Renault Zoe R135 Zen (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Zoe R135 Zen |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Positieve kennismaking met elektrisch rijden
- 7.500 km
Inmiddels 5 maanden eigenaar van een Renault Zoe R135 Zen in Flamme Rouge kleur. Er is 7500 km met de auto gereden. Hiervoor heb ik Toyota Auris Hybrid gereden (die hebben we gehouden) en BMW 1 serie.
Pluspunten
De auto is met 4000 euro korting en 4000 euro subsidie gekocht waardoor het een gunstige aanbieding was voor een elektrische auto met een range van meer dan 300 km.
De auto rijdt prettig. Hij is lekker stil, vooral als je bij lage snelheid het waarschuwingsgeluid uit zet. Hij trekt vlot op, stuurt licht en de auto zit iets hoger dan bijvoorbeeld een Clio of een Auris. Kortom, heerlijk comfortabel rijden. De bediening is ergonomische in orde.
Het voelt goed om met moderne toekomstgerichte technologie te rijden. Het is schoner en stiller dan bij oliegestookte auto’s. Met de stroom van de 14 zonnepanelen op mijn dak kan ik jaarlijks minstens 20.000 km afleggen.
Prima praktijk range. Die varieert bij mij tussen de 290 km winter (5 graden) en 350 km zomer, waarbij we de laatste 40-50 km niet willen gebruiken om niet de grens op te zoeken. Daarbij rijd ik 100 km/u op de snelweg (ook ’s avonds als je 120 mag) en verder ook rustig. De airco en de verwarming staat gewoon aan.. Het overall verbruik ligt volgens de meter meestal tussen de 14,5 en 15,5 kWh/100 km waarbij 75% van de kilometers gereden wordt op de snelweg. Een range van 300 km is dus realistisch en past goed bij mijn gebruik omdat veel van de reisadressen 60 tot 110 km van huis liggen en dus prima retour gereden kunnen worden.
Lage brandstofkosten. Voor minder dan 4 euro stroom leg je 100 km af. Zelfs met mijn zuinige Auris Hybrid is de brandstofprijs het dubbele. Als de verbruiksmeter zegt dat je 15 kWh per 100 km rijdt dan moet toch 15% meer laden (zeg 17kWh/100 km) vanwege laadverliezen en iets te optimistische berekening door de boordcomputer van het verbruik. Van dat laatste maakt mijn Auris zich ook schuldig aan
Opladen levert weinig problemen of tijdsverlies op ook omdat we een eigen laadpunt hebben thuis. Onderweg laden gaat ook prima, maar blijft natuurlijk bewerkelijker dan even benzine tanken. Ik heb geen buitenlandervaring.
De boordcomputer en dan vooral de koppeling met de telefoon via Android Auto is heel handig, ook bij navigeren.
Snelle levering en goede service van de Renault dealer
Minpunten
De kwaliteit van de afwerking. Sinds mijn Fiat Uno (1990) heb ik geen auto gehad die zoveel twijfels daarover opriep. De haak van de deursluiting zat niet vastgeschroefd. De deur steekt bovenaan een beetje uit. De strips bij de deurlijst zijn van plakplastic. Met een enkele veeg met sleutel zit er een diepe kras in. Knopjes voelen wat gammel. De bagageruimte is matig afgewerkt, geen deurstrips, er komen gemakkelijk krassen in het plastic. Hoe anders was dat bij mijn eerdere Toyota, BMW en Volvo. Het zijn geen schokkende dingen, maar wel jammer.
Flamme Rouge is een dure kleur (3 lagen) als je auto hersteld moet worden van schade zo heb ik zelf al ondervonden.
De ongunstige stroomlijn. Bij windkracht 6-7 tegen is het verbruik 50% hoger. Je krijgt dat echt het gevoel dat je een busje of met een caravan rijdt. Rij je veel op de snelweg op hogere snelheden dan is de stroomlijn van een Tesla veel gunstiger. Ik snap ook niet waarom hoge koekblikken zoals de Skoda Enyaq populair zijn als elektrische auto. Het verbruik is bij dat type auto’s echt significant hoger en zo verkwansel je de groene doelstellingen.
Ik vind de stoelen niet optimaal. Ze geven weinig steun onderin in de rug en ik heb liever een lagere zit (ik hou niet van hoge auto’s).
Uitstraling. Mensen hebben het over een ‘grappig autootje’. Door het hoge bolle model en de felrode kleur lijkt die blijkbaar te veel op een Fiat Panda, Ford Ka, Toyota Aygo of ander wagentje van de stadsauto categorie, terwijl hij (bijna) de afmetingen heeft van VW Golf. Van binnen is hij net zo ruim als de Auris.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Zoe R110 Life 50 (Accu Koop) | Apple Carplay & Android Auto | Cruise Control | Airco | LED Verlichting | Koopaccu |
- 2020
- 46.647 km

Renault Zoe R135 Edition One 52 kWh 136PK | BOSE Audio | Navigatie | Lederen Bekleding | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming | Apple CarPlay & Android Auto
- 2019
- 91.600 km

Renault Zoe R135 Intens 52 kWh Koopaccu Camera Pack Winter
- 2021
- 68.735 km