Seat Alhambra 2.0 TDI 140pk Ecomotive Style (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 2.0 TDI 140pk Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Alhambra 2012
- 1.000 km
Ik zal het kort houden ... koop geen Alhambra (dan blijft ie uniek ) ;-)
Onzin natuurlijk, maar feit blijft wel dat je hem maar sporadisch op de Nederlandse wegen ziet (idem zijn VW broer de Sharan). Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het Nederlandse belastingstelsel waardoor dit soort auto's buiten de gunstige bijtellingsregeling vallen. Maarja hoe groen wil je het maken.. Je zal de ruimte maar nodig hebben voor werk of familie dan kan je met de beste wil van de wereld alles in een A label gaan proppen maar dat houdt een keertje op. Onze keuze viel op de Alhambra. En we zijn voor luxe gegaan. Voor de meerprijs van een gelijkwaardige Sharan konden we net weer wat leuke opties bij Seat bijbestellen.
Style advanced pakket sportonderstel en Panoramadak, technicpakket 2 inparkeer-systeem leerpakket, elektrische schuif-deuren en achterklep, diesel met DSG bak. standkachel etc.. Kortom zeer kompleet.
Ik vind de auto mooi vooral de achterzijde is geslaagd zelfs iets mooier dan de Sharan. De voorzijde had wat spannender gekund maar okay die zien we toch niet als we in de auto zitten. Dit soort auto's koop je niet voor het "imago" maar voor het praktische gebruiksgemak en het comfort.
Tja Comfort.. Ik heb echt veel auto's gereden en heb net afscheid genomen van 4 jaar oude premium D klasse auto. Vind maar eens gelijkwaardige ruimte in die klasse zonder een SUV te hoeven kopen (is er niet). Even proefrijden in een Alhambra en je bent verkocht. Dit is echt een topauto zeker als het gaat om Comfort, gebruiksgemak en rijeigenschappen.
Lekkere stoelen prima zijsteun, goede zitpositie, heel veel (bekende VW) knopjes. Perfect overzicht op de weg. De auto stuurt heerlijk. De DSG bak schakelt superzacht zonder schokken. En de auto is echt bijzonder stil en goed afgeveerd. Het sportonderstel maakt dat de auto net iets strakker (door een bocht) stuurt zonder aan comfort te hoeven inleveren..
Het interieur is met zijn panoramadak superlicht en de klokkenwinkel is keurig,
opgezet. s'Nachts ziet het er ook goed uit. De climatronic werkt echt! hier is goed over nagedacht. In veel auto's heb je altijd wel een ventilatierooster die net even te ongunstig geplaatst is zodat die of in je oog blaast of de lucht op een andere wijze in iemands nek deponeert. Dat is in de Seat niet het geval. het wordt echt lekker behaaglijk in de wagen zonder ergernis van Airco's met een eigen willetje en zonder herrie.
De geluidsinstallatie is boven mijn verwachting prima.. usb stickje erin en gaan. In het 2.2 navigatiesysteem zie je de underdog van de Sharan waar de Sharan met een groot beeldscherm uitgevoerd kan worden moet de Seat het met een kleiner schermpje doen. Jammer, je kunt er prima mee leven maar toch (Ik ben al blij dat er actuele software aanwezig is) dat hebben we wel eens anders meegemaakt... De Navigatie is die van het "No nonsense principe" abstracte beelden zonder poespas. Eea is zelfs zichtbaar op de boordcomputer waardoor je het beeldscherm eigelijk niet eens meer nodig hebt. Het is een leuk ding met DAB tuner en tiptoetsen De Bluetooth telefoon koppeling werkt perfect werkt is verstaanbaar (mede doordat de auto zo stil is).
De elektrische schuifdeuren en klep zijn natuurlijk gadgets maar toch ook zinvol.
Zo'n schuifdeur lonkt altijd uit tot ferm dichtwerpen, en dat gaat nu heel rustig en beheerst zonder dat de deur op straat beland ;-) . Het automatisch inparkeren dat is soms zelfs makkelijk en werkt boven verwachting. De techniek staat voor niets. Deze representatieve bedrijfswagen ideale vakantieauto, pakezel doet (vooralsnog) wat ie moet doen.
2 minpuntjes: de te kleine buitenspiegels en de belachelijke keuze van (VW) om de auto met Contiseal banden uit te rusten.
Dit zijn antilekbanden (geen runflat banden maar met een speciale dichting in de band zelf. Ruimte besparend .. dat zeker (geen pomp of band meer te vinden in de kofferbak) Maar je bent overgeleverd aan de Engineers van Continental in de hoop dat je nooit en never meer een lekke band krijgt (kunt krijgen). Het schijnt niet meer te kunnen.. Ik zeg : (IK HOOP HET!! ). (over de banden later meer).
Ik heb nog geen idee van het diesel- verbruik maar dat zal geen 1:20 zijn gezien mijn rijstijl .. Ik verwacht dat een 1:15 reeel haalbaar is. (lijkt me zeer netjes voor 1700kg). Nu eerst maar eens zien hoe dit werkpaard zich houdt tijdens de komende kilometers.
Owjaa een caravan is geen probleem ..met 2200 kg geremd aanhangergewicht kun je wel wat meeslepen .. zelfs 200 kg mee dan een Opel Vivaro .. Dat ga ik toch eens testen..
Update
- 5.000 km
Even een update mbt de Alhambra,
Naarmate je langer rijdt in de auto vallen een aantal zaken op, zoals Het lichte sturen op "hogere" snelheid. In vergelijking tot mijn oude wagen blijft de Alhambra erg direct en te licht sturen. Bij inparkeren is dat prima maar op de snelweg mag het wat minder. Je krijgt nerveuse reacties als je ook maar even het stuur beweegt. Tevens is de wagen gevoelig voor zijwind. icm het stuurgedrag is dat soms hinderlijk. De dealer mag daar nog eens naar kijken. Voor de rest is het nog steeds een superauto. Het inparkeersysteem is leuk maar heb ik nog nooit gebruikt. Ik zet een vraagteken bij het nut van deze optie.... Het navigatiesysteem is gewoon goed , snel en duidelijk. De geluidsinstallatie is prima. (niet onbelangrijk ) . De wagen is zeer comfortabel en stil. Het verbruik zit op 1 op 15. Het motorvermogen (140pk) is op zich voldoende maar je merkt toch de de diesel geknepen is. Hij wil wel maar kan niet .. Dus een tuning is te overwegen waardoor je meer trekkracht realiseert en meer rijplezier beleeft. de DSG bak functioneert op zich goed. het is even wennen maar je merkt aan alle kanten dat hij is (geprogrammeerd)om snel door te schakelen naar 6 (duurzaam);-). Dan weet je het wel en is de fut eruit. Gaspedaal even diep intrappen geeft niet echt de kickdown die een automaat wel geeft. Jammer ..
De DSG is zeker wel aan te bevelen want je rijdt veel relaxter. Alleen de Sportstand van de bak lijkt weer nergens naar, daarmee trekt ie wat langer door in zijn versnellingen maar of dat nu aan te duiden is als sportief ?
Technisch zit de wagen wel goed in elkaar het geeft degelijke duitse indruk, en het werkt allemaal . Op naar de zomervakantie!
- 20.000 km
Weinig nieuws onder de zon , de auto rijdt alleen maar beter. Geen piepjes of kraakjes
waar te nemen. De dieselmotor loopt lekker de DSG bak schakelt prima. echt een fijne ruime auto. Inmiddels ook al een tank (10 liter) Ad blue toegevoegd.
Je vraagt je af waar het blijft maar een liter verbruik op 1000km schijnt normaal te wezen. (het kost ook niet zo veel). Eigelijk geen problemen gehad. Op vakantie genoten van het panoramadak en uiteraard ook van de prima airco. Het dieselverbruik krijg ik alleen niet lager dan 1 op 13,2 . uiteraard als je constant 100 km per uur rijdt met cruisecontrol dan gaat eea wel naar beneden maar erg reeel is dat niet. Dus de hoop om 1 op 15 te behalen zal ik moeten laten varen. Het stuurgedrag van de Alhambra went gelukkig wel maar het blijft reuze irritant dat de elektrische stuurbekrachtiging niet of nauwelijks wordt gereduceert bij hogere snelheden. Ik begrijp niet dat er niet meer berijders zijn van Alhambra's en Sharan's die daar geen last van hebben. Ik heb al wat auto's versleten maar dit nog niet zo meegemaakt.
Mocht er een dealer zijn die hier nu eens een oplossing voor weet dan verneem ik dat graag ;-) Het nerveuze sturen haalt het rijgedrag van de wagen naar beneden. Zeker met een knappe caravan of tandemasser erachter dan is het "feest".( cq. gevaarlijk), juist omdat Seat schermt met en trekgewicht van max 2200 kg geremd. De auto wordt erg onrustig met 1850kg erachter en met dat lichte sturen dan is 80-90km/uur ook echt de limit wil je nog schadevrij thuiskomen.
Het trekgewicht was mede voor mij beslissend voor de aanschaf van de Seat. Maar helaas maakt de Seat dat niet helemaal waar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren