Saab 9-3 Coupé S 2.2 TiD (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Coupé S 2.2 TiD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 270.000 km |
KM-stand laatst | 345.000 km |
Mijn eerste SAAB
Toen mijn Alfa 156 de 4ton begon te naderen vond ik het wel tijd worden voor een andere auto. In deze periode werkte ik veel in het buitenland en reed daarom langere afstanden en ook vaker op slecht wegdek. De Alfa was op zich prima maar met zijn sportonderstel op slecht wegdek niet geweldig comfortabel. Ook ging de slijtage van wielophanging delen er wat sneller van. En een Alfa heeft veel wielophanging delen om aan zijn geweldige wegligging te komen. Na goed rondgekeken te hebben naar een Alfa 166 struikelde ik nog over de kosten als wegenbelasting, verzekering en brandstofverbruik. Een maatje groter vraagt ook een groter budget.
Nu was toen het wel/niet failliet van SAAB volop in het nieuws. De prijzen van 2e hands exemplaren waren behoorlijk aan het zakken hierdoor. En een SAAB heeft karakter, iets wat ik altijd zoek in een auto en wat mij ook bij Alfa Romeo had laten uitkomen. Na overleg met een collega in het buitenland die ooit als SAAB monteur had gewerkt was de keuze duidelijk. Op zoek naar een vroege Diesel SAAB. Dan kom je automatisch bij een 9-3 uit want dat was de eerste SAAB ooit met een diesel. Met mijn collega de zwakke punten doorgenomen; zoals de diesel inspuit pomp (van Bosch en zit in zo'n 80% van alle diesels van alle merken in die jaren; gaan ongeveer iedere 2ton stuk) en de displays van climate control en boordcomputer.
Na een paar auto's te hebben bekeken kwam ik een opvallend mooi exemplaar tegen. Uit 2000 met de update van de diesel motor naar 125pk. Ook in een (zeker voor een SAAB) opvallende kleur blauw net als op de SAAB Viggen. En met een lichtgekleurd interieur van stof. Inspuitpomp was al vervangen en verder was de auto in zeer goed onderhouden staat. Wel al 270000km op de klok maar mijn 156 kocht ik indertijd ook met zo'n kilometerstand.
En toen reden we SAAB! Wat een comfortabele auto is dit zeg. Geweldige stoelen en een heerlijk koppelrijke diesel. Ook met een grote kofferbak die door de achterklep heel goed bereikbaar is. Verbruik is zo'n 1:18 a 1:19, wat aardig overeenkomt met wat de 156 deed.
Kort na aankoop wel een kleine domper want de waterpomp ging lek. Zelf vervangen en sindsdien niets meer aan problemen. Ik heb een keer de gloeistiften vervangen wat erg makkelijk ging en een paar keer wat lampenbolletjes. Laatsts is dan wel een keer de kabel van de kachelbediening vast gaan zitten maar dat was ook zo opgelost.
De SAAB heeft al weer 2 jaar een rustiger leventje als 2e auto aangezien er een lease auto is gekomen. Eigenlijk rijden we te weinig nu om een diesel te hebben maar we weten nu wat we hebben.
En zo ben ik een Alfa Romeo liefhebber die een zwak voor SAAB erbij heeft gekregen.
Terug naar dagelijks vervoer
- 330.000 km
In de leaseauto tijd heeft de SAAB een makkelijk leventje gehad als 2e dagelijkse auto. Minimaal kilometers gemaakt maar buiten de wegenbelasting koste het ook niet veel.
Na 2x een Polo Bluemotion en een Volvo V40 is er met het binnenkort aanvangen van een nieuwe baan weer noodzaak om zelf een auto te hebben voor woon-werk verkeer. Zakelijk gaat met een pool-auto. De nieuwe baan is in Duitsland en zodoende komt een fijne diesel reisauto zoals de SAAB goed van pas.
Natuurlijk was er wel wat te doen om er weer een geschikte dagelijkse kilometervreter van te maken. Ik heb zelfs getwijfeld om iets anders te kopen. Maar de SAAB is geen cent waard en als ik toch veel kilometers ga maken is een opvolger ook snel afgeschreven. Dus voorlopig maar weer even verder met de SAAB.
Klusjes; roest in de voorste wielkasten en versleten voorremmen en dat heb ik zelf gedaan. Half jaar geleden een motorsteun vervangen. En weer eens een keer goed schoongemaakt en krasjes gepolijst. Binnenkort rondje banden balanceren en verse motorolie.
Over en uit
- 345.000 km
Met weer werk te doen als dagelijkse auto deed de SAAB het in eerste instantie prima. Een keer stilgevallen in het weekend met een toerentalsensor die stuk was was vervelend maar kan gebeuren.
Ik reed echter op een vrijdag avond van werk naar huis, in goede stemming want mijn vakantie was net begonnen. Toen ging het motorcontrole lampje aan. Vlak daarna ging de auto in noodloop en kon ik nog net aan 120 blijven rijden. Eerste tankstation van de snelweg af en op het moment dat ik het parkeervak indraai gaat het oliedruk alarm af. Snel de motor uit en olie peilen. Helaas die was in orde. Wegenwacht erbij en conclusie is een verstopte oliezeef of een oliepomp die het begeven heeft. En vermoedelijk heel licht motorschade. Valt best te repareren maar verstandig is het niet.
Je moet toch verder dus direct de dag erna bij mijn vaste garage gekeken wat ze aan comfortabele diesels hadden staan en toevallig stond er een W210 E-klasse CDI. Meestal is dat niks maar deze was met lage kilometerstand, goed onderhouden en zo goed als geen roest. Jaren geleden wel eens zo'n ding geleend en ook al ben ik niet zo blij met de uitstraling ervan (vooral in Nederland) wel een fijne kilometervreter. Dus een Mercedes-Benz nu. Er komt nog wel een keer een SAAB terug heb ik me voorgenomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.