Rover 620 Di (1996) #3

autoreview

Rover 620 Di (1996)

Signalement

Uitvoering620 Di
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf244.000 km
KM-stand laatst270.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 270.000 km

Aankoop
Een erg mooie statige auto met een klassieke aanblik. De belangrijkste redenen om tot de koop over te gaan waren de Honda techniek, de betrouwbare (Zwitserse) diesel met directe inspuiting, de stoelen en de lage prijs.
Daar staat tegenover dat het een zware (1350 kilo) diesel is, en daardoor nogal prijzig in de wegenbelasting. Ook het verbruik is niet denderend, op de snelweg is 1:17 gebruikelijk, in de winter zakt dit naar 1:16.

Op de weg
Het is echt een auto voor lange afstanden. Koud is het dieseltje nog wat nukkig, maar eenmaal op temperatuur is het alsof hij er nooit meer mee op wil houden. De actieradius van 800-900 kilometer is erg prettig en over het comfort is ook niks te klagen. Het is duidelijk geen sportieve auto, maar nog altijd bovengemiddeld snel vergeleken met het ’gewone’ verkeer.

Imago
Tja, het is een rover. Een failliet merk met een niet al te geweldige naam. Vooral roest en de elektriek waren twee dingen die Rover gewoon niet onder controle leek te krijgen. Die problemen komen in de 600 serie eigenlijk niet terug, maar dat weten alleen de kenners.

Ervaring
Ik heb er nu al zo’n 14k mee gereden, en eigenlijk maar één keer een probleem gehad. Het is gewoon een betrouwbare bak die alle omstandigheden zonder moeite aankan. Ook met 5 volwassenen en bagage naar Kopenhagen was geen probleem. Ik heb wel al een aantal keer moeite gehad met de beperkte laadruimte, maar dat komt meer doordat het een sedan is. De versnellingsbak was even wennen; je hebt geen flauw idee wanneer je in de versnelling zit. Ik heb echter nog nooit gehad dat hij de versnelling niet pakte, behalve de achteruit.

Update 21-09-2008: kmstand 270 000
Na ruim een jaar met de rover te hebben gereden kan ik alleen maar tevreden zijn. De versnellingsbakolie is inmiddels ververst. Het was een hele zoektocht om er achter te komen wat er nou in moest, sommige boeken en databases hadden het over gewone motorolie terwijl andere weer een type versnellingsbakolie noemden. Uiteindelijk toch versnellingsbakolie erin gedaan, de oude zag er nog niet eens erg slecht uit. Terwijl de bodemplaten er onderuit waren wel gezien dat de busjes van de schakelstangen vrij ver op zijn, hetgeen ongetwijfeld het lastige schakelen veroorzaakt. Nog geen tijd om te vervangen, het schakelen went ook wel.
Zuinig is de auto nog steeds niet, maar blijft wel stabiel op 1:16-1:17. Vooral boven de 3000 toeren (ong 130 km/u) lijkt hij erg onzuinig te worden. Ik heb het idee dat de ratio\'s in de versnellingsbak erg ongelukkig zijn gekozen. De eerste twee versnellingen is het net een oude bus, maar daarna komt er gelukkig wel wat snelheid in. Helaas is het effectieve en efficiënte toerenbereik tussen de 2000 en 3000 toeren, waardoor veel vermogen en energie verloren gaat. Jammer.

Ook nog voor 160 euro vier originele rover lichtmetalen velgen weten te vinden, zodat ik nu een set winterbanden op staal heb en lichtmetaal voor de zomer.

PROBLEMEN

  • 270.000 km

Dynamo spanningsbegrenser kapot;
- revisie dynamo
- nieuwe accu
- nieuwe gloeibougies (3)
- aantal nieuwe lampjes, zekeringen
- nieuw brandstoffilter
(totaal 450E)
- Motortje elektrisch raam LV is vervangen (40E)
- remblokjes achter 40 euro
- nieuwe accu (vorige bleek te zwak...) 80 euro
- nieuwe voorruit vanwege steenslag 400 euro
- luchtfilter + olie motor + olie versnellingsbak 100 euro

De vierde gloeibougie lijkt te zijn afgebroken, en de kabel is ook verdwenen. Waarschijnlijk het resultaat van een amateurische reparatie geweest. Zonde natuurlijk, maar in de praktijk eigenlijk helemaal geen last van; start altijd in één keer (ook bij -7).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.