Renault Zoe R135 Intens (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zoe R135 Intens |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 2.413 km |
KM-stand laatst | 67.000 km |
'Nieuwe' Zoe ZE50 Intens
- 2.413 km
Eigenlijk was het de bedoeling ruim 4 jaar met de vorige Zoe te gaan rijden, maar financieel gezien was het voor mij een aantrekkelijke keuze om dit exemplaar aan te schaffen.
Zo, een nieuwe Zoe. Hoe verhoudt zich dat nou eigenlijk tot de oude Zoe? Qua uiterlijk lijken de wijzigingen niet heel groot te zijn, een iets bredere voorbumper, andere koplampen, kleine aanpassing in de motorkap en een stel aangepaste achterlichten. Daar lijken de wijzigingen wel op te houden. Totdat je de portier opentrekt, daar zijn de veranderingen doorgevoerd; compleet nieuw dashboard, vervaardigd uit gerecyclede materialen (petflessen en autogordels) een prachtig infotainment systeem met een multifunctioneel instrumentenpaneel, aangepast stuurwiel etc.
De Zoe heeft altijd de naam gehad als schattig stadsautootje. Toen Renault lucht kreeg van het feit dat PSA met de nieuwe e208/Corsa/DS 3 bezig was, hebben ze de Zoë aangepakt om ervoor te zorgen dat het een volwassen en volwaardige snelheidsvreter is geworden; betere isolatie, 135pk motor ipv 90 pk, mooiere materialen, luxer, CCS laadfunctionaliteit, grotere accu etc
Gisteren heb ik de auto opgehaald, en ik kan alleen maar zeggen: Wat een heerlijke auto. Op zich was ik al erg blij met de ZE40 (zie andere review), maar de auto liet duidelijk zijn leeftijd kennen door het oudere dashboard.
Zijn er ook negatieve punten te noemen over de ZE50 tov de ZE40? Jazeker; helaas heeft Renault de stand kachel functie van de afstandsbediening gehaald, waardoor je nu niet meer vanaf het keukenraam de verwarming kunt activeren. Je bent hiervoor nu afhankelijk van de boordcomputer of de bijgeleverde app (die niet altijd werkt). Ook de laadklep ontgrendeling ontbreekt tegenwoordig op de afstandsbediening, je bent dus nu verplicht op het knopje op het dashboard in te drukken.
Tot zover, ik ga jullie de komende tijd updates geven over deze ZE50 Zoe
Stuurverwarming
- 2.700 km
Vanochtend rond een uur of 07:30 de auto ingestapt en dan zet je even de stoel- en stuurverwarming aan. Wat een genot, nooit meer kouden handen in de auto.
De auto stuurt een stuk lichter dan mijn ZE40
Armsteun
- 3.300 km
Omdat er nog enige twijfel was of de armsteun van de oude Zoe in de nieuwe zou passen had ik initieel geen armsteun besteld. Maar deze bleek niet te passen, dus toch maar een bijpassende armsteun besteld (zie foto). Vanochtend even een ritje gemaakt naar Heerenveen en de armsteun opgehaald. Hij werd direct gemonteerd door ADB Renault, erg fijn! Nu is de auto dus helemaal compleet. Tot zover erg gelukkig met de auto, vooral het navigatie systeem is een verademing, je kunt net als in Google Maps zoeken naar een supermarkt, winkel of andere POI. Ook is heel makkelijk om laadpalen te zoeken. De ingebouwde 4g verbinding zorgt ervoor dat je ook actuele informatie krijgt over winkel/poi of het verkeer.
Prachtig scherm
- 3.300 km
Elke keer als ik weer naar de 2 schermen kijk in de Zoe denk ik, wat zit daar een mooi beeld in. Je zou haast zeggen dat het amoled panelen zijn. Mooi contrastvol met een glimmende toplaag. Helaas is het wel een vingermagneet dus Renault heeft daar een zachte doek voor meegeleverd.
Kamperen in de Zoe
- 5.000 km
Mijn 5 jaar oude zoon wilde altijd al kamperen in de auto. Toen ik nog een C3 Picasso had was hij nog iets te jong (voor mijn gevoel), later had ik een Twingo. Dat is wel te klein om in te kunnen slapen.
Maar goed, ik hoor regelmatig de opmerking als ik zeg dat ik in een Zoe rij: "Maar dat is toch een hele kleine auto?" Nee dat is het niet, hij heeft een wat bolhoed vormig postuur, maar klein is hij zeker niet. Hij is ruimer dan een Clio IV.
Goed, kamperen... op 16 oktober een camping gebeld in Drenthe, "Heeft u een plekje voor mij en m'n zoon? We komen met de auto."
"Ja hoor meneer, maar u realiseert zich wel dat er geen andere gasten zijn?"
"Geen probleem, we kamperen in de auto. Dat wil mijn zoon graag."
Voor het huis de achterbank eruit gehaald en een luchtbed erin gelegd. (zie foto's) Omdat mijn zoon natuurlijk wat eerder gaat slapen dan een volwassen man besloot ik voor in te gaan zitten en met oordopjes in een filmpje te kijken. Lekker de stoelverwarming aan en de verwarming op een laag standje gezet zodat het niet te koud werd in de auto.
Zelf moest ik met enigszins met de benen opgetrokken (ik ben 1.76mtr) maar al met al lag het prima. Af en toe wilde ik met gestrekte benen liggen en legde ik gewoon m'n benen op de armsteun, ging ook prima.
Aan het begin van de avond had ik nog rond de 70% batterij en 's ochtends nog 62% dus dat viel heel erg mee.
Lange rit
- 6.169 km
Gisteren moest ik weer een lange rit maken, vanuit Oldebroek naar Lelystad, vanuit Lelystad naar Boxtel en vanuit Boxtel weer naar Oldebroek. In Boxtel paar korte ritjes gemaakt, waardoor de totale afstand op 330km stond.
Temperatuur 6 graden boven nul, niet echt een ideale temperatuur zou je denken voor een elektrische auto en aangezien ik nogal een koukleum ben als ik stilzit heb ik normaal gesproken de verwarming wat hoger staan in de auto. Dit kost natuurlijk bereik, echter heeft mijn auto het winterpakket en kan ik m'n verwarming wat lager houden doorgaans 18-19 graden en verwarm m'n zitting en stuur dan. Dit zorgt ervoor dat het heel erg aangenaam blijft.
De eerste 200km heb ik wat rustiger gereden omdat het toch erg druk was en hard rijden dan vaak nogal zinloos is. Dus lekker 90-100km/u op de cruisecontrol. Op de terugweg vanaf Utrecht ben ik wat harder gaan rijden zelfs met pieken naar 150. En thuisgekomen had ik nog 5% batterij over. Dus al met al een 340km op 1 lading. Tussentijds dus niet bijgeladen, bij de afspraak ik Boxtel had ik makkelijk bij kunnen laden, maar niet gedaan omdat stroom thuis natuurlijk goedkoper is en ik wilde weten of het ook gewoon zou lukken op 1 lading.
In mijn woonplaats nog even doorgereden tot de accu op 1% was. Bij 3% schiet de auto in Turtle modus, niet schrikken, je hebt dan nog steeds 100pk ofzo, maar hij gebruikt dan niet meer z'n maximale vermogen.
Voor iedereen die dus zegt dat EV rijden voor hem of haar niet interessant is omdat het bereik te kort is, kijk dan gewoon naar de Zoe. Voldoende bereik voor een hele redelijke prijs.
Kosten stroom over de totale rit, €11,70 als je dit met een zuinig diesel torretje zou doen, zou je exclusief kosten wegenbelasting al gauw op 20 euro uit komen. Tel je daar het dagtarief bij van de wegenbelasting van een gemiddelde diesel €3,54 bij dan kost een rit je zo'n 23,50.
Uiteraard is de Zoe ook wel wat duurder dan een gemiddelde auto, een EV heeft toch wel heel wat voordeeltjes tov een normale auto. Automaat (traploos), heerlijk soepele motor met bergen aan koppel, standkachel, ontzettend veel luxe. Want laten we eerlijk wezen, de Zoe kost een 37000 euro (ex subsidies) maar dan heb je ook gewoon een hele complete auto. Ga je een diesel leuk aankleden dan ga je ook snel over de 30k.
Netflix in de auto
- 6.900 km
Ik heb dit al een tijdje, maar nog nooit over geschreven. De Zoe heeft een prachtig navigatie scherm, een scherm wat veel meer kan dan alleen instructies geven waar je heen moet. Met mijn zoon rij ik regelmatig wat langere afstanden en enig vertier in de auto is dan wel aangenaam. Ik heb een rooted Samsung telefoon zo geconfigureerd dat zodra ik deze aansluit via Android Auto, Netflix, Youtube e.d. kan kijken in de auto. Omdat het navigatie deel ook in het instrumentenpaneel getoond kan worden, heeft mijn zoon het middelste scherm om iets op te kijken. Ook handig als je een keer in de auto moet wachten tijdens het laden, dan kun je leuk even wat op het scherm kijken.
Kraakjes
- 7.700 km
Het is alweer even geleden maar, ik realiseer me dat ik hier nog niks over geschreven heb. De auto had op bepaalde wegen wat 'tikkeringen'/kraakjes in de kofferbak. Het kwam specifiek uit de passagierskant van de kofferbak. Daarbij zat er in beide achterlichten wat vocht.
Dealer gebeld en een afspraak gemaakt, er stond ook een terugroep actie open voor de frontcamera die verantwoordelijk is voor de lane keeping. Auto een middagje langsgebracht en weinig hoop dat het allemaal opgelost zou worden in 1 afspraak. Maar ik kreeg de auto terug en alles was zowaar opgelost. Er zit blijkbaar wat plaatwerk in de C-stijl wat bij drempels en klinkerwegen kan torderen en dit veroorzaakt de tikkeringen. Camera opnieuw ingeleerd en 2 nieuwe achterlichten. Chapeau voor ADB Renault in Heerenveen.
Lage temperaturen
- 8.900 km
De temperaturen dalen rond het vriespunt in Nederland. Een veel gehoord argument over elektrisch rijden is: Ja dat is wel heel leuk elektrisch rijden, maar in de winter heb je van die 395km rijbereik (die Renault opgeeft) nog maar 200km over. Nou dat valt ook wel mee, ik heb nu tussen de 280-320km rijbereik. Dit is een beetje afhankelijk van hoe hard ik rij en of ik de auto voor korte stukjes gebruik. Normaliter is een EV erg efficient in de stad, maar als je de auto bijvoorbeeld 5 minuten lang gebruikt zal de auto de cabine proberen op te warmen. Dan verbruikt hij relatief veel stroom, zet je de auto daarna weer uit koelt de cabine weer af. Paar uur later weer een kort stukje rijden.. nou je voelt hem wel aankomen.
Mijn advies naar mensen is altijd, als je een EV koopt koop er dan eentje met op z'n minst stoelverwarming. Dit is heel erg van toegevoegde waarde omdat je de verwarming gewoon een tandje lager kunt zetten. Stoel verwarming gebruikt gewoon weinig stroom en is veel effectiever omdat je benen en rug verwarmd worden. In mijn ZOE heb ik dan ook nog stuurverwarming, dit is extra plezierig.
Problemen? 0
Problemen
- 10.000 km
Omdat ik midden in een verhuizing zat 2 weken geleden was ik wat meer afhankelijk van openbare laadpalen. In Dronten zit een NXT snellader, hartstikke duur natuurlijk. Echter als je even wat peut erbij wilt is het wel super handig. Ik hoorde al van verschillende mensen dat het een paal is die niet volledig probleemvrij is. Toch maar naartoe gegaan, aangekoppeld.. storing! Paal wilde niet laden. Ontkoppelt en verder gaan rijden. Op de terugweg opnieuw geprobeerd. JA! hij ging zowaar laden, maar toen na 35 minuten wilde ik de laadkabel eruit trekken. Mooi niet dat de kabel loswilde. Ontgrendelingsknop deed niks, auto op slot gedaan, paar minuten wachten en open. Helaas. Contact opgenomen met de exploitant. Zij hebben de paal meermalen opnieuw op moeten starten om ervoor te zorgen dat de paal ontgrendeld werd. Blijkbaar heeft de paal een kortsluiting veroorzaakt in de auto, de auto wilde opeens niet meer laden bij andere laadpalen. Sterker nog, de stoppen sloegen eruit bij de laadpalen. Renault gebeld, kon direct terecht en kreeg een leenZOE mee. Na een paar uur belde de garage dat er verschillende zekeringen doorgeslagen waren en dat er een filter vervangen moest worden. De auto is netjes onder de garantie gerepareerd en kreeg hem gewassen en uitgezogen terug. Dikke 10 voor van Kesteren in Kampen.
Ik ben er van overtuigt dat de auto weinig aan dit verhaal kon doen, dit omdat het laden normaliter altijd vlekkeloos gaat. Daarom de betrouwbaarheid score ongewijzigd.
Winterse omstandigheden
- 11.000 km
Een veel gehoorde 'klacht' van mensen die nooit EV gereden hebben, is dat het bereik helemaal zou wegvallen in de winter. Uiteraard heb je minder bereik bij een EV in de winter, dit heeft veel oorzaken: koude accu, verwarming, meer weerstand, etc. Hoeveel scheelt het nou in de ZOE? Omdat ik de auto in het najaar gekocht heb, kan ik nog niet zoveel zeggen over het bereik in de zomer. In het najaar was het bereik ongeveer 300-350km. Nu zit dat tussen de 225-300km afhankelijk van hoeveel korte stukjes ik rij. Korte stukken zijn niet zozeer inefficiënt bij een EV, maar omdat de warmtepomp de hele auto moet opwarmen gooit hij er in het begin heel veel energie tegenaan. Als je dus vaak korte stukjes rijdt, heb je dus vaak veel verwarming nodig. Zou je dit zonder verwarming doen (wat ik niet aanraadt) zal het wel meevallen.
Ik zou het nog zeker aanraden om EV te rijden, juist in de winter. Nooit meer in een koude auto stappen
BMS Update
- 13.300 km
Het is alweer even geleden dat ik iets geschreven heb, er valt weinig te melden behalve dat ik nog steeds erg blij ben met mijn auto. De auto gaat volgende week even terug naar de garage voor een BMS update. Deze geeft nu onterecht een lage SoH (State of Health) aan. Deze zou nog op nagenoeg 100% moeten staan, maar geeft 93,1% aan. Blijkbaar is er een fout in de software geslopen die ervoor zorgt dat in bepaalde omstandigheden de SoH afneemt (bijvoorbeeld door kou). Uiteraard is dit een garantieklus.
Kachelmotor
- 23.000 km
Ondertussen weer 10.000km verder en de auto rijdt nog steeds geweldig. Inmiddels maakt de kachelmotor wel een naar geluidje en deze wordt eind augustus vervangen. Verder een prima auto. heb wel de betrouwbaarheid een sterretje lager op 4 sterren gezet.
Oh ja, de auto staat inmiddels op originele 17 inch Renault velgen met mooie Michelin bandjes. Dit smoelt net even wat beter
Vorige week opnieuw een kampeertripje gedaan met m'n zoon in de auto. Dit was weer erg leuk.
Tripje Engeland
- 33.000 km
Afgelopen december vroeg mijn vader of ik naar Engeland wilde komen om wat kwetsbare Leica spullen op te halen. Met het vliegtuig is geen optie, dus dan maar met de Renault ZOE. Met enige planning de auto volgeladen ingestapt(vanaf Kampen) en richting Duinkerken (Frankrijk). Vlak voor de grens bij België stond de accu nog op 64%.. Voor de zekerheid de accu nog even afgetopt tot 80% aangezien ik toch even moest plassen. In België werd het weer slechter waardoor je ook merkt dat het stroomverbruik omhoog gaat. Dit door de verhoogde lucht/rolweerstand. Dit is iets waar je als EV rijder goed bewust voor moet zijn. In Belgie heb ik een wat langere pitstop gemaakt van ongeveer 50minuten. Na het eten kon ik alweer bijna vertrekken want de batterij stond alweer op ruim 80%. Aangekomen in Duinkerken had ik nog zo'n 60% over. De overtocht gemaakt en vanaf Dover richting Londen gereden. Ergens bij Maidstone nog een korte tussenstop gemaakt om bij te laden omdat ik niet met een lege accu in Londen aan wilde komen.
Vervolgens de laatste 50km afgelegd en de volgende ochtend daar de auto opgeladen. In totaal heb ik zo'n 1 uur en 45 minuten geladen, dit had iets minder gekund omdat ik in het begin vrij snel weer ben gaan laden, dit was niet nodig en je merkt dat bij de ZOE de laadsnelheid gewoon wat lager ligt omdat de accu niet leeg genoeg is.
Al met al geen nare ervaringen gehad, behalve dat het handig is om een creditcard en apple pay te hebben voor de laadpalen in het VK.
Wellicht ben ik wat vergeten, dus heb je vragen? Stel ze gerust
Weinig nieuws te melden
- 38.800 km
Zo we zijn inmiddels anderhalf jaar verder. Geen bijzonderheden. Fijne auto, goed bereik en ook de zithouding ben ik aan gewend. Nog steeds erg gelukkig met mijn aankoop
Vaarwel ZOE
- 67.000 km
Na 2,5 jaar en 2 ZOE’s is het tijd voor wat anders. Ik heb de auto ingeruild op een Hyundai Ioniq 38kWh Premium. Ook daan zal ik over gaan reviewen
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Zoe
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Renault Zoe: dit vinden eigenaren van hun elektrische auto

Is de Renault Zoe met nul sterrenscore echt onveilig?

Dramatische scores voor Dacia Spring en Renault Zoe in NCAP-crashtest

Renault Zoe legt ruim 765 km af met één acculading

Blik to the Future: (deels) elektrische hot hatchbacks
