Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Na 5 jaar in een Ford Focus gereden te hebben (over het algemeen met volle tevredenheid overigens) heb ik deze verkocht omdat ik een leaseauto ging uitzoeken. Door een reorganisatie ging mijn afdeling verhuizen en daardoor moest ik veel meer kilometers rijden dus werd een lease auto een verstandige keuze ipv privé blijven rijden.
Voorwaarde was echter dat ik eerst een auto uit de pool moest nemen en daarna pas zelf een auto zou mogen bestellen. Het werd uiteindelijk een Saab 93 1.8T Sport Estate linear business met de volgende extra opties:
- Infotainment systeem met 7 speakers en navigatie
- Vol leder interieur met stoelverwarming
- Parkeer sensoren achter (toch altijd handig)
- Parrot Buetooth carkit
- afneembare trekhaak (Gebruik ik niet maar kan toch handig zijn)
En voor mij de belangrijkste optie:
- Hirsch getuned van 150PK naar 195 PK en van 250nm naar 310nm koppel bij 2500 tpm
Hieronder mijn bevindingen na zo’n 60,000km gereden te hebben.
Het uiterlijk:
In november 2008 was het zover en heb ik de auto opgehaald en de eerste indruk was meteen goed. Zwart staat hem heel goed en de witte achterlichten geven dan een mooi niet alledaags contrast. Ik vind het mooi maar kan me voorstellen dat niet iedereen ervan gecharmeerd zal zijn. Had liever 17 inch velgen gehad ipv de 15 inch standaard velgen(beetje iel) maar mijn voorganger vond dat niet nodig. Ik vind het nog steeds een exclusieve verschijning die je niet vaak in het wild ziet (in de toekomst waarschijnlijk nog zeldzamer) en dus een stuk exclusiever is dan de doorsnee leasebak. Mooi is anders maar hij heeft toch wel wat..
Het Interieur:
Het beige vol leder interieur staat hem goed en vormt een mooi contrast met zwart. Heb nooit eerder leer gehad in een auto en moet zeggen het bevalt prima. In de Focus vlekte de (donker grijze) bekleding heel snel en met 2 kleintjes is dat niet handig. Leer is in ieder geval makkelijker schoon te maken. De stoelverwarming werkt snel en prettig. De stoelen zitten goed en zijn goed verstelbaar. Het (grote)stuur zou alleen wel wat meer naar je toe mogen maar dit is niet storend en kon ik een goede zit snel vinden. Wat meer zijdelingse steun op het zitgedeelte zou alleen geen kwaad kunnen maar verder zitten de stoelen gewoon goed en stap je na 1500km ook redelijk fris uit. De stoel hoeft niet eens in de achterste stand (ben 1.92m) en dat is maar goed ook want de beenruimte op de achterbank is niet bepaald riant en valt gewoon erg tegen voor zo’n grote auto (4.64m)..
Het dashboard is massief en is om je heen gebouwd en zit vol met knopjes en daar moet je even aan wennen maar al snel kan je alles blindelings vinden. Dashboard maakt een solide indruk maar zoals ik al eerder heb gelezen de rubber coating op sommige knoppen is niet sterk genoeg. De coating op de ontgrendelings knop van het dashboard kastje bijvoorbeeld laat los en dat is gewoon knullig.. Er is plek zat om je spullen in op te bergen. Het dashboard kastje en de ruimte onder de armsteun zijn bovengemiddeld groot.. Het dashboard is helaas niet geheel kraakvrij met name bij de ventilatie roosters. Slordig voor zo’n prijzige auto.
Het geluid van de stereo is goed met de 7 speakers. Helaas geen AUX IN aansluiting voor mijn Ipod. De voorbereiding in de middenarmsteun is er wel maar de aansluiting zelf niet (nog een bezuiniging van mijn voorganger). Navigatie is wat simpel van opzet maar doet het goed. Jammer is dat het verder geen GPS snelheid of iets dergelijks aangeeft. Alleen de resterende afstand en verwachte reistijd word weergegeven. Het gehele menu van het infotainment systeem en de gesproken navigatie begeleiding is overigens in het engels (nederlands is geen optie) wat voor mij geen probleem is.
Het rijden..
Wat een verademing vergeleken met de focus... Wat een beest van een motor zit erin.. Heerlijk om die schop onder je kont te krijgen zodra de volle 310nm beschikbaar is.. Hij heeft wel wat last van een turbogat maar gaat er als een speer vandoor zodra je het gaspedaal intrapt en gaat helemaal los wanneer het volledige koppel (2500tpm) beschikbaar komt . Sprint van 0-100 zou in ongeveer 8 seconden moeten kunnen en dat klopt denk ik wel aardig.. Heb al menig stoplicht sprintje gedaan en gewonnen (wel weten wat je naast je hebt staan natuurlijk).. Misschien kinderachtig maar wel leuk want van een zakelijke Saab met 1.8t op de klep verwachten ze niet dat hij iets gekieteld is.. Top zou nu 235 moeten zijn en dat geloof ik wel. In Duitsland al eens 225 gereden maar toen kwam er vrachtverkeer in zicht waardoor ik niet de topsnelheid kon bereiken (had nog wel over bij 225). Je rijbewijs komt ook snel in gevaar met zo’n vermogen want voor je het weet rij je veel te hard. Je merkt er nagenoeg ook niets van wanneer je zo hard rijdt vooral wanneer je even inhaalt bij 120 en even gas bij geeft zit je voor je het weet op de 150-160. De auto is heel stil en draait nog geen 2300tpm bij 120 en bij 150/160 is dat ong 3000-3200tpm.
In de eerste versnelling is het soms lastig optrekken omdat wanneer je iets teveel gas geeft je wielen gaan spinnen en de Traction Control je tot de orde roept. In de afgelopen winter had ik ook problemen om weg te komen. Had geen winterbanden en probeer dan maar eens weg te komen.. Nou dat ging soms erg moeizaam mede doordat de traction control het vermogen geheel wegneemt en je dus niet wegkomt.. Wel heel vreemd voor een ‘Zweedse’ auto want daar zijn de winters toch veel erger dan hier..
Je merkt in bochten wel dat je met een zware auto (leeg 1595kg) te maken hebt. Hij stuurt lang niet zo strak als de focus (die had een sport onderstel) en de Saab helt toch aardig over. Echter rijd de auto heel comfortabel en dat is ook de insteek van deze auto. Als je sportiever wil rijden moet je de Aero versie nemen want deze heeft een aangepast onderstel. Toch kan je nog best hard de bocht om en blijft hij lang neutraal en is de auto dus redelijk veilig.
Toen mijn ‘normale’ banden aan vervanging toe waren heeft de lease maatschappij Continental EcoContact banden voor geschreven en dit is in mijn ogen een foute keuze.. De banden zullen best goed zijn maar niet voor een auto met 310nm koppel.. Ik merkte een duidelijke afname in tractie en wegligging nadat mijn normale banden (michelin) waren vervangen. Ook de overmatige slijtage van deze banden (1e set na 24,000km volledig op) geeft genoeg reden om te twijfelen aan het nut van ‘eco’ banden op auto’s met een hoger vermogen. De leasemaatschappij heeft toch voor dezelfde banden gekozen toen de 1e set eco banden vervangen moest worden.. Mijn benzine verbruik bleef overigens hetzelfde dus het ‘eco voordeel’ was ver te zoeken..
Het verbruik
Het verbruik van de auto is in deze dagen toch ook voor veel mensen belangrijk. Wil je een zuinige snelle wagen sla dan de Saab maar over. Het verbruik is gemiddeld ongeveer 1 op 9,5.. Op langere ritten (zonder mijn dagelijks file leed) is het verbruik met de cruise control aan absoluut beter en eerder richting de 1 op 11/12 of beter. Ga je flink tekeer met de auto is 400km op een 55 liter tank het maximum. Zuinig is dus anders al is dat sterk afhankelijk van de zwaarte van je rechtervoet..
Conclusie
Ik had mezelf nooit in een Saab zien rijden maar ben aangenaam verrast door deze auto. Ik had zelf niet de navigatie als optie genomen maar grotere velgen en de AUX IN aansluiting voor mijn I-pod. In ieder geval zodra ik de auto start en ga rijden verschijnt er weer een glimlach op mijn gezicht en een grijns als ik al die power benut (wanneer/waar het kan natuurlijk). Zelfs het CJIB is enthousiast over deze auto gezien de fanmail die ik ontvang van ze. Die turbo power werkt verslavend maar je moet wel goed opletten want anders is het erg kostbaar maar goed ook dit is sterk afhankelijk van de zwaarte van je rechtervoet..
Problemen
- Airco compressor begaf het bij 62,000km. Airco unit geheel vervangen
- Na een enorme hagelbui in Frankrijk een golfbal dak. Kan de auto niets aan doen natuurlijk.
- Tot 2 maal toe voorruit vervangen door steenslag. Ook hier kan de auto niets aan doen natuurlijk
- Raam aan de bestuurderskant schiet bij sluiten steeds in de klem beveiliging.. erg irritant en dit moet nog verholpen worden.
Verder heeft de auto z’n beurten gehad en geen gebreken dus met de betrouwbaarheid zit het verder goed. De Saab gaat in Augustus uit de lease.. Ik zal hem toch wel missen met name de motor. Mijn werkgever heeft nu een hele beperkte lijst met auto’s waar je uit mag kiezen dus heb ik nu een VW Golf 1.2 TSI Highline (handgeschakeld en 5drs) besteld met dus een stuk minder vermogen maar wel een heel stuk gunstiger in de bijtelling!! Vond de 1.2 TSI absoluut niet tegenvallen qua vermogen en souplesse. Power genoeg en nagenoeg geen turbogat. De wegligging is in ieder geval ook een stuk beter dan die van de Saab. De Golf heeft ook veel meer ruimte op de achterbank voor mijn kids ondanks dat de auto kleiner is. Ik heb niet voor de variant gekozen want die achterkant ziet er niet uit in mijn ogen…
Ik zal hier tzt ook een uitgebreide review van schrijven
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.