Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilège (2002)

autoreview

Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V Privilège (2002)

Signalement

UitvoeringVel Satis 2.2 dCi 16V Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf93.000 km
KM-stand laatst169.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In het Matra museum in Romorantin raakten we enkele jaren geleden onder de indruk van wat de laatste creatie van Matra zou zijn: de Avantime. Dat model heeft Renault na de overname nog uit willen brengen, zoals bekend zonder succes. De auto sprak erg tot mijn verbeelding. In mijn herinnering stond toen ook een test van wat volgens Renault een meer praktische variant op het thema ruimteauto was: de Vel Satis. Na mijn Laguna moest het dus een Vel Satis worden.

Na uitvoerig te zijn voorgelicht over de historie van het (gebruikte) exemplaar dat ik op het oog had werd de koop gesloten. In een jaar zijn er ruim 40000 km afgelegd tot volle tevredenheid. Alles zit er op en aan, in de privilege uitvoering. De auto is in de kleur beige angora die de auto goed staat. Het interieur is van het type Ambiance Avant-Garde met aluminium accenten en stof-alcantara bekleding, prettig en niet saai. De stoelen zijn onovertroffen en in één woord subliem. Met behulp van de memory functie (dit zit in het super confort pakket) begin je steeds met de stoel in de ingestelde stand, eenmaal op de snelweg schuif je de stoel verder naar achter en gaat de cruise control erop. Zelfs in de achterste stand blijft er dan achterin nog voldoende beenruimte. In het donker geeft de xenon verlichting veel zicht en wordt je door tegenliggers en via de achteruitkijkspiegels nauwelijks gehinderd. De warmtewerende voorruit is ’s zomers ideaal, de daaronder geplaatste TomTom heeft wel een externe antenne nodig, anders is het signaal onvoldoende. De airco is écht goed, links-rechts gescheiden en zelfs achterin apart te regelen, dus onderweg geen discussies meer over dit onderwerp. De diesel is een stille kracht en ook zuinig (6.2 l op 100 km op de snelweg is mogelijk!). Op vakantie met een (relatief lichte) caravan kan ook stevig worden doorgereden. De remmen zijn zeer effectief, het lijkt alsof nooit meer hard behoeft te worden geremd. Mijn vermoeden is dat de electronische remkrachtverdeler hierbij in standaard situaties vooral de achterremmen aanstuurt, zodat de auto ook dan zeer stabiel aanvoelt. Er zitten zoveel bijzondere functies op dat ik sommige pas later ontdekte (b.v. ramen sluiten m.b.v. de afstandbediening).

Al met al een heel fijne reisauto waar ik niet snel afstand van zou willen doen, al zijn er sportievere, snellere en misschien zelfs mooiere modellen. Het Duitse blad Die Zeit noemde de Vel Satis ooit in een test: Raumschiff à la Francaise, en ze hadden gelijk.

PROBLEMEN

Problemen?
Er waren zowaar ook problemen, het blijkt after all toch een gewone auto... Er was een probleem met de waterafvoer van de voorruit, de bak verzamelt kennelijk veel blaadjes en takjes die de afvoer verstopten. Ook moest onlangs de intercooler worden vervangen omdat deze aan de onderzijde vervormd was en begon te lekken (wie kan mij vertellen hoe dit wordt veroorzaakt?). Verder traden gelukkig alleen kleinere probemen aan het licht, die ik veelal zelf kon oplossen.

Wegens overcompleet verkocht

  • 169.000 km

Na bijna twee jaren heb ik afstand moeten doen van deze limousine. Het was een genoegen erin te rijden, passagiers mee te kunnen nemen en je als bestuurder een king of the road te voelen(roi de la route klinkt inderdaad vreemd). Ik ben benieuwd wie er de nieuwe eigenaar van zal zijn en wat zijn ervaringen. Er kunnen nog vele kilometers mee worden gemaakt, dat is zeker, voor mij als veelrijder is de auto toch in onderhoud en brandstof wat aan de dure kant gebleken. Ik ben maar eens overgestapt naar een benzinewegen, ik zou het een behoorlijke stap opzij willen noemen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.