Saab null (1975)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1975 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Gerestaureerd
- 38.000 km
In september 2019 voor de coronacrisis, bracht ik de 95 naar SwedenCars. Saab specialist Erik van der Schaaf heeft veel ervaring met klassieke Saabs en ik ken hem al een flink aantal jaren, dus de 95 ging met een vertrouwd gevoel naar Wezep. De 95 zou in de winter in de extra uurtjes uit elkaar worden gehaald en naar de spuiter gebracht, waarna hij in het voorjaar van 2020 weer op de stoep zou staan. Helaas viel de coronacrisis in, werd de spuiter geconfronteerd met ziekte en omstandigheden, waardoor de 95 pas 2 jaar na brengen helemaal klaar is en dat moment is vandaag. De groene kleur was niet origineel en omdat we de Saab willen gaan gebruiken als rouwauto voor ons uitvaartbedrijf, vonden we het de moeite waard de auto helemaal op te laten knappen en de originele kleur 'indisch geel' weer te herstellen. We gaan er nu dus pas mee rijden, dus dan ook de ervaringen met deze 46 jaar oude bijzondere Saab.
Klaar
- 39.900 km
De Saab 95 is door Saabvriend AMSBRAND omgebouwd voor rouwvervoer, zoals op de foto te zien is. Erik van der Schaaf van SwedenCars doet nog een aantal technische aanpassingen en dan kan ie ingezet worden voor vervoer naar een laatste rustplaats...
De kleur is heel bewust oranje gebleven, omdat het origineel is en omdat het past bij het credo 'anders dan anders'
De omgeving van de motor
- 41.000 km
Bij een meeting liep de motortemperatuur snel op tijdens het lange wachten met draaiende motor. Het was niet eens warm. Ook trok de 95 vaak schokkend op. Helaas had SwedenCars weinig tijd, dus in collegiaal overleg ging de 95 naar Tammeling Autotechniek in Dalfsen. Wouter Tammeling heeft veel vernieuwd rondom de motor: de koppelingsplaten, waterpomp, carburateur en de nodige slangen. Daarnaast de remmerij aangepakt. Het was allemaal nodig. Dat was allemaal nog aan het einde van 2021. Inmiddels heeft de 95 al de nodige rouwritten achter de rug en is er ook de nodige aandacht aan deze minder sombere rouwauto besteed. Artikelen in Klassiek&Techniek, Saabberichten, de lokale pers… de ouwe Saab wordt nog beroemd ?
En door,,.
- 45.000 km
Het is weer even geleden dat ik een review plaatste. De 95 wordt regelmatig ingezet, doet het over het algemeen goed, maar een tijdje geleden helaas toch stil komen te staan op de N36 richting het Noorden. We waren op weg naar een uitvaart in Buitenpost waar de Saab ingezet moest worden. Het regende onderweg enorm en ter hoogte van Ommen hield ie ermee op. Via de social media kregen we een berichtje van Autoweek's Marc Klaver die me had zien staan langs de weg. Je valt toch op met zo'n oranje Saab op die zeer drukke N36 tegen de (vrijdag)avond in de stromende regen. Garage gebeld, maar die kon me helaas niet helpen. ANWB/KNAC wilde me eerst weg hebben van die drukke N36, dus opgeladen op een trailer en neergezet bij een tankstation. Omdat er een (lege) kist in de Saab stond, ontmoette ik een nogal zeer verraste chauffeur van het bergingsbedrijf. Die had dit nog nooit meegemaakt. Ik vermoed dat de gemaakte foto's rond zijn gegaan in het bedrijf. Na een klein tijdje bij het tankstation te hebben gestaan, deed ie het gewoon weer. Saab toch maar achterlaten in Dalfsen (dichtbij Ommen), waar de Saabspecialist Tammeling ging kijken naar de problemen. Hij heeft bobine en kabels vervangen en nu doet ie het weer goed. In de afgelopen tijd is ook de balans-as vernieuwd, want die was ook ver heen. Daarna een andere versnellingsbak en is een deel van de uitlaat vervangen. We doen er alles aan om de 50 jaar oude Saab zo goed mogelijk te houden.
In februari ondergaat ie nog een complete roestbehandeling. Helaas kon dat niet eerder, maar we willen hem nog graag een aantal jaren kunnen inzetten.
Roestbehandeling
- 50.000 km
Bij de taxatie in 2024, die verplicht is om de oude Saab goed te kunnen verzekeren, gaf taxateur Jan Erik Plettenburg aan dat ik de roest aan de onderzijde in de gaten moest houden. Ik heb daarom een afspraak gemaakt bij https://www.stoproest.nu/ in Oldenzaal om de auto te voorzien van nieuwe roestbescherming. Helaas werd ik in februari na een dag al gebeld, de onderzijde was helemaal kaal gemaakt, maar er zat op bepaalde plekken toch nog wel wat laswerk aan de auto. Je hebt eigenlijk geen keuze om dat niet te laten doen, dus de auto werd flink aangepakt. Ik kreeg een keurige fotoreportage van het werk en de auto is van onderen voorzien van een nieuwe goede coating. Hij kan er weer een aantal jaren tegenaan. En een compliment voor stoproest.nu, een keurig bedrijf met een prima communicatie. Dat maak je wel eens anders mee...
Ohw en een paar weken ervoor lag het achterraam opeens half uit het raamrubber. Echt geen idee hoe dat spontaan heeft kunnen ontstaan. Ik ben ermee naar Autotaalglas in Hengelo gegaan. Daar werd het raam er snel en makkelijk (met de touwtjesmethode) weer ingezet. Vroeger heb ik dat zelf wel eens gedaan, maar ja, zo'n achterraam bij een 50 jaar oude Saab koop je niet zo makkelijk op elke hoek en je wil geen enkel risico lopen. En bepaald werk laat je liever over aan een vakman. En de rekening? Ik moest maar eens terugkomen voor een andere klus. Echt super!
(Foto van laswerk en de behandelde onderkant toegevoegd aan de foto's)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.