Saab 900 2.0i (1996)

autoreview

Saab 900 2.0i (1996)

Signalement

Uitvoering900 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf370.000 km
KM-stand laatst397.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weerzien met een oude liefde.

  • 370.000 km

..."Find a good, reasonable mechanic and you will enjoy this car"... (gebruiker op www.carsurvey.org).

Sinds gisteren heb ik hem op mijn naam staan, mijn grote liefde. Mijn vorige Saab was een 900 van het oude type en die heb ik in 2006 vaarwel gezegd na bijna drie jaar veel plezier. De reden van wegdoen waren toen voornamelijk de kosten. Hij lustte wel een lekkere slok benzine en daarvoor reed ik te veel. De aanschaf van mijn huidige Saab heeft juist met de kosten te maken: ik moet mijn lease Fiat Panda wegdoen maar ik rijd heel veel kilometers. Dus ik wil goedkoop kilometers verslinden.. Een zoektocht werd gestart naar een betrouwbare grotere auto die op G3-gas rijdt en uit deze zoektocht rolde een grote kandidaat: een Saab! Het is een 900NG uit 1996, de kleur is zwart en de kleur van het interieur is beige, helemaal goed, die combinatie. Het weerzien met de grote Zweed is een feest van herkenning maar is op sommige punten anders dan de saab 900 classic. De invloed van GM is bij deze saab herkenbaar, dat hoeft niet erg te zijn, maar valt wel op.

Ik wil hier graag mijn ervaringen beschrijven. Ongetwijfeld komen er veel zaken die de revue gaan passeren want ik rijd veel (50.000 per jaar) en deze auto heeft veel "levenservaring". Dat kan misschien tot verrassende situaties leiden, we gaan het zien.

Kilometerstand 380.500
Na tienduizend kilometers een update over de saab. Eigenlijk bevalt hij prima. Er is nog niets wezenlijks kapot gegaan, het is een lekkere kilometervreter. Ik kan goed meekomen met het verkeer en het zelf geplaatste leren interieur bevalt uitstekend. Het enige dat er misging is de knop van de temperatuurregeling van de kachel, die is er af gevallen. Ik heb hem er naast liggen, als ik de verwarming warmer of kouder wil zetten, houd ik hem er tegenaan. Verder bevalt de saab nog prima en rijd ik eerst verder.

To be continued.

leren interieur geplaatst

  • 372.000 km

Middels iemand van het Saabforum heb ik een ruilinterieur van leer in de auto laten zetten, de originele stoelen staan nu op zolder en ik ben erg blij met de leren stoelen en de fijne middenarmsteun die bij het interieur zat. De kleur van het interieur is niet origineel saab, want het is iets te oranje-beige, maar het is zeer sjiek.

APK

  • 372.400 km

Even een update betreft de Saab. Momenteel staat hij bij de Saabspecialist voor een nieuwe APK en ze hebben me net gebeld dat er nogal wat dingetjes aan zaten: twee nieuwe voorbanden moet de wagen. Tevens is de electrische verstelling van de koplampen stuk en de electromotor moet vervangen worden. De uitlaat is op twee plaatsen lek (moet een nieuwe einddemper op) en wordt opgehangen (hing wel wat los, wist ik ook) en de handrem doet het niet goed, ze zijn nu aan het kijken wat er aan de remmen scheelt.
Geschatte momentele kosten: 500-600 Euro. Een beurt heeft hij anderhalve maand geleden gehad dus daar wacht ik eerst even mee. Doe ik over 15.000km weer.

20.000 kilometer verder

  • 390.700 km

In verband met het koudblijven van de motor had ik het vermoeden een kapotte thermometer te hebben. Deze moest inderdaad vervangen worden. Dit kostte €90,-
Daarnaast moeten er twee achterremblokken op. Dit ook gelijk laten doen voor €75,-

total loss - het einde

  • 397.000 km

net voor de kerst is er een vrachtauto achteruit zo de grille ingereden. Het is nu februari en de wagen staat nog steeds te wachten op een oordeel. De andere verzekeraar is gedaagd om te betalen maar ik hoor nog weinig. Jammer.
Gelukkig heb ik een saab 9-5 gekocht waar ik heel blij mee ben, deze gebruik ik al een twee weken, en rijdt op diesel. Op zich heb ik dus weinig kunnen genieten van mijn vorige saabje, het heeft bij mij de passie voor het merk weer aangewakkerd, dus helemaal nergens goed voor was ie ook weer niet!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.