Saab 900 SE 2.0i Cabriolet (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900 SE 2.0i Cabriolet |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 305.200 km |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Eens een Saab,,,,,.
- 305.200 km
Ik heb vele auto's versleten en ik koop helaas vaker een auto dan iemand nieuwe schoenen. Rare hobby van mij (of ziekte) maar ik kan het niet laten. Ik verdien er trouwens geen cent mee, integendeel zelfs. Het heeft mij al een aardige duit gekost. Maar een hobby kost nu eenmaal geld. Ik heb naast een MX-5 (3x), Saab 9-3 cabrio, vele Golfjes cabrio, spitfires (ik dacht 3), een MGB, VW Porsche 914, een Fiat 124 spider, 2x een Alfa Spider, blijkbaar altijd de cabrio's het leukst gevonden. Mijn 2e auto (ik was 19 jaar) was een Triumph Spitfire uit 1967.
PS ik zal de opsomming van sedans en coupes maar achterwege laten want daar is de tekstruimte te kort voor. Hier tussen zaten vele klassiekers zoals de Volvo Amazons, Kevers, Karmann en Alfa's. Dus niet echt merkvast deze Saab bezitter.
Deze opsomming is wel van 30 jaar liefhebberij hoor. Nu is de Saab wel een rode draad. Naast de 9-3 cabrio en nu een 900NG cabrio, heb ik ook enkele Saab 96's gehad en een 900 uit 1986 en een 9-3 van 2002..
Ik kon deze Saab door de foute kleur en de prijs niet laten staan. Lederen bekleding, een nog werkende kap (zeldzaam) en verder amper roest en een nieuwe APK. De auto rijdt goed, alles werkt m.u.v de radio. De kachel werkt zo goed dat die niet meer uitgaat. Moet ik nog uitzoeken, erg warm met de kap dicht..
Bovendien zit er een hobbel in 1 van de banden door het lange stil staan. Gasveren achterklep moeten ook worden vervangen, die weegt lood. Ik ben blij dat het geen turbo is, want de 2.0. SI motor is voor mij voldoende. Ik hoef niet te scheuren, maar te cruisen.
De kleur is natuurlijk mega opvallend en je kan niet even langs een verkeerd adresje gaan, want iedereen herken je auto. Ik ben lid van het Saabforum en daar zit ontzettend veel kennis. Elk detail kan worden besproken en uitgelegd. Het saab forum is voor mij ook iets wat veel toevoegt aan de hobby.
Jammer is dat deze cabrio's ondergewaardeerd worden (dat geldt ook voor het nieuwere type de 9-3 cabrio die ik als dagelijkse auto een tijdje had). Met name in de winter koop je dit soort auto's voor erg weinig geld en toch heb je volop bekijks en voel je niet een tokkie in een oude bak. Ik heb ons banaantje gekocht toen er weerrecords (40 graden) werden verbroken. Dus geen gunstige tijd om een cabrio te kopen. Hartje zomer met een hittegolf
Ik vind de auto nog steeds stijlvol en je kunt er mee voor de dag komen. Onderdelen zijn er nog volop, deels omdat de auto een GM (Opel) basis heeft, maar er is zowel nieuw als 2e hands nog volop te krijgen. Leuk is ook dat het een 4 persoon cabrio is. Ik heb hem als 2e auto, zodat die ook in de oldtimer polis voor 10 euro per mnd kan worden verzekerd. (wel max 7.500 km rijden per jaar). Kortom een leuke stijlvolle cabriolet, niet economisch (verbruik nog geen ervaring maar ik schat 1 op 8/9), storingsgevoelige kap, motor die kapot kan gaan door black sludge, maar met de km stand van ruim 3 ton heeft die zijn bijdrage aan een mooi straatbeeld reeds gegeven.
Ik hoop deze mooie banaan wat langer te houden. Ik heb zoal geen tijd en geld meer om telkens te wisselen van auto. De Saab past ook gewoon bij mij vind ik.
Mooi om na je dagelijkse files in de randstad, lekker in het weekend te cruisen door de weilanden (die hebben we hier ook). Saab rijden geeft mij een mooi gevoel, zo niet bijna het fijnste gevoel van alle auto's die ik heb gehad. (Mijn VW Karmann Ghia die ik 20 jaar terug had is echter onverslaanbaar).
Helaas einde verhaal
- 225.000 km
Aan al het moois komt een einde en dus ook aan de Saab. De 900NG is de mindere (lees oudere) versie van de 9-3 en die was op 100den punten verbeterd. Ik snap wel waarom want ik werd een te goede klant van de ANWB. Met pech in de spits in een tunnel, met pech voor de deur. Pech bij het willen weg rijden na een werkdag, enz. Ook de Saab specialist in Delft zag er geen brood meer in (behalve dat die een goed belegde boterham aan mij verdiende). Saabs staan niet bekend om hun betrouwbaarheid, maar dit was echt te veel voor mij. Verkocht aan een hobbyist die hem kwam halen en zowaar startte die! (hij wist wel van de problemen die ik uitvoerig beschreef op het Saab forum). de Saab is voor een sloopprijs met nwe APK verkocht. Ik ben nu op zoek naar een 9-3 cabriolet die toch weer wat nieuwer zijn en zoals eerder vermeld een stuk zijn verbeterd t.o.v. de 900. Wordt vervolgd want eenmaal een liefhebber... (Ps kmstand wist ik niet meer dus maar wat ingevuld hier)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.