Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilège (2002)

autoreview

Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilège (2002)

Signalement

UitvoeringVel Satis 2.2 dCi 16V Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 19%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vlaggenschip met dito kosten

  • 120.000 km

Nadat we er achter waren gekomen, dat onze Citroën XM, om hem door de APK te krijgen, een wel heel rijkelijke financiele injectie nodig had, en in aanmerking genomen dat de 3 ton langzaam in zicht kwam en de dame ook al weer 13 jaar oud was, stelde zich de vraag: is deze investering zinvol? Een echte Citrofiel hoeft op dat moment niet eens na te denken, strijkt met zijn hand over zijn hart/portemonaie, en gaat de toekomst in zijn XM tegemoet. Maar ik ben dan misschien net niet Citrofiel genoeg? Dus kan mijn conclusie dan alleen maar zijn: economisch gezien is mijn hydropneumatisch geveerde pareltje afgeschreven!! Plus dat je weet, dat er na deze mankementen, ook weer de volgende slijtage gevoelige (dure) delen weer aan de beurt zijn, dus zeker op de loer liggen met deze kilometerstand en leeftijd...Een Citroën XM rijden is een feest, maar op den duur wordt het toch een vrij dure hobby als je de auto dagelijks, en voor 25-30k per jaar inzet. Maar ja, het is en blijft natuurlijk een XM...en dat doet pijn aan het autohart om daarvan afstand te moeten doen....En wat komt er voor in de plaats?

We wilden in ieder geval weer iets aparts, niet een auto die op elke straathoek staat, en lekker ruim en met veel comfort. De auto's van Franse makelij hadden dan misschien niet de beste reputatie. Wij waren eigen;lijk tot op een zekere kilometerstand/leeftijd heel goed (koop) bediend geweest, en eigenlijk meer dan tevreden geweest over onze Citroëns. De Zweedse en Duitse wagens in dit segment zijn dan misschien kwalitatief 'beter', de prijzen van zowel de occasion als het onderhoud zijn er ook vaak naar! We waren dus niet bang om het weer in het Franse arsenaal te gaan zoeken zal ik maar zeggen. In eerste instantie even aan een 'laatste' type XM gedacht, maar die waren ook al weer minimaal 7 jaar oud, met vaak ook veel kilometers op de klok, want we willen toch een diesel, dus dat ging hem niet worden. Een (jong) gebruikte C6 was er toen niet, dus wat dan? Zo kwamen we na wat zoek- en speurwerk op de Renault Avantime terecht. Een super aparte auto, helemaal wat ik zocht, maar vanwege het wel erg kleine aantal geproduceerde auto's durfde ik de stap niet te zetten ivm een mogelijk problematische onderdelen voorziening. En zo kwam eigenlijk ineens zijn neefje, de Renault Vel Satis in beeld!
Hoe je het ook wendt of keert, ook dit is een auto die niemand onberoerd laat, en zeker qua vormgeving kompleet breekt met alle geldende tradities in deze klasse! Zoveel voor- als tegenstanders...dus lekker apart. De auto is, zeker in het begin, in redelijke aantallen verkocht, en dus was er inmiddels behoorlijk wat keuze op de 2e hands markt. Bovendien waren de meeste wagens full option met diesel motoren verkrijgbaar, en bovendien 2e hands relatief goedkoop. Natuurlijk waren we gewaarschuwd, dat deze auto ook niet echt een vlekkeloze reputatie had. Vooral de 3.5 Dci met automaat moest je absoluut mijden vanwege nooit ophoudende (dure) ellende aller aard. Maar na enig speurwerk vonden we een mooie, diep donker blauw metallic 2.2 Dci met 150PK. De auto was in een zo goed als full option Privilege uitvoering met panoramisch electrisch schuif/kanteldak, Bj 2002 dus 4 jaar oud en 120k gelopen. De volledige onderhouds historie inclusief alle terugroepacties en verbeterpunten waren er bij en gebeurd. Het was een ex-lease auto, wat betekende dat de eigenaar dus niet had hoeven te besparen op de onderhoudskosten. De auto was brandschoon, geen krasje of deukje te bekennen, nooit in gerookt, kortom een plaatje voor de fan's zal ik maar zeggen. De verkoper was de oorspronkelijke bestuurder van de auto, en hij had hem bij de leasemaatschappij na beëindiging van het leasecontract overgenomen, om hem dan (hopelijk voor hem met wat winst) te verkopen...Dat bleek dus een beetje tegen te vallen, want hij had de auto al een tijdje te koop staan en was al fors met de prijs onderuit moeten gaan, zonder het gewenste resultaat... Het enthousiasme wat hij over de auto had, was dus niet zo besmettelijk gebleken als hij verwacht/gedacht had. Na een proefrit in dit rijdende salon, met bovendien hogere zitpositie, gezeten in fauteuils, en een ongekende zitruimte voor met name ook de achterpassagiers, waren we letterlijk verkocht. En nogmaals, over smaak valt niet te twisten, maar wij vonden het echt een prachtige limo! De koop werd na wat pijnlijke momenten voor de eigenaar qua prijsbepaling, toch gesloten, en wat later hebben we de auto opgehaald.

We hebben 4 jaar met enorm veel plezier met deze auto gereden. Hij heeft ons echt nooit in de steek gelaten in de letterlijke zin van het woord, startte/liep altijd ondanks dat hij altijd buiten stond. Als je met deze auto op pad bent, heb je echt het gevoel met een waaaagen op pad te zijn. Echt een 'wie doet me wat' gevoel. Hij nodigt niet direct uit om donuts neer te zetten, of eens pittig te 'hoeken', laat staan om bij de stoplichten weg te branden. Deze auto is gemaakt om in alle comfort over de autobaan te zoeven, en de kilometers fluitend aan elkaar te rijgen zonder naar een kilometertje of 100 meer of minder te hoeven kijken. Voor zowel bestuurder als (achter) passagiers ruimte te over, en een lel van een kofferruimte. Het verbruik lag om de 8 liter (tussen de 1 op 12 en 1 op 13). Dat vond ik voor zo een grote auto en dito gewicht (je kon de Vel Satis nou niet echt een vedergewichtje noemen...hij zat rond de 2 ton) in combinatie met 150pk en toch een vrij groot frontaal oppervlak, acceptabele cijfers. De 6 bak was prima gespreid, een mooie combi tussen lagere toerentallen bij autobaan snelheden in de 6e versnelling, en vinnigheid om te accelereren bij het inhalen bijvoorbeeld. Even terug naar 4 of 5e versnelling, en je wipte zo je voorligger voorbij. Met het rijden was in de ruimste zin van het woord absoluut niks mis!

Maarrr....waar we al een beetje voor waren gewaarschuwd, bleek helaas ook meer dan uit te komen. De kosten om ons vlaggenschip op punt te houden logen er niet om, en was een nimmer aflatende drain op je banksaldo. Tenzij je er niet om maalt dat X of Y niet werkt natuurlijk!
Om te beginnen waren de banden niet aan te slepen. Hij FRAT werkelijk Michelins, als we 35000km met een set deden was het gewoon einde verhaal. En dat had niets met een Renault Alpine rijstijl te maken, maar volgens de dealer was de hoge opbouw en gewicht van de auto debet aan de hoge banden consumptie...Dat betekende dus dat je vrolijk elke keer ruim 1000E bij de bandenboer kon achterlaten (toch nog iemand die blij was...)
Werkelijk om de haverklap ging er wel iets kapot, en net altijd van die dingen die weer pittig in het huishoudbudget hakten...Een reparatie lag standaard boven de 200/300e, oplopend tot 1000E en meer. En het was echt meer regel dan uitzondering! Was het het electriche open dak niet wat blokkeerde, dan wel een hefmechanisme van een electrische achterruit. Vervolgens lieten de koplampsproeiers van de xenon's het weer afweten omdat de compressor er mee ophield. Dan kregen we weer problemen met de ophanging met speling op het hele onderstel. Een kortsluiting, die uiteindelijk in de bedrading zat van de electrisch verstelbare/verwarmde bestuurdersstoel, maar voordat de garage daar achter was gekomen hadden ze bijna het hele dashboard er uitgesloopt...Het is een opsomming, maar ik ben er vast nog een aantal vergeten...
Ook bij elke beurt kregen we ongeveer standaard een telefoontje van de dealer, om te vertellen dat ze weer een 'ontdekking" hadden gedaan, en dat dat X extra kostte om het gebeuren weer in orde te krijgen. De basis zoals motor/versnellingsbak techniek deden het prima, maar zo een beetje alles wat er op/om/aan de auto hing, gaf er vroeg of laat de brui aan. Maar goed, de pinpas gleed weer na wat ge... door de gleuf, en als je dan weer met de Vel Satis op weg naar huis was van de garage, was je de boze bui weer snel vergeten omdat die auto zo zalig rijdt...

Tot het moment dat de airco het maar 'matig" deed...Toevallig net voor de vakantie, en het duurde ook na de vakantie weeeeken voor het onderdeel er eindelijk uit Frankrijk was. Gelukkig hadden we een 'echte" Nederlandse zomer, dus was het geen drama dat de airco niet werkte haha!! Maar goed, na het monteren van het lekkende koppelstukje, waardoor er onvoldoende druk op de airco zat en hij het dus niet deed, kregen we weer een traditioneel belletje van de dealer, dat heel het leidingsysteem van de airco gecorrodeerd was, dus moest worden vervangen. Bovendien zat de wissel van de distributieriem (dus ook waterpomp en bijbehorende riemen-winkel) er aan te komen, en mogelijk nog wat extra verrassingen waar we inmiddels eigenlijk al (helaas) standaard op konden rekenen. Wat de kosten van de reparatie van de aircoleidingen zouden zijn, heb ik niet eens meer afgewacht: ik was er helemaal klaar mee!!! De dealer wist me op dat moment alleen te vertellen dat het veel ging kosten, maar niet hoeveel exact...???!!! Tel uit je winst....Met al deze gekende en mogelijk onbekende onkosten in het vooruitzicht, en de dagwaarde van de bijna 8 jaar oude Vel Satis met 235000km op de klok in acht genomen, was er helaas maar een eindconclusie mogelijk voor deze klassieker in de dop: einde oefening!

Met spijt in mijn hart hebben we afscheid genomen van deze prachtige auto. Maar elke keer als ik er weer eens een tegenkom, blijf ik er van genieten (en hopen dat de eigenaar niet zo veel ellende heeft gehad als ik).

We hebben bij de speurtocht naar een opvolger met veel moeite zo een beetje alle auto-emotie overboord gegooid, wat me heel zwaar viel...We hebben uiteindelijk voor een oerdegelijke fonkelnieuwe Ford Mondeo SW 1.8 Tdci Econetic gekozen. Ik weet het, een groter contrast is bijna niet mogelijk en misschien een vloek in de kerk van autoliefhebbers. Het zij zo...we hebben ruim 4 jaar zonder 1 eurocent extra kosten met de Mondeo gereden....wat een verademing (zie revieuw)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.