Renault Wind (2010)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2010 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 61.000 km |
een nieuwe funcar
- 61.000 km
Sinds enkele weken zijn we de trotse eigenaar van een zeldzame Renault Wind. Een 2 zits roadster met klapdak en een onderstel ontwikkeld door Renault Sport.
Waarom een Wind?
We zochten een tweede auto voor erbij. Zowel mijn vrouw als ik gaan hoofdzakelijk met de fiets naar het werk en hebben bijna 2 jaar een auto gedeeld (Tesla Model 3, nog altijd de hoofdauto). Toch is een tweede auto sporadisch handig, maar wat dan? Voorop stond dat het een auto moest zijn met een fun factor.
In het verleden cabrio’s gereden: 15 jaar een Mazda mx5 NB en anderhalf jaar een BMW 3 (E93). Met het dak omlaag rijden geeft voor ons die fun factor. Dan is er nog keuze genoeg natuurlijk.
Harde eisen waren betaalbaar in aanschaf (max 8k) en running kosten, laag gewicht. Zachte eisen een auto die rijplezier biedt en waar we beide een klik mee hebben. Zoveel leuke en betaalbare cabrio’s blijken er dan toch weer niet te zijn. Met de BMW hadden we teveel problemen. Nog gekeken naar een MX5 NC. Mijn vrouw was er minder van gecharmeerd. De reputatie van de 1.8 NC is niet al te best, naast roest issues. De 2.0 viel eigenlijk buiten het gestelde budget. In de Franse hoek ligt een Peugeot 207 CC dan voor de hand. De harde vinkjes konden we zetten, maar de klik met het model was er niet echt. Hetzelfde gold voor een Opel Tigra. Toch lastig om tot een passende keuze te komen.
Toen herinnerde ik me jaren geleden eens een Renault Wind te hebben gezien. Vond ik toen in een erg apart en ontzettend gaaf ontwerp. Gelijk eens gaan zoeken. Slechts pakweg 25 te koop, hoe zeldzaam en bijzonder! Deze suggestie viel bij mijn vrouw na het zien van de foto’s gelijk in de smaak. Toen me eens verdiept in de techniek van de auto. Die blijkt grotendeels uit de Twingo 2 afkomstig en deels uit de Clio 3. Notoire zwakheden zijn niet bekend. De techniek is eenvoudig en robuust. Motor, bak, carrosserie en elektronica staan als betrouwbaar bekend. Onderdelen zijn prima betaalbaar. Kortom, de vinkjes stonden allen op groen. Nu op zoek naar een leuk exemplaar.
Onze Wind
Uit het aanbod sprong er 1 tussenuit. Bijzondere kleurstelling: ijsblauw metallic met zwarte velgen, full options (oa leer, automatische airco, cruise control, bluetooth en parkeersensoren), slechts 60.000 km inclusief volledige onderhoudshistorie en dat alles voor een faire prijs. Te koop bij een Bovag handelaar in de Achterhoek met uitstekende reviews. Nog een nachtje over geslapen, vrouw nog steeds enthousiast en toch besloten om eens te bellen. Volgens de verkoper was ie de rit van anderhalf uur waard. Ter plekke aangekomen klopte dat beeld ook overwegend, in aanmerking genomen dat ik een Pietje Precies ben als het op auto’s aankomt. Het interieur was nog als nieuw, lakwerk vrij van kassen, deuken en schades. De mistlampen waren wel melkachtig, de koplampen aan de bovenzijde licht verweerd en de velgen, hoewel best netjes, toch wat schade en oxidatie.
De proefrit was overtuigend. Motor liep zijdezacht, alles werkte naar behoren. Volledig vrij van rammels, speling of andere bijgeluiden. De vorige eigenaren waren er duidelijk zuinig mee omgesprongen. De Michelin Pilot sport achter waren bijna nieuw, maar voren aan vervanging toe. Hetzelfde gold voor de distributie kit. De verkoper stelde voor dat voor zijn rekening op te lossen. De auto zou volledig worden nagekeken, zodanig dat alles wat de komende 2 jaar aan vervanging toe was werd vervangen. Ook de mistlampen zouden worden vernieuwd en 6 maanden Bovag garantie. Door een tekort aan monteurs en het geplande reguliere onderhoud , liet de aflevering nog 3 weken op zich wachten. Voor ons geen probleem, het was winter en echt nodig hadden we auto niet direct.
De auto werd perfect afgeleverd volgens afspraak, op mijn verzoek zat de factuur van de werkzaamheden erbij. De afleverbeurt bedroeg €1700. Waar vind je dat nog voor een auto in deze prijsklasse, we waren er super blij mee!
Het rijden
In mijn leven al best veel auto’s gereden, maar met welke mindset kruip je dan achter het stuur van een auto van 15 jaar oud op basis van een Twingo 2?
Het is duidelijk dat Renault niet alleen moeite heeft gestoken in het ontwerp, maar ook aan in het rijden. Chapeau! De carrosserie is erg torsiestijf, door de targa achtige constructie en strutbars in de kofferbak. De besturing is behoorlijk scherp en de auto ligt prima op de weg in bochten. Hier zijn de invloeden van Renault Sport duidelijk merkbaar. Dat geldt ook voor het schakelen, dat soepel verloopt met vrij korte schakelwegen. Op deze vlakken dus geen reden tot klagen. Het is een fijne rijdersauto die de bestuurder een heel eind betrekt bij het rijden. Verwacht qua rijeigenschappen (net) geen MX5, maar ook geen doorsnee stadsauto.
Op andere zaken laat de Wind wel steekjes vallen: de motor loopt fluisterstil, maar klinkt niet sportief en voelt ook niet zo aan. Het betreft een 1.2 TCE (4 cilinder turbo met 100 pk). De turbo zelf is vrij afwezig, waardoor de auto eerder een cruiser is dan uitnodigt tot een actieve rijstijl. Het onderstel kent een focus op wegligging en sportiviteit, wat iets ten koste gaat van het comfort: vooral korte oneffenheden worden bonkerig aan de inzittenden doorgegeven. Verwacht ook niet teveel van de geluidsisolatie. Bij 120 km met gesloten kap is een gesprek alleen met lichte stemverheffing mogelijk. De remmen zijn doorsnee en passen minder bij een sportieve auto.
Met het oog op gewichtsbesparing (de auto weegt ca 1.100 kg) klinken de portieren wat blikkerig en de kunststoffen in het interieur voelen goedkoop. Voor ons niet de belangrijkste zaken. Waar we meer waarde aan hechten zijn de bovengemiddeld goede stoelen (dikke fauteuils met stevige wangen) en de enorm grote kofferbak (de lichtgewicht kunststof kap vouwt zich niet op in de kofferbak maar onzichtbaar erop. Beter gezegd ertussen. Als een ham-kaas in een tosti). Ondanks de compacte buitenafmeting heb je een prima vakantie auto met royale bagage en beenruimte.
De auto zelf
Van het ontwerp moet je houden. We vinden het geweldig. Renault heeft er echt werk van gemaakt en een niche product op de markt gezet met een onderscheidend ontwerp. Een auto vanaf de eerste pennestreek ontwikkeld als sportieve cabrio, gericht op design en rijplezier. Tegenwoordig ondenkbaar, iets uit vervlogen tijden toen de ontwerpers het nog voor het zeggen hadden in plaats van de boekhouders. In dit segment is vandaag de dag alleen nog de MX5 de laatste volhouder, maar echt betaalbaar is die ook niet meer te noemen.
De Wind is commercieel volledig geflopt. Dat is de auto niet aan te rekenen, maar komt door de te late introductie, toen het marktsegment van betaalbare cabrio’s al op zijn retour was. Dat de auto in het najaar in plaats van de lente zijn introductie beleefde hielp ook niet echt. Eind 2010 waren de naweeën van de kredietcrisis nog voelbaar en was er vrijwel geen interesse in de Wind.
Na slechts 3 jaar trok Renault gedesillusioneerd de stekker uit de productie, met slechts 13.228 geproduceerde exemplaren. In Nederland zijn er nieuw in die periode een schamele 222 stuks op kenteken gezet. Inmiddels is de Nederlandse populatie ruim verdubbeld tot een kleine 600 exemplaren dankzij import. De onze komt oorspronkelijk uit België.
Om die aantallen in perspectief te plaatsen: op dit moment staan er 4.200 Ferrari’s in Nederland geregistreerd en iets minder dan 1.200 Lamborghini’s.
Exclusiviteit is dus gegarandeerd, en dat voor een volume fabrikant als Renault. Voor mij ook een reden om de auto te koesteren, deze auto verdient het. Zeker omdat het de meest luxe versie betreft met een erg lage kilometerstand.
Verbeterplannen
Bij het koesteren hoort allereerst een goede autohoes, geschikt voor buiten die ademt en UV licht tegenhoudt. Dan blijkt helaas dat het regenwater als een zwembad blijft staan op de achterklep. Van piepschuim een constructie gebouwd voor op de achterklep, waardoor regenwater van de hoes afloopt.
De airco condensor is gevoelig voor steenslag. Om een dure reparatie door lekkage te vermijden, heb ik een zwart net achter grille laten monteren.
Aan de binnenzijde een originele middenarmsteun gekocht en nieuwe vloermatten. Onder de motorkap chiptuning, waardoor het vermogen toeneemt van 100 pk naar 125 pk en het koppel van 150 NM naar 200 NM.
Om de buitenzijde in nieuwstaat te krijgen, heb ik nog een uitgebreide detailbeurt uitgevoerd: de hele lak gekleid, gepolijst en in de keramische coating gezet. Ook zijn de koplampen gepoijst en en voorzien van met 2k blanke laklaag. De velgen zijn gepoedercoaten en ook voorzien van keramische coating. Na alle noeste arbeid mag het resultaat er zijn. De Wind ziet eruit als fabrieksnieuw, waar je ook kijkt.
Naast deze poetswerkzaamheden vergeten we het rijden niet: we hebben besloten om de zomervakantie met de Wind te doen en gaan via de Provence richting Cote d’Ázur en Lago Maggiore. Heerlijk cruisen over binnenwegen bij de Alpen. Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Wind 1.6-16V Exception|Climate Control|Hardtop|APK
- 2010
- 145.155 km

Renault Wind TCe 100 Gordini - RIJKLAARPRIJS - Uniek! - Lage kilometerstand N.A.P. - EERSTE EIGENAAR - Dealeronderhouden
- 2011
- 30.262 km

Renault Wind 1.2 TCE Collection | Clima | Cruise | Leer | Lichtmetaal | Nummer 12 !!! |
- 2010
- 45.360 km