Saab 90 (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 90 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 277.000 km |
KM-stand laatst | 293.000 km |
ERVARINGEN
- 293.000 km
Even updaten, had al veel eerder gemoeten! Sinds juni 2006 rijd ik een Saab 900 van 1996 met een G3-installatie, dus de 90 is ingeruild. Ik reed teveel kilometers en dat kost een boel geld aan benzine. Voor de keuring moest er aan de 90 gelast worden en een stuk uitlaat vervangen worden. Verder geen rare dingen, maar al met al toch een kostenplaatje van ruim € 1000,-. Dat werd me, zeker gezien mijn kilometers, wat te gortig. Dat doet echter geenszins afbreuk aan het onderstaande!
Wat mij enorm bevalt aan deze auto, zijn de prachtige, unieke uitstraling (er is niet 1 auto die op de Saab 90 lijkt), de comfortabele stoelen en de panoramische voorruit; geen dode hoeken en dus een bijzonder goed uitzicht! Het is gewoon een bijzondere wagen. Ook het rijden in een 90 is bijzonder: hij schakelt een beetje stroef en verder is de auto niet echt snel, je moet er relaxed in rijden. Je krijgt als vanzelf het vakantiegevoel! Wat overigens helemaal geweldig is, is de giga-grote kofferbak! Wat je allemaal niet kunt meenemen... Stuurbekrachtiging zit er niet op en dat wreekt zich weleens bij parkeren in de stad. Aan de andere kant voelt het op de snelweg allemaal heel stevig aan: hij is beslist niet nerveus of zoekerig in het stuur, hij heeft gewoon een goede rechtuit stabiliteit. Dat maakt dat je met veel plezier lange afstanden rijdt; het gaat heel ontspannen en dankzij de goede stoelen kom je nooit vermoeid aan op de plaats van bestemming. Echt stil is hij niet overigens, dus de radio moet een tandje harder.
Helaas is het niet alles goud wat er blinkt; wat mij betreft mag het brandstofverbruik wel iets beschaafder, 1 op 10 lukt net. Ik heb weleens bijna 1 op 13 gereden, maar dat is dan op de snelweg, met 90 km per uur constant, over een afstand van 350 km en daar word je flauw van na verloop van tijd. Aan de andere kant is de 90 niet bepaald een lichtgewicht en dat merk je óók in het rijden: er is geen andere auto geweest waarin ik me zo veilig heb gevoeld!
Bovendien rijdt hij op de snelweg haast net als een diesel: heel constant.
PROBLEMEN
- 293.000 km
Inmiddels heb ik bijna 15000 km gereden met de Saab en ik moet zeggen: hulde! Bij aankoop is de koppeling vervangen en nadien zijn er behalve een nieuwe koplamp geen onkosten geweest! Dat was met vorige auto’s van mij wel anders: ik heb eens een Peugeot 106 gekocht van 4 jaar oud en daarmee heb ik in 2 jaar tijd meer dan € 3000 aan onderhoudskosten gehad. Doe mij dan maar deze 90! Hij is haast toe aan een beurt en ik ben heel benieuwd wat er aan het licht komt. Rijden doet de Saab steeds beter naar mate ik er meer lange afstanden (snelweg) mee rijd. Ik ben van plan nog heel lang van deze prachtige wagen te genieten!
Update 10 mei 2006: De teller staat nu op ruim 297.000 km, wat betekent dat ik al 20.000 km heb gereden sinds aanschaf. Ik heb hem nu precies een jaar en hij is toe aan de APK. Benieuwd wat er aan het licht komt. Weet in ieder geval nagenoeg zeker dat de uitlaat een beetje (verschrikkelijk) lek is. Tot nu toe nog steeds geen rare dingen meegemaakt, hij rijdt en blijft rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.