Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Intro Edition (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Estate 1.8t Intro Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 265.000 km |
ERVARINGEN
Deze auto bevalt erg goed. Saab biedt de mogelijkheid om tegen redelijke prijzen achteraf extra’s te monteren. Hierdoor rijdt je luxe en blijft de bijtelling prettig laag. Bij aanschaf het motormanagement meteen laten voorzien van de Hirsch versie. 195PK en 310Nm (ipv 150PK en 240Nm) met fabrieksgarantie. Ik had gedacht dat 195PK op de voorwielen aan de hoge kant zou zijn maar dat valt in praktijk erg mee.
De auto rijdt strak en toch voldoende comfortabel. Hij is stil, ergonomisch erg goed en is goed in elkaar gezet. Alles voelt degelijk en hoogwaardig aan. Wat ik tot nu toe nog niet eerder heb meegemaakt bij een nieuwe auto is dat er helemaal niets aan mankeert. Kortom een aanrader.
PROBLEMEN
geen. Na 63000km nog steeds helemaal niks!
Update
- 33.000 km
De auto is nu bijna 2 jaar in bezit. Nog steeds geen problemen. Het enige kraakje komt uit de kofferbak, maar dat laat zich met een beetje vaseline op 2 contactplaatsen van kunstof delen nabij de vergrendeling oplossen. De auto heeft slechts 1 beurt gehad (ook volgens het onderhouschema).Deze beurt was overigens goedkoper dan de gemiddelde jaarlijkse onderhoudsbeurt van de daihatsu cuore van mijn vrouw.
Uitermate sterk punt van de auto is het imago.Ik krijg nog regelmatig positieve reacties op de auto. Minder goed was de situatie van de leverancier, maar dat lijkt nu toch weer de goede kant op te gaan. Ik hoop er het beste van.
Prestaties van de auto zijn zeer goed, het bandenverbruik valt desondanks niet tegen. Ik heb nog ca 5mm op de zomer en 5,5 op de winterbanden. Het benzineverbruik is gemiddels 1:11,5.
Bij veel snelweggebruik met ca 125-130 is het 1:12,5. Bij meer stadsgebruik is het 1:10,5. Als het zuinig moet dan is 1:16 bij lange snelweg ritten met ca 100 ook mogelijk.
Het zwarte kunstleer wordt met name aan de achterzijde van de voorstoelen snel vies (kinderen), maar is ook gemakkelijk weer schoon te maken. De zwarte stofdelen zijn moeilijker schoon te houden en vilten ook een beetje.
Verder komt deze auto voorlopig niet te koop. Ik houd hem zo lang mogelijk.
Update na 1e grote beurt
- 63.000 km
Auto is nu 3 jaar oud. Grote beurt (€ 600) had geen verassingen, alleen reguliere zaken. Nog steeds geen enkel probleem met de auto. Tussen de beurten 30000 en 60000km geen olie bijgevuld. Stond bij 60000 nog steeds op maximum.
Ik heb een set zomerbanden en een set winterbanden. De sluitage is mooi gelijkmatig. Geen problemen met cuppen of trillen. Zowel zomer als winterbanden zitten nu alle tussen de 4 en 5 mm profieldiepte.
Het vilten van de stoelen is niet erger geworden en de stof is weer goed schoon te krijgen. Brandstofverbruik is onveranderd.
De auto bevalt nog steeds zeer goed.
Update na 10 jaar en 265000km
- 265.000 km
Auto nog steeds in bezit en onlangs besloten deze voorlopig te houden.
Na ca 120000km een negatieve ervaring gehad met de Saab dealer in Zwolle. Daarna besloten om de auto te laten onderhouden bij een Universeel garage bedrijf. Aanvankelijk ging dit goed met lage prijzen voor de beurten tot gevolg, maar nadat bij 160000 km de koppeling soms begon door te slippen ging het mis. Na het vervangen van koppeling bleek het probleem niet opgelost. Achteraf bleek de oorzaak een defecte nokkenas keerring, waardoor er onder heel specifieke omstandigheden olie op de koppeling terecht kwam. Bij het vervangen van de koppeling is een aandrijfas beschadigd geraakt waardoor de versnellingsbak uiteindelijk defect ging omdat deze zonder olie kwam te staan. Na de revisie van de versnellingsbak besloten de auto door Saab Apeldoorn te laten onderhouden. Sindsdien gaat het goed. Het reguliere onderhoud is wel iets duurder (gemiddeld ca € 600,- per jaar) maar als er wat defect is wordt het in één keer goed gerepareerd en dat is ook wat waard.
Wat is er kapot gegaan:
- mechanisme achterraam (links achter)
- Slot deur (links achter)
- kunstleer bestuurdersstoel (na 5 jaar vervangen; is nu weer beschadigd)
- Accu ( na 9 jaar)
- keerring nokkenas
- versnellingsbak (gevolgschade)
- temperatuursensor koelwater
- niet originele koppeling / drukgroep (220000km)
Onlangs stond ik voorde keuze wat te doen,inruilen of doorrijden. De 2e set winter en zomerbanden moet worden vervangen. Het kenwood multimedia systeem begon te irriteren. Ik kreeg van de Saab dealer bij de 260000 beurt een foutloze 9-5 aero mee met 540000 km op de teller. Daarna besloten om hem maar te houden. Het probleem is dat je bij een Saab steeds meer gaat waarderen dat deze zeer doordacht is geengineerd. De auto heeft (nog steeds) een zeer goed imago, waardoor dat ook geen argument is om hem weg te doen. Ik heb er een nieuw Kenwood systeem in laten zetten zodat dat gedeelte weer op 2018 niveau is. Komende zomer nieuwe banden en rijden maar.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.