Renault Zoe R110 Life (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zoe R110 Life |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Opgehaald bij de dealer
- 80 km
Vandaag opgehaald bij de Renault Dealer, de Zoe Life 110, kersvers met 52 KWh batterij en gloednieuw. We gaan het meemaken!
Waarom deze Zoe? Onze Renault Megane diesel uit 2012 was aan zn pensioen toe met 230 000 km. Omdat een kleinere auto voldeed waren we ons aan het oriënteren op een Renault Clio. Net voor we daar "ja" tegen zeiden, kwam Renault met 4000,00 korting op de Zoe, en natuurlijk de 4000,00 overheidssubsidie, én nog een gratis laadpunt thuis. Na wat uitzoek- en rekenwerk kwam ik erop uit dat de meerprijs t.o.v. de Clio binnen 6 jaar terugverdiend is. Daar doe ik het voor!
Daarnaast is rijden met de Zoe toch echt een klasse-hoger-ervaring dan rijden met een Clio. Dat mag ook wat kosten.
Ik heb niet voor de batterij-huur-variant gekozen. Als je veel kilometers gaat maken (zoals wij zo'n 20 - 25 000 per jaar) dan ben je met kopen beter af. Daarnaast heb je geen gedoe achteraf als je de auto wilt verkopen. Je moet uiteraard de meerkosten bij aanschaf wel op de plank hebben liggen.
Maak je weinig kilometers ( 10 000 - 12 000) dan is huren weer wel een aantrekkelijk alternatief. Onze Zoe life 110 zou dan met korting en subsidies even duur zijn als een Clio! En de huur kun je makkelijk wegstrepen tegen lagere rijkosten.
En waarom een Renault Zoe en niet een Opel-e die even duur is? Het rijbereik is een stukje hoger (395 tov 330 van de Opel-E), kofferbak een maat groter. En last-but-not-least vind ik het een meerwaarde dat de Zoe al in "Phase III" zit en als model al wat jaartjes ervaring heeft en doorontwikkeld is. Uiteraard speelt ook mee dat ik al sinds mijn studententijd in een Renault rij. Begonnen met een oude Renault 19, daarna 2 Clio's, daarna 2 Meganes. Buiten "normaal" onderhoud en reparaties nooit rare dingen mee gehad en ook nooit mee stil gestaan langs de weg.
De Zoe moet als gezinsauto dienen (2 tieners) en er moeten 3 zitplaatsen achter aanwezig zijn. Een zo groot mogelijke koffer is van belang om ermee op vakantie te kunnen.
De Zoe heb ik altijd al een leuke auto gevonden; echter de actieradius is voor ons een essentieel dingetje. Ook in ongunstige weersomstandigheden (kou bijvoorbeeld) en als de accucapaciteit in loop der jaren achteruit gaat, wil ik toch echt rond de 250km kunnen rijden voor ik weer moet laden. Met deze Zoe moet het lukken.
Omdat ons budget beperkt is, moesten we het toch elkaar zien te schrapen. Zelfs met korting en subsidies was de Zoe toch zo'n 7500,00 boven ons budget. Daarom voor de goedkoopste versie gegaan. Jammer van de LMV's.... overigens zit in de duurdere ZEN uitvoering een vilt-achtige stof wat "luxer" zou moeten zijn; ik vind dit echter niet mooi; het doet zelfs wat goedkoper aan. Uiteraard ook een kwestie van smaak. Het interieur van de Life uitvoering vind ik zeker niet onder doen. Dus daar mis ik niks aan. Geen parkeersensoren? Mis ik ook niks aan, die dingen maken alleen maar herrie om niets (is mijn ervaring).
Eerste ervaring:
Vandaag 80km gereden, lokaal en stukje snelweg. Verbruik bleef verrassend laag. 80 km gereden en nog 308 bereik over. Dat zou dan bij elkaar 388km zijn, bij een buitentemperatuur van 14 graden. Best netjes; Renault geeft 395km op. Het zogenaamde infotainment system uitgeprobeerd. Ik dacht daar nog flink tijd in te moeten steken om het allemaal uit te zoeken, maar het blijkt een heel intuïtief systeem te zijn. Navigatie werkt via je mobiel via Android Auto. je koppelt je mobiel, deze wordt automatisch herkend, en binnen een paar minuten is alles ingesteld. Vervolgens kun je met google maps navigeren. Het werkt allemaal prima. Er valt nog veel uit te proberen, maar dat komt de komende dagen wel. Zithoogte en stoelen zijn prima. Al zullen korte mensen en lange mensen hier graag een verstelbare stoel zien.
Minpuntjes (ja, die zijn er ook): de achterportieren gaan open met een alternatieve handle die in de raamstijl verwerkt zit. Het lukt mij niet om de deur met één hand open te maken. Met de ene hand hanteer je de deurgreep (een soort knop die je indrukt) en met de andere hand trek je dan het portier open. Het is even wennen, en er valt zeker mee te leven, maar een "gewone" deurgreep is toch echt veel handiger. Dit is al langer bekend als minpuntje, maar in deze nieuwe versie zit tie er nog gewoon. Wellicht kan Renault in de toekomst achter ook "gewone" grepen toepassen. Het kan natuurlijk ook een pure design kwestie zijn.
Nog een dingetje: de cruise control werkt minder fijn dan ik gewend ben. Bij mijn Megane druk ik op het knopje, en de cruise controle pint vast op de snelheid die ik op dat moment heb.
Bij de Zoe druk ik op het knopje, maar dan pint hij niet gelijk vast op de snelheid die je dan hebt. Daarvoor moet je op de snelheidsknop(+) drukken. Let op, als je vanaf de snelweg naar de provinciale weg gaat, en daarna weer op cruisecontrol zet, blijkt de snelheid nog op 100km/uur te staan, waardoor de Zoe onbedoeld accelereert. Best link. Veiligheidshalve zou hier dan ook de snelheid vastgepind moeten worden die je dan hebt. Renault kan dit m.i. met een software-update oplossen. Klein stukje code toevoegen...
Update 11-7-2020: Ook hier geldt dat je er aan kunt wennen. Vandaag uitgebreid de cruise control geprobeerd en proberen te begrijpen :)
De komende dagen rij ik lokaal in Almere rond. Verbruik ga ik bijhouden. Ik ben benieuwd naar de werkelijke stroomkosten van een E.V. Ik hou bij wat ik uit de laadpal tap, en deel dit door de gereden kilometers. Komend weekend pak ik de snelweg richting het Groene Hart. Ben benieuwd. Jij ook?
update 10-6:
Vandaag "getankt" aan de laadpaal om de hoek. Het verbruik is wat toegenomen door het aanzetten van de blower op de ruit die verwarmt wordt om condens te voorkomen. Het regende flink afgelopen dagen... Dit zie je in het verbruik terug. Vandaag ook meer snelwegkilometers gemaakt. Dit zie je ook terug in het verbruik. Resultaat na twee dagen rijden en twee dagen niet laden: 230km gereden en 34,4 kWh bijgeladen. Heel netjes. Accu leegrijden zou mij rond 380km gebracht hebben. Het werkelijke verbruik (uit het stopcontact) is daarmee op 0,15 kWh per kilometer uitgekomen. 1/3 was snelweg, 1/3 provinciaal, 1/3 stadverkeer.
Kosten aan de laadpaal: 0,055 per km
thuis laden zou mij dan 0,035 per km kosten
Ter vergelijking: een benzinemotor met een praktijkverbruik van 1:18 kost 0,085 per km aan brandstof.
Update 11-6: weer stroom getapt vandaag: verbruik is vrijwel gelijk als de vorige keer.: 0,145 kWh/km. Iets meer snelwegkilometers (2/3) en iets hogere buitentemparatuur (19/20 graden). Ook dit keer zou ik zeker 380km actieradius gehaald hebben.
Rijgedrag en verbruik
Over de snelheid: op de snelweg ga ik zelden harder dan 100km/uur. Alleen bij inhaalacties. Boven de 100km/uur schijnt het verbruik fors toe te nemen. Dit heb ik nog niet getest :) Ga ik volgende wel doen als ik een keer een flinke stuk snelweg richting oosten van het land neem.
Daarnaast rij ik standaard in de ECO modus: er zijn reviewers die dit maar sloom vinden, maar ik heb nergens last van. Tenzij je perse altijd wil winnen bij het wegrijden bij een stoplicht :)
En op de snelweg bij een inhaalactie, als ik het stroompedaal intrap, dan lijkt de Zoe tijdelijk van de ECO modus af te gaan om snelheid te maken, om daarna weer naar de ECO modus te gaan. Prima oplossing... werkte uitstekend.
Ook rij ik standaard in de B stand, waar er extra afgeremd (en stroom opgewerkt) wordt. Dit scheelt voornl bij stadsritten. Op de snelweg zou D of B stand weinig uitmaken.
Stroomverlies bij stilstand.
Wat mij ook meevalt: er lijkt maar weinig "verlies" te zijn bij stilstand. Zet ik de auto na 1 nacht (12 uur stilstand) weer aan dan geeft hij hetzelfde percentage aan als daarvoor. Al denk ik dat ik dan in de maling wordt genomen, want na het wegrijden zie je de km-range een stukje terugvallen. Ik had wel meer terugval verwacht na 12 uur stilstand.
LET OP! MY Z.E. Connect en MY Z.E. Inter@ctive en privacy gaan niet goed samen. GOED HET PRIVACY STATEMENT LEZEN voor je eraan begint. Renault verkoopt AL je rijdata kwistig door aan Google en Facebook.
Al is het tegenwoordig heel normaal, ook bij andere merken. Dat ze data verzamelen voor eigen doeleinden, snap ik. Dat ze de data breed delen en aan iedereen doorverkopen (Facebook) maakt blijkbaar onderdeel uit van het verdienmodel.
Daarnaast is het gebruik van de service maar tijdelijk gratis, daarna moet je flink betalen per maand voor het gebruik ervan, wat ik ook niet meer van deze tijd vind, aangezien Renault al flink verdient aan het verkopen van de data die ze van jou verzamelen. Renault zou al blij moeten zijn als je uberhaubt van deze apps gebruik maakt. Bij andere merken het gebruik van de connected services wel gratis.
Kilometerrange door het ijs
- 12.000 km
Afgelopen weken was het koud. Dat daarmee de km range naar beneden zou gaan is bekend. Maar nu met een range van nog geen 230km is de boel wel heel erg door het ijs gezakt. Van de zomer tot en met oktober was de 340 - 350 km. 230 km 35% lager. Valt flink tegen....
Dat is gelijk de reden waarom ik destijds niet voor de MG gegaan ben met een fabrieksopgave va 280 km (dacht ik uit mn hoofd) in de praktijk 250. In de zomer dan... daar zou nu dan weinig van overblijven en onvoldoende voor heen en weer naar familiebezoek.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Zoe R110 Limited 41 kWh Parkeerhulp
- 2019
- 90.345 km

Renault Zoe R110 Limited 41 kWh Parkeerhulp / Cruise / Incl Accu
- 2019
- 90.345 km

Renault Zoe R135 Intens 52 kWh (ex Accu) | Huuraccu vanaf € 64,- pm | Achteruitrijcamera | Navigatie | Climate Control | Warmtepomp | LED | Lichtmetalen velgen 16"
- 2020
- 41.874 km