Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1994)

autoreview

Saab 900 SE 2.3i Cabriolet (1994)

Signalement

Uitvoering900 SE 2.3i Cabriolet
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf178.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn Saab 900 cabrio is een van de eerste in Nederland geleverde cabrio’s van dit toen nieuwe model. Gebaseerd op de 900 nieuwe generatie is dit een compleet andere auto dan de vorige Saab 900.

* Carrosserie
Ondanks de lengte van de auto is het geen ruimtewonder. De zit voorin is wel riant, maar de ruimte voor achterpassagiers en de kofferbak zijn uiteraard beperkt vanwege het cabriodak. Om ruimte te winnen kan wel de achterbankleuning neergeklapt, waardoor er een -beperkt- gat tussen de bagageruimte en binnen ontstaat. Hierdoor kunnen lange, platte voorwerpen probleemloos meegenomen worden. Het dashboard is vrij hoog, evenals de rand van de ramen, waardoor je echt het idee hebt ’in’ de auto te zitten. Het dash is een vrij massieve plank van imitatiehout en heeft prettig afleesbare klokken. In het midden zit een saab audiosysteem (met CD wisselaar in de koffer) en een informatiedisplay. Hier zijn slechts een paar gegevens uit te halen, zoals buitentemparatuur en benzineverbruik. De bouwkwaliteit en afwerking zijn van een hoog niveau, maar de jaren gaan wel tellen voor deze auto. De auto is zeker niet meer vrij van piepjes en kraakjes in het interieur. De ramen zijn bovendien randloos, en het afstellen op de dakrand van de cabriokap en op elkaar is een lastig karwei. De kap opent overigens volledig elektrisch en heeft voor het openen of sluiten ongeveer een halve minuut nodig. Dit gaat na het omzetten van twee handles op de voorruitstijl volautomatisch. De kap verdwijnt in een bak die in de kofferruimte hangt. Indien de kap gesloten is kan er wat extra ruimte worden gecreëerd door deze bak in elkaar te vouwen naar boven toe en dan vast te zetten met twee beugeltjes. Dit werkt prima. De elektronica waarschuwt en blokkeert als je de kap in die toestand toch open wilt doen.

De toegang tot de auto is dankzij de enorme voordeuren prima. De instap naar achteren is echter een echt klimkwarwei, omdat de stoelen niet naar voren schuiven en de ruimte tussen de achterkant van de stoelen en de deuropening bepaald klein is.


* Rijcomfort
Vooral op hobbels, drempels en dergelijke geeft de auto nogal wat geklonkt ten beste. Wel blijft de auto –ook open- stevig aanvoelen. De torsiestijfheid is prima voor elkaar. Het onderstel is verder erg comfortabel, maar daardoor is de auto bepaald geen bochtenridder. Omdat de wagen met een 2.3 liter motor niet ondergemotoriseerd is is het dus uitkijken bij het aanvangen van lange doordraaiers of scherpe bochten. Bij het te snel nemen van een bocht glijdt de auto wel gecontroleerd over de voorwielen naar buiten, waardoor het weggedrag veilig is en de wagen controleerbaar blijft. Even van het gas en de auto spoort weer keurig in de ingestuurde richting. De cabriokap zorgt uiteraard voor wat meer windgeruis, maar blijft prima binnen de perken. De auto heeft overigens geen airco, waardoor het zeker in lentezon of nazomerzon snel een broeikas is in de auto. De stoelverwarming en de op arctische temperaturen ingeregelde verwarming maken overigens dat je het nooit koud hebt in deze auto. De stoelen in de auto zijn prima af te stellen en met het verstelbare stuur is een goede rijpositie te maken. Wel zijn de stoelen aan de vlakke kant, wat op langere ritten merkbaar is. Door die vlakheid is ook de steun in bochten wat minder. Ook valt op dat vooral de stoelen herrie maken; het piept en de aansluiting van de gordels is ook niet vrij van bijgeluiden.

* Motor en transmissie
De automaat pakt lekker op, maar wil wel snel opschakelen naar hogere verzetten. Het pedaal moet dus diep ingetrapt om de auto verdergaand te laten versnellen. De motor is daarbij wel luidruchtig aanwezig. Bij volgas schreewt de motor het uit. Op kruissnelheid valt het motorgeluid echter prima weg en is het aangenaam cruisen.

Het vermogen van de 2.3i 16v motor is voldoende (150pk), maar Saab haalt tegenwoordig uit hetzelfde blok betere prestaties bij een gecultiveerder loop. Zeker als de motor koud is is het aggregaat niet echt bij de les. De turbomodellen (2.0) zijn wat dat betreft zeker aan te bevelen, al lijkt volgens de verhalen de betrouwbaarheid van deze motor beter te zijn. Een gescheurde turbo is geen bijzonderheid bij de saabdealer of –specialist.

De automaat heeft een vrij vreemde manier van kickdown. Het pedaal kent op bepaalde punten een extra tegendruk, doorduwen betekent heftige kickdown, heftig geluid en heftige versnelling. Bij normaal gebruik druk je het pedaal dus alleen tot aan de eerste weerstand. Of het zo bedoeld is of dat mijn gaspedaal weird is is mij nog niet duidelijk. Hebben alle Saab’s dit? Mijn 9-5 met automaat (voor dagelijks gebruik) in ieder geval niet, maar daar zit dan ook een ander fabrikaat bak in. Deze auto lijkt gemaakt om rustig te toeren met de kap open of om op de autoweg snel kilometers te maken. In open toestand is dit laatste alleen aan te bevelen bij extreme hitte of na aanschaf van het optionele windscherm achter te voorstoelen. De windwerveling worden bij autowegsnelheden erg sterk. De achterbank is dan echt onbruikbaar voor passagiers. Die laatste willen overigens sowieso niet achterin zitten als het harder gaat dan 80 kilometer per uur. Als je sneller rijdt waaien die passagiers er bijna uit. Voorin is het echter bij bijna alle snelheden uitstekend vertoeven. De auto trekt overigens met gemak door tot zeer illegale snelheden.

* Overig
Mijn auto is in SE-uitvoering geleverd en dat betekent cruisecontrol, verwarmde voorstoelen, saab audio en boordcomputer (die niet veel voortstelt), centrale deurvergrendeling, elektrische antenne, lederen bekleding, imitatiehouten dashboard, breedstralers, etc. Het geheel doet luxe aan. Missers: geen airco of ACC op dit model, geen middenarmsteun (ga ik nog los kopen denk ik), en bijvoorbeeld geen regelbare wisserinterval. Verder valt op dat het imitatiehout niet doorloopt in de middenconsole. Dat ziet er toch wat vreemd uit. Verder heeft het leer van de bekleding zichtbare ouderdomssporen.

* Algemeen
Een heerlijk rijdende en vrij probleemloze auto. Voor een 12 jaar oude auto baad je in luxe en het comfort is bovengemiddeld. Ondanks de problemen met de kap is het toch een betrouwbaar product. Het model is in tegenstelling tot de nieuwste Saab cabrio zeer elegant en ziet er nog altijd actueel uit. Vanwege de isolatie in de kap (en de uitstekende verwarming) is het windgeruis zeer acceptabel en is de auto vier seizoenen te rijden. Het verbruik van de auto valt best wel tegen. Met een dichte saab 900 in dezelfde uitvoering rij je circa 9,5 liter per 100km. Met deze wagen rij ik 11,2 liter per 100km.

PROBLEMEN

* Foutjes
- cruisecontrol doet het soms niet meer als het buiten warm wordt (cabrioweer!) (Update: Bleek soms vocht in de voetenkuip te komen. Dit kwam door een verstopt afvoerkanaaltje, waardoor regenwater via de luchtverversing naar binnen komt. Het vele vocht bleek te verdampen bij mooi weer, waardoor de CC soms wiegerde. Schoonmaken van het kanaaltje boedt soelaas; geen vocht meer binnen en de CC doet corrosievrij zijn werk weer.)
- cabriokap heeft kuren. Soms weigert het systeem in haar geheel. Verder sluit de afdekkap soms te snel waardoor deze tegen de kap aankomt die aan het openen is. (Update: Veel problemen met afstellen gehad. Ook microschakelaars en klein materiaal vervangen. Bij slijtage van de kap wordt het afstellen steeds moeilijker)
- Elektrische installatie (verwarming, richtingaanwijzers) is soms niet volledig bedrijfszeker. Stoppen en de auto opnieuw starten verhelpt het euvel. Ben er nog niet achter wat het probleem is. (Update: Bleek contactslot te zijn. Slot vervangen heeft alles verholpen.)
- Klein scheurtje in rubber op ruimte voor geopende kap, achterklep loopt daar nu bij openen tegenaan. (Het vele afstellen heeft er voor gezorgd dat er nu meer ruimte is tussen de kofferbak en de kaprand.)
- knopje handrem blijft soms hangen (veelvoorkomend euvel bij alle 900’s)
- banden vervangen
- kleine reparaties bij beurten

- 10-2007: Auto verkocht en ingeruild voor een nieuwere Saab 9-3 cabriolet.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.