Saab 9-3 Coupé SE 2.0 Turbo 200pk FSP (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Coupé SE 2.0 Turbo 200pk FSP |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 230.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Eerste 5000 km
- 235.000 km
Eerste ervaring is zeer goed, de auto bevalt mij uitstekend, full options, super staat, snel, kan niet beter. Gelijk na aankoop grote beurt laten uitvoeren bij Saab Joel in Groningen.
Geen bijzonderheden gevonden, op een nieuwe achterruitenwisser na.
Verbruik valt mij ook zeer mee, ik rij gemiddeld, 9L/100km, (30% stad) dit is met redelijk vlotte rijstijl.
Vorige week heb ik de accu vervangen, deze was 7 jaar oud, en helaas overleden. 77 euro verder en alles is weer in orde.
De kosten vallen dus erg mee, ik rij niet bijzonder veel, ongeveer 1500km in de maand, van en naar de universiteit voor colleges en naar m'n bijbaan.
Kortom, zeer tevreden SAAB rijder!
Waarom de Saab
- 235.000 km
Ik heb heel bewust gekozen voor deze Saab.
Ik had na de Peugeot zin aan een bijzondere, luxe en snelle auto die niet "fout" is.
Alles was uit Japan of Korea komt heb ik helemaal niets mee, het heeft geen ziel, en vooral geen imago. Ik wou ook absoluut geen 12 in een dozijn auto, eg. Volkwagen, Opel, Ford oid.
Op een gegeven moment had ik de volgende short list gemaakt:
1. Saab 9-3 Coupé
2. Saab 9-5 Estate
3. Volvo C70
Binnen mijn vriendenkring heeft een vriendin een 9-5 Aero, die ik echt helemaal fantastisch vind.
Na veel speurwerk en vergelijkingen besloten dat het een 9-3 Coupe Aero moest worden, maar het is toch de FSP geworden, eigenlijk een voorloper van de Aero. De auto koste in 1999 maar liefst bijna 50.000 euro was toen erg veel geld, maar daar kreeg je veel voor terug, leder, ACC, boordcomputer, memory stoelen, cruise control, stuurbediening, automatisch dimmende interieurverlichting, Saab Sound System, Saab Theft Alarm, airbags rondom, en natuurlijk een heerlijk turbomotor met 200pk.
Veel mensen zeuren van "al dat vermogen op de voorwielen bla bla" daar merk je in de praktijk niets van, trekt lekker vlot op, ik heb nooit het gevoel dat ik gigantisch veel tractie mis oid.
Het is ook absoluut een snelwegcruiser, met 140km/h draait de motor slechts 3000 tpm, en is bovendien erg stil, heerlijk.
Over de snelweg gesproken, het is nu een genot om in te voegen, gas erop en je bent zo mee in het verkeer, dit was met mn Peugeot wel anders, daar stond het zweet met soms op het voorhoofd omdat het ding niet vooruit te branden was.
Nog een heel groot plus punt van deze auto vind ik de stoelen en de bagage ruimte, de stoelen zitten echt fantastisch, en achterin past meer dan in de Volvo V40 van m'n broertje.
Deze zomer gaat de Saab mee voor een roadtrip door Scandinavie, dus daar kijk ik dan ook naar uit!
Ik hou jullie op de hoogte..
Update
- 236.000 km
- Besloten de schijfremmen + blokken te vervangen, door Brembo upgrade
- Nieuwe voorruit ivm steenslag (vervangen bij de dealer)
Verder gaat alles prima.
Update 23/04/08
- 236.500 km
Voorruit vervangen ivm steenslag, aantal behoorlijke sterren in het glas en veel krassen ed.
Bij de Saab dealer laten doen.
Kosten: 835 euro, gelukkig ben ik daar voor verzekerd, en kost me dat helemaal niks. (ook geen eigen risico)
Verkocht
- 250.000 km
De SAAB beviel goed, maar ik was er een beetje op uitgekeken. Ik wou graag cabrio rijden, vandaar besloten de SAAB te verkopen een een BMW Z3 aan te schaffen. Met daarnaast een 2e auto voor dagelijks gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.