Rover 114 Si (1993)

autoreview

Rover 100-serie

Signalement

Uitvoering114 Si
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf86.400 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vroeger waren we gek van een witte Austin Metro 1275 sport (1988). Dit was ook (tot nu toe) mijn enige nieuwe auto.
Deze rode Rover 114 is z’n opvolger. 13 inch wielen, bumpers in de kleur. Iets ander neusje, nagenoeg zelfde interieur, En ook dezelfde problemen.

Liefde maakt blind : 2x al !

Deze motor is een K-blok van Rover zelf, en pakt door de monopoint injectie redelijk op.
Het oude mini-blok van vroeger had een meer karakteristiek geluid (daar vielen we vroeger op) en een mooiere sound uit de uitlaat.

Leuk is de knalrode afwerking binnen (gordels, matjes) en het stukje plakhout!

Groot minpunt: geen stuurbekrachtiging (had je toen nog niet zoveel).

PROBLEMEN

Deze auto gekocht zonder garantie toen hij 10 jaar oud was en meer dan een half jaar geen APK meer had.

Naief dacht ik : komt wel goed.

Voorste uitlaatdeel lek: vervangen
Rechter stuurkogel: vervangen
Linker draagarmrubbers onder: vervangen
Alarmlichtschakelaar: vervangen (sloop)
Hydralastic vering op hoogte laten brengen (sleept de uitlaat niet over de drempels)
Aktuator van centrale vergrendeling rechterdeur defect: verwijderd, want deze blokkeert!
Toerenregeling van aanjager defect: met kroonsteentje de defecte voorschakelweerstand (naast motor) kunnen maken.

En dan het puntje ROEST: Veel roest.
Beide achterschermen boven de wielen zijn flink aangetast.
Op de achterklep begon de blanke laklaag los te laten, dit was een slecht bijgespoten stuk.
Hieronder ging het... roesten.
Netjes geschuurd en zwart gespoten.

Ik hoop dat we de auto nog een jaar (dat betekent 1 apk in december) rijdend kunnen houden.

Rover: leuk, maar niet meer dan dat.

Twee maanden voor de APK : Afkeur op roest.
De achterschermen zijn verrot.
Reparatiekosten ongeveer 450 euro.

De auto als donorwagen op internet gezet en na 3 dagen verkocht.
De opkopende handelaar zag er nog wel heil in en heeft ’m opgeknapt.
Stond 3 weken later voor 1250 euro te koop.

Voor mij echt het einde van Rover.

3,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.