Saab 9-3 Sport Estate 1.8i Linear Sport (2006)

autoreview

Saab 9-3 Sport Estate 1.8i Linear Sport (2006)

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Estate 1.8i Linear Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst147.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In het late voorjaar 2006 op zoek gegaan naar een vervanger voor mijn Mondeo Wagon. De Mondeo heeft me altijd met veel ruimte en luxe verwend, maar nu wilde ik graag wat anders. In beeld waren de Vectra GTS, Alfa 159 en Saab 9-3. De Saab had gelijk al mijn voorkeur, voornamelijk vanwege zijn meer exclusieve karakter. Dat het onderhuids deels een Vectra is nam ik maar voor lief. Ook de plezierige contacten met de dealer (Melse Goes) droegen bij aan het besluit voor de Saab.

De auto is weliswaar kleiner dan de forse Mondeo Wagon, maar oogt daardoor ook een stuk sportiever. Zeker ook met de meegespoten skirts en handgrepen en de fraaie LM velgen. Ik heb gekozen voor de gewaagde kleur Arbor Green, met lichte bekleding. Deze kleur was nog niet eerder door de dealer verkocht en is ondertussen zelfs uit het programma verdwenen. Maar als blijkt dat vrienden, collegas en zelfs mensen aan de pomp me complimenteren met de kleur voelt dat gewoon goed!.

De auto maakt veel snelwegkilometers, die prettig voorbijglijden. Motorgeluid is wel wat nadrukkelijker aanwezig dan bij de Mondeo, maar past anderzijds bij het sportieve karakter van de auto. Stuurgedrag en wegligging zijn gewoonweg goed, misschien draagt het (idee van) de reaxs (licht meesturende) achteras daar aan bij.
Oh ja, ook de caravan trekt hij uiterst plezierig. Ondanks het gelijke vermogen, voelt de caravan erachter beter als bij de Mondeo.

Het interieur is echt op zn Saabs. Veel lichtjes in het donker. Heerlijke stoelverwarming, gescheiden climatcontrol en stuurwielbediening voor audio (150 watt, 7 speakers) De beenruimte achterin is matig, maar zolang de kinderen nog wat kleiner zijn geen probleem.

Update 7 feb 2007:
Gisteren heeft de auto een 30dkm beurt gehad (km stand 29600). Behalve het afstellen van het bestuurdersportier (stond een beetje uit het lood) en het resetten van de electronische recirculatiestand, geen bijzonderheden. De auto bevalt nog steeds erg goed en biedt een hoop rijplezier.
Toch is me deze dagen wel iets geks opgevallen. Nu het winters weer is, blijken de rubberen deurlijsten snel vast te vriezen aan de carrosserie. Hier had ik met mijn vorige auto, Ford Mondeo, nooit last van gehad. Bij een Zweedse Saab had ik dit niet verwacht!
Nog een argument om weer snel aan de komende zomer te denken...

update bij 33405 km: nieuwe fotos geplaatst. Enne, nog steeds erg plezierige kilometers. Nog even wat verbruikscijfers: gemiddeld 1 op 12, of 1 op 11 indien climatecontrol en/of stoelverwarming aan.

Update bij 64.500 km, de auto is nu 14 mnd oud:
onlangs de 60.000km beurt. Alleen een setje nieuwe voorbanden, waarbij ik ben overgegaan van de standaard GoodYear naar Michelin. Deze band is iets minder stug en geeft iets comfortabler gevoel. Bevalt prima, net als de hele auto trouwens. Lekker sturen en in 5e versnelling voldoende trekkracht. Onze caravan, leeg 1170 kg, trekt hij uitstekend, ook in de heuvelachtige Eiffel. Kortom, het is nog steeds leuk in de Saab. Actueel verbruik: een vrij constante 1:12 met veel (wel sportieve) snelwegkilomters.
Trouwens, wat is de facelift van model 2008 geslaagd zeg!

UPDATE MEI 2008, bij 101.380km. De auto is nu 21 mnd oud:
De Saab presteert als vanaf het begin prima! Bij 91.000 weer een onderhoudsbeurt. Alleen nieuwe remblokken en het gebruikelijke interval-onderhoud van een 90.000km-beurt. Jammer: die kraak in de voorstoel blijft, ondanks de pogingen van de dealer dit te verhelpen. Maar de 9-3 heeft me nog geen enkele keer in de steek gelaten. Het benzineverbruik bedraagt circa 1:12. Geen reden tot klagen, behalve dat ik bij het schrijven van dit stukje het bedrag van maar liefst 1,649 per liter euro95 mag afrekenen. Waar gaat dit naar toe?!

Bij 64500 km zijn de oorsponkelijk gemonteerde Goodyears voor het eerst vervangen voor een setje Michelins. Prima rijcomfort, maar nu ze (bij 101.000km) qua kilometers ongeveer de helft hebben gereden t.o.v de Goodyears lijken ze al bijna versleten. Iets om over na te denken..

PROBLEMEN

Van nul tot 23740 kilometers geen enkel probleem. De dealer alleen bezocht voor een kop koffie en om een blik te werpen op het interieur 2007. Ik ben blij met mijn keuze om voor de zomer modeljaar 2006 te bestellen. Gewoon persoonlijke voorkeur..
Zie hierboven de update van 7 feb 2007.

Update okt 2007, 64.500km:
geen problemen. De dealer alleen bij de onderhoudsbeurt gezien. Men moest daarbij alleen een kunststof strip aan de binnenzijde raamstijl vastzetten. Ook merk ik nu af en toe wat gekraak vanuit de bestuurderstoel. Verder is het aangenaam toeven in de auto. Wat in positieve zin opvalt is dat de lichtbeige sportbekleding nauwelijks vuil wordt, ondank mijn intensieve gebruik. Vlekken zijn met een vochtige doek zo weer weg. Het in- en exterieur blijft erg netjes en bevestigd hiermee de kwaliteit.

Update 30 mei 2008: met de teller op ruim een ton (101.380 km) heb ik tot nu toe geen problemen gehad met de 9-3. De dealer ondertussen 2x bezocht voor regulier onderhoud en een bak koffie... ’s Morgens brengen en tussen de middag zoals afgesproken klaar. Prima.

update januari 2009

  • 147.000 km

Met nu ruim 147.000km op de teller loopt het leasecontract van de 9-3 ten einde. Overige enkele weken nemen we afscheid, daarom deze laatste update. Vooral om te kunnen zeggen dat het 147.000 probleemloze kilometers zijn geweest. Alleen regulier onderhoud, banden en een nieuwe voorruit door steenslag. Maar geen onverhoopte mankementen. De auto rijdt trouwens ondanks deze km-stand nog als een verse. Hij is nog lang niet versleten.

Over de kwaliteit van het interieur ben ik zeker tevreden, al herken ik wel wat in de reacties die gaan over het loslaten van de rubbercoating op het dashboard; in mijn 9-3 zie ik dit ook terug op een aantal knopjes. Ook heeft de bestuurderstoel een tijdje gekraakt, maar dit is tijdens een onderhoudsbeurt verholpen. De lichtbeige bekleding laat daarentegen geen enkel slijtagespoor zien en is trouwens gemakkelijk schoon te houden. Al je nu met bijna 150k op de teller rond de auto loopt, kijk je tegen een frisse verschijning.

Ik heb trouwens, ook gezien de goede dealer-ervaringen, een nieuwe 9-3 overwogen. Maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een nieuw model van een ander merk. Hopelijk krijg ik hier geen spijt van..

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens