca. 580km. De motor doet soepel en stil zijn werk. Verbazingwekkend hoe snel het vermogen beschikbaar is. Het lijkt alsof je met een enorme sterke diesel met een groot koppel rijdt. De versnellingsbak, 6 versnellingen, werkt soepel met een kleine kanttekening. Om deze in de 1e versnelling te zetten moet je deze even wat steviger doordrukken, anders zit je net niet in zijn 1. Misschien gaat dit binnen kort over als alles wat soepeler wordt (nog meer?) Ook moet je (ik) wennen dat je van de 5e naar de 6e versnelling schakelt de versnellingspook deze goed naar rechts drukt anders zit je snel in de 4e in plaats van de 6e versnelling.
Met deze auto kan je zeer goed en zelfs sportief meekomen in het dagelijkse Nederlandse verkeer. De auto is van binnen stil en zeer comfortabel. De stoelen geven ruim voldoende steun voor ons. Daarbij moet ik opmerken dat wij niet echt groot zijn. Alles is naar wens van de bestuurder goed in te stellen zodat je een geode zitpositie hebt. Het Seat Mediasystem werkt eenvoudig en is zeer compleet. Instellen en gebruik van o.a. de Ipod, telefoon met voicecontrol (!), navigatie, radio werken geweldig. De auto geeft je de gewenste informatie of juist niet. Dit is goed naar je persoonlijke wensen in te stellen.
Over het verbruik van de motor kan ik nu nog niet veel zeggen. In een later review daarover meer.
De eerste conclusie is dat de Seat Altea 1.2 TSI Ecomotive Copa Business voor mij de auto op dit moment is op basis van prijs, hoog uitrustingsniveau, ruimte, bijtelling, rijeigenschappen en comfort.
In maart zal er een update volgen. We zijn dan weer wat km’s verder en hebben met de auto een wintersport op zitten.
Daarnaast zal ik ook (tijdelijk) een verbuiksmonitor gaan bijhouden op deze site.
Inmiddels 7.200 km verder.
- 7.200 km
Inmiddels heb ik in ongeveer 11 weken 7.200 km gereden.
Laat ik met mijn grootste ergenis beginnen, het verbruik. Er is al in menig revieuw over geschreven, maar het verbruik valt enorm tegen. Ik ben een rustige rijder, schakel veelal op aangeven van de auto, rijd niet echt hard, trek rustig op, rijd niet alleen binnen de bewouwde kom, ook snelweg en doorgaande wegen enz. enz. Het gemiddelde verbuik komt uit tot nu toe uit op 1:12 - 1:13, met een uitschieter van 1:13,5. De auto is gewoon niet zuinig!
Persoonlijk vind ik dit zelfs mislijdende reclame/marketing van Seat.
Naast het verbuik ben ik verder nog steeds tevreden met mijn Seat Altea. De auto rijd lekker, schakelt soepel, weggedrag is voorspelbaar en betrouwbaar, wel zijwindgevoelig, comfortabel. Alle bediening van audio, telefoon+voicecontrol+synchronisatie etc. via het stuurwiel maakt het rijden ook nog eens veiliger.
Wel opvallend dat mijn HTC Senation vast loopt wanneer deze verbinding maakt met het mediasystem terwijl mijn (zakelijke) Nokia hier geen probleem mee heeft. Mogelijk ligt dit aan mijn HTC, ik heb dit nog niet uitgezocht daar ik meer zakelijk bel als privé in de auto.
Er is inmiddels ook een rit gemaakt naar onze wintersportbestemming in de Franse Alpen. De rit van 2x1.100 km is een relaxte ervaring in de Altea. De auto is wel wat zwaar op de proef gesteld met een dakkoffer van 480 liter, kofferruimte volledig afgevuld, 2 volwassenen, 2 kinderen (10 en 14) en 1 Labrador. De auto heeft op de normale (snel)wegen geen moeite met deze belasting en rijd dan nog comfortabel. Wel heeft de motor enige moeite met een stijging van meer dan 6% op snelwegen, de snelheid loopt iets terug. Echter je hoeft niet aan te sluiten achter de vrachtauto's. Maar wat wil je met de 1.2 motor e.d.
Het mediasystem is dan ook tijdens zo'n reis een genot. Muziek van de Ipod wordt mooi ten gehore gebracht.
Het navigatiesysteem werkt gewoon erg goed. In een parkeergarage op -2 werkt deze nog steeds. Ook de traffic-informatie werkt, ment name in het buitenland(!) verbluffend goed. Werkzaamheden, wegversmallingen, files e.d. worden zeer nauwkeurig vermeldt en weergegeven. Ook wordt er bij file een alternatieve route gezocht en weergegeven. Klein min puntje: Je hebt niet een keuze of deze alternatieve route wel of niet wil acepteren. (Of ik kan deze keuze mogelijkheid niet vinden). Uiteraard zitten er wat kleine foutjes in het navigatiesysteem, echter deze vallen alleen op als je in een bekende omgeving bent waar je de route voor het grootste deel kent, alleen dat ene straatje zoekt.
Resumé:
Nog steeds teverden over het comfort, luxe, rijgenot en ruimte. Teleurgesteld over het verbruik.
Uitrusting
- 9.300 km
Wanneer je hier op Autoweek het uitrustingsniveau van de Seat Altea Copa Business Ecomotive bekijkt of vergelijkt dan worden o.a. de volgende items aangegeven als niet standaard welke wel degelijk standaard op de auto zijn:
-Automatisch in- en uitschakelende verlichting;
-Kaartleeslampjes achter;
-Verlichte make-up spiegels;
-Bochtverlichting;
-Start/Stop systeem.
Telefoon
- 10.250 km
Korte update mbt het verbinding maken van mijn HTC Smartphone. Na een software update van de telefoon maakt deze nu normaal verbinding met het mediasystem zonder direct vast te lopen. Probleem zat dus in de telefoon en niet in het mediasystem.
Volgende en (waarschijnlijk) laatste update zal medio augustus volgen, na onze zomervakantie, dit jaar met de auto, naar de Dordogne.
Kleine update na ruim 25.000 km gereden te hebben
- 25.300 km
Inmiddels ligt de zomervakantie alweer ver achter ons en maken we ons op voor de gure herfst en winter.
Deze zomer met de auto op vakantie geweest naar de Lot & Garonne, Fankrijk. Wat moet ik zeggen? Gewoon een fijne reiswagen die vlot mee komt in al het verkeer, nu zonder koffer op het dak, op alle soorten wegen. Al is het verschil in de ondergrond, soort (slecht) wegdek, wel goed waarneembaar in het interieur via het afrolgeluid van de banden. Dit verschil is uiteraard ook in Nederland goed waarneembaar.
Ik moet nog wel even bij de dealer informeren of ook bij mij de distributieriem(snaar?) vervangen moet worden.
Over een paar weken gaan de winterbanden er weer onder gaan we naast het dagelijkse gebruik in Nederland komende Wintersport de Oostenrijkse wegen beproeven met de Seat.
Na ruim 25.000km gereden te hebben ben ik nog steeds tevreden over mijn Seat Altea.
De auto rijd tot op heden probleemloos.
In mijn beleving (als je niet trendgevoelig bent en een auto niet als hoogste prioriteit ziet om van je geld af te komen!) de ideale auto in voor wat betreft de combinatie ruimte, comfort, uitrustingniveau en lage bijtelling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.