AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rover 114 GTi 16V MPi (1992)

autoreview

Rover 100-serie

Signalement

Uitvoering114 GTi 16V MPi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

met een absolute zwak voor alles wat wielen heeft, kroop opnieuw het bloed waar het niet gaan kan. Na 3 jaar lang een mini cooper te hebben gereden en opgeknapt, wilde ik na een jaar niets toch weer aan het sleutelen.
Voor 500 euro een rover 114 GTI MPI gekocht en begonnen met opknappen, hij liep op drie cilinders, dus motor en bak gingen als eerste.
Vervolgens hele auto gestript, alle slechte stukken laten vervangen en opnieuw gespoten.
Motor vervangen door eenzelfde 1400 16v maar dan uit een nieuwer model.
Paar wielen op maat laten maken in Engeland zodat ik er 14 inch met 45% bandjes onder kon krijgen (in nederland geen wiel te krijgen met zo’n vreemde steek)...
Leuke audio installatie erin en rijden maar.

Op de weg erachter gekomen hoe geweldig dit karretje is. Geen traditionele vering, maar veerbollen die gevuld zijn met een speciale vloeistof. Hierdoor ondanks de kleine wieletjes toch comfort en geweldige weglegging. Prima door een bocht te gooien dus.
Het K-serie motortje is met 1400cc geen koppel-monster maar door zijn liefde voor hoge toeren des te leuker te rijden, tot 7000toeren door te trekken en daarbij een steeds mooier geluid producerend. Binnenin voorzien van een paar dikke recaro’s dus ook daar niets te klagen.

Aangezien het een hobby object is dat tevens functioneerde als A naar B wagen werd hij rijdend ’opgeleukt’
Eerst motorisch met een uitlaatsysteem, carbon airbox, zwaardere brandstofpomp, andere injectoren, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk, zwaardere koeler etc. etc.
De wegligging werd drastisch verbeterd door alle rubbers van de ophanging te vervangen met Polyethaan bussen. De veerbollen werden voorzien van veel hogere druk en daarbij verlaagd. In plaats van onderling verbonden (zoals bijv. Xantia), maakte ik ze onafhankelijk.
De remmerij voorzien van gegroefde en gedrilde schijven, carbonblokken, en staalgevlochten remleidingen.

Hierna had ik een autootje dat nog net iets meer Oempfff had, veel beter remde en daarbij nooit tekenen van ’spons’ vertoonde en vooral de wegligging was veel beter geworden... ongelooflijk leuk scheur speeltje maar dat smaakt naar meer.

Zo kwam ik een K-serie blok uit een Lotus Elise tegen met maar 23000km gelopen. Hier heb ik een gemodificeerde cylinderkop op geplaatst met daarbij een setje wilde nokkenassen. een aangepaste computer voor het correcte motormanagement en uit Engeland een mooi uitlaatsysteempje laten komen. Hele zaakje ingebouwd en.....

Wat een verschil, ongelooflijk koppel, power en topacceleratie in ieder verzet. Dit natuurlijk ook mede door de close-ratio versnellingsbak.
Spinnen in 2 bij droog wegdek is heel normaal, maar wat een feest!
een VR-6 bij het stoplicht is geen wedstrijd.
licht op groen, zwaaien en de groeten! wat kun je voor relatief weinig geld ongelooflijk veel lol hebben met een auto.

Gezien de modificaties ook besloten hem eens op zandvoort uit te laten, viel niet tegen, waar andere auto’s na een 15 minuten alles moesten laten afkoelen liep het rovertje steeds beter en beter...

Natuurlijk is er nog genoeg wat er verbeterd kan worden, maar door de komst van een zakelijke Golf GTI is mijn passie voorlopig stilgezet...

of voor verkoop of om weer verder te gaan wanneer ik weer meer tijd heb. Hopelijk het laatste!

PROBLEMEN

legio, met een mengelmoes onder de motorkap van een aantal verschillende auto’s heeft het een tijd geduurd voordat alles 100% met elkaar functioneerde.
Nu werkt alles perfect en heb ik hem zelfs een half jaar iedere dag intensief gebruikt, ook dit ging zonder problemen.

Enige echte probleem is de politie, vaak wanneer ze me enkel maar zien rijden wordt ik aangehouden en wordt er gezocht naar een reden om een prent uit te schrijven. Dit is ze helaas ook al een paar keer gelukt. Protestbrieven ten spijt kom je hier niet onderuit en dat kost onnodig geld.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren