Rover Mini Cooper (1992)

autoreview

Rover Mini Cooper (1992)

Signalement

UitvoeringMini Cooper
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een vriend van mij kocht ’Cookie’ met mij 2 jaar geleden, als opvolger van z’n Dedra Diesel, die te duur werd. Cookie zou geld moeten besparen, helaas is hij daar niet zo goed in, wel in het veroveren van harten. Ik heb er ook een jaar of twee op z’n tijd in gereden en door Cookies hoge kosten heb ik hem gedoneerd gekregen als opknap-project.

Deze Rover Mini Cooper rijdt zoals iedereen weet echt als een kart. Droog asfalt? snoeihard door de bocht en en wegligging van een stoeptegel. De 1.3 64pk injectiemotor is krachtig genoeg; je voelt je enorm sportief rijdend in Cookie, en een kern van waarheid zit er zelfs nog in!

Meetwaarden: 0-100 12,5 seconden Top op teller 170km/h

Meekomen met het verkeer is dus makkelijk, maar het blijft werken in dit autootje. De zit is heel grappig, maar verre van comfortabel. Maar alle sensatie eromheen maakt het weer helemaal goed. De koppeling is er eentje van ’aan of uit’, het stuur ultra direct en redelijk zwaar. Door de versleten synchromeches van zn 3 is het lastig om van zn 3 naar zn 4 te schakelen: de toeren 2000 laten zakken, dan beheerst naar zn vrij, dan beheerst naar zn 4. Zonder deze ’feeling’ een harde ’kleng’ van schrapend -ijzer op ijzer geluid-. De auto ’schreeuwt’ om een vijfde versnelling.

Je kunt alleen maar oplettend rijden met dit karretje, in slaap vallen zal niet lukken,(al is het alleen al om het geluidsniveau) het is rijden, genieten en niets meer. Een sportieve brom, een top wegligging en de enorme snelheidssensatie maken het rijden tot een geweldige ervaring.

Over veiligheid maar niet gesproken, daar denk je maar niet aan. Opvallend dat er motorrijders zijn die je erop duiden dat het gevaarlijk is in zo’n onveilig autootje te rijden. Het blijft veiliger, maar de dwarsbalk die naar binnen komt zetten bij een frontale botsing is een eng idee.

Het bekijks wat je hebt is ook een pluspunt; met een BMW X5is heb je ook bekijks, maar met deze alleen maar duimpjes, knipogen en zwaaiende mensen. Je kunt bij wijze van spreken over het fietspad door rood rijden en een hele stroom auto’s afsnijden en toch wordt iedereen vrolijk van je. Zoiets kun je alleen met een oude Mini of oude Fiat 500!

Cookie staat alweer een jaar in de garage en deze week begint het opknapwerk. Ik ga hem gebruiken als tweede auto voor in het weekend.

Zet je portomonee alvast open, (of doe het zelf en bespaar geld) De hoge onderhoudslasten moet je er voor over hebben, en de roestduivel is ook flink van de partij. Als je een goed exemplaar hebt en hem binnen laat staan is ie wél goedkoop: wegenbelasting en verzekering om niet eens serieus te nemen. 632KG. Verbruik ca 1;18, wat stukken zuiniger is dan de fabrieksopgave, met zelfs sportief rijden.

Het plan is om de auto volgende maand te keuren (na schorsing van half jaar). Dit jochie gaat er nooit meer uit!



Update 29 oktober 2007:

Inmiddels begonnen met de restauratie: iets meer aangepakt dan oorspronkelijk het plan was. Buitenkant voor een groot deel gestript en alle roest wordt aangepakt. Er moet op 4 plekken gelast worden, op de overige plekken geplamuurd. Kosten voor de restauratie vallen me mee omdat ik het zelf doe.

Injectiecomputer inmiddels gekocht (2e hands voor 250 euro) Omdat er ooit een startonderbreker in heeft gezeten moet de computer opnieuw ingelezen worden. Een lastig klusje, de auto zonder keuring naar een mini specialist vervoeren...

Update over restuaratie volgt; ik hoop over een maand klaar te zijn en hem te keuren.

Update 14 mei 2008:

Nog steeds bezig met de restauratie: inmiddels een groot deel van de auto geschuurd, roest weggehaald, opgevuld, in de primer gezet en al een deel geverfd met industrielak zwart hoogglans. Wordt even mooi als spuiten, dus ik ga op deze manier verder, het wordt netjes.

Ik werk er maar 1 dag in de 2 maanden aan wegens tijdgebrek; chevrolet caprice v8 ernaast gekocht en nog een auto...

Update volgt wanneer ie klaar is.. Wellicht helemaal klaar over een paar maanden als het meezit.

PROBLEMEN

-Halfuur na aflevering geconstateerd: Koppeling versleten (nieuwe gemonteerd + drukgroep)
-Roestvorming op carroserie, 1,5 jaar na aankoop (wordt aan gewerkt)
-Roest op onderdorpels, (wordt aan gewerkt)
-Injectiecomputer kapot (verbruik nu 1:6) nieuwe bestelt
-Synchromeshes versleten (toekomst)

En voor de rest pech (ondeskundigheid bij aankoop) gehad met achterstallig onderhoud.

Nieuwe foto’s en update volgen!

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.