AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rover 827 Si (1993)

autoreview

Rover 800-serie

Signalement

Uitvoering827 Si
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf156.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Rover 827 si stijl met de grote S

Ik ben een aantal jaar geleden voor het eerst in contact gekomen met deze auto, door middel van een vriend.
Deze had de auto van zijn vriendin mee, een Rover 827 Si zo vertelde hij mij.
De auto had een mooie lijn en klonk als een licht briesje een hele imposante verschijning zonder te veel plastic en spoilers.
Dan de eerste rit met de auto voor dat ik wegreed keek ik is rond in het interieur en verbaasde mij over de kwaliteit van het leer en knopjes ook de vele opties waren zeker niet alledaags.
De auto werd door mij in zijn drive gezet en rustig kwam het gevaarte op gang zonder ook maar het gevoel te hebben dat er iets gebeurt.
De motor was nauwlijks hoorbaar en deed zijn werk rustig het leek alsof de motor over het hele toeren gebied veel koppel had.
De auto stoof zonder zucht van de 0 naar de 100 en ook daarna bleef de auto constant met flinke sprongen versnellen.
De cruise control van deze 827 si werkt fijne en de bediening van alle knoppen is zeer goed te noemen ondanks dat het er bergen zijn.
De klimaatcontrole werkt goed ondanks dat ie af en toe een beetje laat reageert.

het dagelijks gebruik
DE Rover 827si is een auto die in dagelijks gebruik uiters vriendelijk is de HONDA techniek onder de kap zorgen voor een zorgelose start keer op keer.
De auto heeft veel koppel en laat zich heel gemakkelijk rijden mede door zijn stuurbekrachtiging die erg soepel is soms zelf wat te.
Mijn huidige Auto is de handgeschakelde versie die nog wat vinniger is als het gaat om de tussen sprint.
Ondanks dat de handbak 8,9 sec tot 100 is is hij in praktijk veel sneller dan auto’s met met meer vermogen. Dat komt door het onbreken van een gat in de acceleratie de auto pakt bij 1700 toeren net zo makkelijk op als bij 4000 waardoor terugschakelen overbodig is.

Het intrieur
Leer goed afgewerkt ruim en veel instelmogelijkheden alles electrisch.
Voor lange mensen kan het dak wat laag zijn ik met mijn 1.86 heb nog nergens last van
Veel knopjes en mooie verlichting s,nachts


Ja de kosten

Een Rover 827si rijden kost geld. Net zo als elke andere auto Toch kost hij net iets meer. De motor houdt erg van zijn brandstof en slurpt deze dan ook gretig naar binnen.
Verzekeren is niet erg goedkoop en onderdelen zijn erg duur zeker als het gaat over uitlaten remschrijven enz enz.
De motoren zijn onverwoestbaar en erg betrouwbaar het enige punt bij deze auto’s zijn de hydro kleppenstoters die na 140.000 km wel eens wat geluid willen maken niet erg maar wel irritant. Oliewissels zijn erg belangrijk en moeten gewoon op tijd gedaan worden met 10 w 40 halfsyntheet.
Airco kan duur zijn om te repareren dus zorg dat hij het doet bij aankoop , let ook op roest bij spatbordranden dit kan wel eens voorkomen.

Wat vind ik van de auto

Mijn ervaringen met de auto zijn 100% positief zowel mij oude automaat en mijn huidige handbak zijn probleemloos.
De auto krijgt van mij elke 7500 nieuwe olie met filter en alleen org Honda onderdelen worden gebruikt voor de motor.
De auto is een zeldzaamheid veel zie je er niet en de ingetogen klasse is voor mij perfect.
De auto is stil snel en ruim zonder daar over op te scheppen.
Mijn 2e Auto is een Maserati 222 en de Rover is voor mij dus een koopje om te rijden en is absoluut een topper.

PROBLEMEN

Klepje benzinedop bleef open staan via de rover een nieuw onderdeeltje bestelt voor maar liefs 0,18 centen sinsdien met beide auto,s geen problemen of delen vervangen buiten het normaal onderhoud
Let op: gebruik goede olie 10W40 halfsyntheet en voor de 825si KV motor 5W40 volsyntheet.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Op 19 september 2006 heb ik ook al mijn reaktie gegeven maar ook nu kan ik het niet laten om opnieuw hierover iets te zeggen. Ik rijd bijna 11 jaar een Rover 827SI. De auto was precies 3 jaar oud en ik betaalde er niet overdreven veel voor. Het is een riante slee van ongeveer 5 meter. Zelf vind ik de auto het mooist wanneer je deze van opzij bekijkt. Hij heeft prachtige lijnen en gelukkig zie je deze auto zelden rijden (ik praat dan over de 827SI en niet 820SI).
Het onderhoud doe ik zelf. Ook bij mijn voorgaande auto's heb ik het onderhoud zelf verricht. Tot nu toe heb ik 2 maal het expansievaatje vernieuwd en ook twee maal de snelheidssensor. Het laatste schijnt toch een kwaaltje te zijn bij de 827. Verder alleen maar lof over deze grote auto (wolf in schaapskleren?).Je begrijpt wel dat ik deze auto nooit zal verkopen. Ik probeer er nog 2 jaar mee te rijden en dan natuurlijk wegzetten (onderdaks). De auto verkeert in absolute nieuwstaat. Ook krijg ik vele reakties van onbekenden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit is inderdaad een zéér goede en fijne auto om mee te rijden. Ik vind het verbruik, zelfs op benzine redelijk laag. Het is per slot een 2700cc V6! De mijne heeft wel een LPG, van IMPCO. Hij heeft ook al 355000km en zelfs nu nog rijdt hij heel goed, verbruikt geen olie en alles werkt nog. De bediening van bijvoorbeeld de elektrische ramen is wat stroever, er is al een schokje merkbaar bij het automatisch schakelen, maar dat is gewoon normaal na zo'n intens gebruik.
Hij heeft inderdaad een mooie lijn en is supercomfortabel op lange afstand, waarbij hij heel vast rijdt.
Ja, echt een aanrader. Je vraagt je af waarom deze auto's in tweedehands echt niets waard zijn... . Mensen hebben liever een Audi, BMW of Mercedes zeker? Hoe dan ook is het vooral de "bijdrage" van de supergoede Honda-motor die van deze wagen een echt goede wagen maakt! Zonde dat Honda niet bij de Britten gebleven is... . Stel je voor dat een prachtwagen als de MGF ook zo'n zalige motor zou gehad hebben... .