Rover 75 2.0 CDT Business (2002)

autoreview

Rover 75 2.0 CDT Business (2002)

Signalement

Uitvoering75 2.0 CDT Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf240.000 km
KM-stand laatst370.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kosten over 3,5 jaar

  • 370.000 km

Omdat ik de reviewinformatie van anderen wel eens lees wordt het eens tijd voor een eigen bijdrage. Na 3,5 rijden in een Rover 45 1.8 Club ben ik in 2012 overgestapt naar een Rover 75 2.0 CDT. Eerste aanleiding was dat mijn nieuwe werkgever geen volledige vergoeding gaf voor de trein. De tweede aanleiding is dat de auto - ondanks het zelf ingekochte treinabonnement - alsnog te vaak ingezet moest worden vanwege blaadjes op de rails of noodzakelijke reistijdbesparing. En met een diesel worden ook de privé kilometers en vakanties naar zuid Frankrijk een stuk goedkoper. Tot zover de subjectieve argumenten om een grotere en duurdere auto te gaan rijden die ik mooi vind.

Gezien de te verwachten kilometers gezocht naar een exemplaar met cruise control. De meest luxe Sterling uitvoeringen waren destijds nog te duur. Uiteindelijk een Business Edition uit 2002 gevonden met diverse extra opties. Aangeboden door een particulier met 240.000 op de teller. Inclusief een jaar APK maar wel een wat wazige onderhoudshistorie. Gezien de beperkte aanschafprijs van € 2.350,- de gok gewaagd.

Het is inmiddels niet meer het moment om lyrisch te doen over het rijcomfort en de uitrusting zoals gescheiden klimaatcontrole. Immers, een nieuwe Passat rijdt stukken comfortabeler dan de Spartaanse Volkswagens van 15 jaar geleden. Analoge klokjes in het dashboard zijn in de mode geraakt en zelfs de citroën C1 heeft een chromen stripje onder de ramen. Terwijl nadelen zoals het niet hebben van een neerklapbare achterbank niet echt handig blijven. Ja, er zijn exemplaren te vinden die het wel hebben maar het was een zodanig dure optie dat je daar zo ongeveer 10 keer een busje voor kon huren. Nog niet te spreken over het navigatiesysteem. Die zit er in en het ziet er leuk uit. Alleen werken gratis apps op de iPhone een stuk beter.

Samenvatting is dat het een betrouwbare auto is. Behalve dat de brandstofmeter niet echt nauwkeurig bleek en daardoor twee keer stil gevallen (de tweede keer had ik al het gevoel dat het op de grens was), en éénmaal begaf de accu het bij -5 graden. Blijft staan dat er geen kosten zijn aan het vervangen van de distributieriem want er ligt een ketting in. En aan de BMW diesel is niets gerepareerd. Dus geen verstopte verstuivers, vervuilde EGR-kleppen of lekke slangetjes.

Brandstofverbruik is gemiddeld 1:17. Rijd je structureel niet harder dan 120 km/uur en niet te veel in de stad dan kan het zuiniger. Bij 110 op de cruise control daalt het verbruik naar 1:22.

Vorige maand is de auto verkocht. Eindresultaat is daarmee €0,18 per kilometer over 130.000 km in 3,5 jaar inclusief afschrijving, onderhoud, belasting, verzekering en brandstof. (waarvan € 0,05 per kilometer voor onderhoud). Hieronder een overzicht van de onderhoudskosten per jaar. Dit is naar tevredenheid uitgevoerd bij een -voorheen- Rover dealer. Heb overigens nog lang gezocht naar een ander 75 ter vervanging. Maar het is een blauwe Jaguar X-type 2.2 D Executive geworden.

2012 (14.000 km): € 1.475
- [Winterbanden €450,-]
- [Remschijven+remblokken voor: €400,-]
- [Lekke band: €100,-]
- [Reparatie deurpaneel, divers: €325,-]
- [Overig onderhoud en uurloon: € 200,-]

2013 (36.000 km): € 1.700
- [Tweedehands lm velgen: € 150,-]
- [Nieuwe mattenset: € 100,-]
- [Gebroken veer: € 525,-]
- [Overig onderhoud en uurloon: € 925,-]

2014 (43.000 km): € 1.675
- [Banden + schokdempers + stabilisatorstangen achter: € 575,-]
- [Vloeistof airconditioning € 125,-]
- [Diverse kleine reparaties € 225,-]
- [Overig onderhoud en uurloon: € 750,-]

2015 (37.000 km): € 1.770
- [Wiellager + ABS sensor: € 400,-]
- [Reparatie uitlaat: € 250,-]
- [Accu: € 150,-]
- [Reparatie bevestiging uitlaat: € 150,-]
- [Overig onderhoud en uurloon: € 825,-]

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.