Renault Zoe R135 Zen (2020)

autoreview

Renault Zoe R135 Zen (2020)

Signalement

UitvoeringZoe R135 Zen
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Positieve kennismaking met elektrisch rijden

  • 7.500 km

Inmiddels 5 maanden eigenaar van een Renault Zoe R135 Zen in Flamme Rouge kleur. Er is 7500 km met de auto gereden. Hiervoor heb ik Toyota Auris Hybrid gereden (die hebben we gehouden) en BMW 1 serie.

Pluspunten

De auto is met 4000 euro korting en 4000 euro subsidie gekocht waardoor het een gunstige aanbieding was voor een elektrische auto met een range van meer dan 300 km.

De auto rijdt prettig. Hij is lekker stil, vooral als je bij lage snelheid het waarschuwingsgeluid uit zet. Hij trekt vlot op, stuurt licht en de auto zit iets hoger dan bijvoorbeeld een Clio of een Auris. Kortom, heerlijk comfortabel rijden. De bediening is ergonomische in orde.

Het voelt goed om met moderne toekomstgerichte technologie te rijden. Het is schoner en stiller dan bij oliegestookte auto’s. Met de stroom van de 14 zonnepanelen op mijn dak kan ik jaarlijks minstens 20.000 km afleggen.

Prima praktijk range. Die varieert bij mij tussen de 290 km winter (5 graden) en 350 km zomer, waarbij we de laatste 40-50 km niet willen gebruiken om niet de grens op te zoeken. Daarbij rijd ik 100 km/u op de snelweg (ook ’s avonds als je 120 mag) en verder ook rustig. De airco en de verwarming staat gewoon aan.. Het overall verbruik ligt volgens de meter meestal tussen de 14,5 en 15,5 kWh/100 km waarbij 75% van de kilometers gereden wordt op de snelweg. Een range van 300 km is dus realistisch en past goed bij mijn gebruik omdat veel van de reisadressen 60 tot 110 km van huis liggen en dus prima retour gereden kunnen worden.

Lage brandstofkosten. Voor minder dan 4 euro stroom leg je 100 km af. Zelfs met mijn zuinige Auris Hybrid is de brandstofprijs het dubbele. Als de verbruiksmeter zegt dat je 15 kWh per 100 km rijdt dan moet toch 15% meer laden (zeg 17kWh/100 km) vanwege laadverliezen en iets te optimistische berekening door de boordcomputer van het verbruik. Van dat laatste maakt mijn Auris zich ook schuldig aan

Opladen levert weinig problemen of tijdsverlies op ook omdat we een eigen laadpunt hebben thuis. Onderweg laden gaat ook prima, maar blijft natuurlijk bewerkelijker dan even benzine tanken. Ik heb geen buitenlandervaring.

De boordcomputer en dan vooral de koppeling met de telefoon via Android Auto is heel handig, ook bij navigeren.
Snelle levering en goede service van de Renault dealer

Minpunten

De kwaliteit van de afwerking. Sinds mijn Fiat Uno (1990) heb ik geen auto gehad die zoveel twijfels daarover opriep. De haak van de deursluiting zat niet vastgeschroefd. De deur steekt bovenaan een beetje uit. De strips bij de deurlijst zijn van plakplastic. Met een enkele veeg met sleutel zit er een diepe kras in. Knopjes voelen wat gammel. De bagageruimte is matig afgewerkt, geen deurstrips, er komen gemakkelijk krassen in het plastic. Hoe anders was dat bij mijn eerdere Toyota, BMW en Volvo. Het zijn geen schokkende dingen, maar wel jammer.

Flamme Rouge is een dure kleur (3 lagen) als je auto hersteld moet worden van schade zo heb ik zelf al ondervonden.

De ongunstige stroomlijn. Bij windkracht 6-7 tegen is het verbruik 50% hoger. Je krijgt dat echt het gevoel dat je een busje of met een caravan rijdt. Rij je veel op de snelweg op hogere snelheden dan is de stroomlijn van een Tesla veel gunstiger. Ik snap ook niet waarom hoge koekblikken zoals de Skoda Enyaq populair zijn als elektrische auto. Het verbruik is bij dat type auto’s echt significant hoger en zo verkwansel je de groene doelstellingen.

Ik vind de stoelen niet optimaal. Ze geven weinig steun onderin in de rug en ik heb liever een lagere zit (ik hou niet van hoge auto’s).

Uitstraling. Mensen hebben het over een ‘grappig autootje’. Door het hoge bolle model en de felrode kleur lijkt die blijkbaar te veel op een Fiat Panda, Ford Ka, Toyota Aygo of ander wagentje van de stadsauto categorie, terwijl hij (bijna) de afmetingen heeft van VW Golf. Van binnen is hij net zo ruim als de Auris.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.