Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 120pk Norden Limited (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 120pk Norden Limited |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Mijn eerste Saab, door faillissement ook laatste?
- 50.000 km
Ik heb mijn Saab overgenomen van een collega die een andere job kreeg, het was zij 3e, een echte Saab rijder dus! Ik was aan een andere auto toe en heb de Saab gekozen boven een Lexus, want ik vond dit de meest chique. Het betrof een 120pf versie vd 1.9 Fiat diesel, die had ik hiervoor privé in mijn Stilo met 150 pk, net zoals in mijn Alfa 159. Een degelijk, zuinig en fijn blok. Na enkele weken met de 120 pk versie rond te hebben gereden kwam mijn directeur met het goede idee om die Saab ook maar te laten chippen, want ik was tenslotte meer vermogen gewend, en "dan was ik ook weer sneller bij de klanten"! Geweldige kerel die baas van me! Het chippen maakte de auto veel feller, vooral qua acceleratie, en wonder boven wonder ook veel zuiniger! Met normaal rijden kom ik zomaar 2 km verder per liter! Afijn, de gehele auto is in deze basis uitvoering erg kaal, geen navi of blauwe tanden, dus maar een Parrot en Tom Tom erin geschroefd, werkt ook en is veel goedkoper dan standaard ingebouwd. De Saab rijd comfortabeler als mijn vroegere Italianen (hoewel de Fiat verkocht is en mijn vorige Alfa vd zaak nu privé voor de deur staat) maar heeft minder fijne stoelen: geen zijdelingse steun (zet me dus maar schrap tussen middenconsole en deur) en de verstelling vd zitting is niet goed, want gewoon niet aanwezig... Wel is de Saab behoorlijk ruim van binnen, wat zijn compacte buitenmaten niet echt zou verraden als je hem zo ziet staan. Het plastic in het interieur is niet mooi, piept enkraakt behoorlijk en valt soms ook uit elkaar, maar ok, zelfs dat went, en ach met de goede standaard radiio op 10 hoor je het kraken ook niet meer... Qua onderhoud is me alleen het voortijdig (80.000km) sneuvelen vd EGR klep tegengevallen, tegelijkertijd met die van mijn Saab rijdende collega, tja het was een 2 voor de prijs van 1 deal dus misschien ligt het daar aan, het waren een paar Saabs die op een lijstje vd importeur stonden bij het vorige faillissement , helaas is het doek nu waarschijnlijk definitief gevallen voor dit leuke autoverkeer, ondanks de verwoede pogingen van onze eigen Victor, die er als een Nederlandse leeuw voor heeft gevochten, maar wie weet of het ooit nog terug komt in Turkse of toch Chinese handen! Het jammere is dat ik straks iets anders moet kiezen en dat het dan waarschijnlijk een of ander suf standaard merk moet worden als VW of Opel, en dat wil ik dus niet. Alfa heeft nog geen nieuwe 159, Volvo is veel te duur geworden, Audi/BMW/Benz sowieso, al wil ik daar sowieso ook niet in gezien worden... Out of de standaard lease box denkend zou het wel eens een Honda Accord kunnen worden, daar rijden er tenslotte ook niet zoveel van rond, en die jongens bouwen natuurlijk hele goede, apparte auto's.... Had liever een nieuwe Saab had maar helaas.... Tip: als je privé een leuke, bijzondere auto wil kopen, denk eens aan een Saab! Een 9-5 Estate koop je met een ton op de teller voor echt heel weinig euris!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.