Renault Twingo SCe 70 Limited (2017) #2

autoreview

Renault Twingo SCe 70 Limited (2017)

Signalement

UitvoeringTwingo SCe 70 Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst68.000 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuke auto met achterwiel aandrijving

  • 11.490 km

Na ruim 5 jaar in een Twingo te hebben gereden werd het tijd voor een nieuwe auto. Daarbij weer bij Renault terecht gekomen, ook vanwege de prijs. EUR 1.500 korting en EUR 1.500 extra inruil. Dit leidde tot een afschrijving van EUR 100 per maand. Gezien er aardig wat kosten aan zaten te komen bij de Twingo uit 2012, vonden we dit een goede deal. Aangezien mijn vrouw graag een zwarte wilde, maar niet met rood viel de collection uitvoering af. Het werd de limited edition. Deze is voorzien van donkere achterramen, lichtmetalen velgen en parkeersensoren achter.

Mijn vrouw is helemaal weg van de auto. Lekker praktisch nu met 5 deuren. Zit en rijdt prima. Voldoende ruim. Voorzien van DAB, leren stuur, cruise control, bluetooth. Prima zo.

Het rijden is ook echt iets bijzonders. De draaicirkel is enorm klein t.o.v. andere auto’s. Dit doordat de motor mist voorin en de wielen dus verder kunnen draaien. Dat merk je ook met het nemen van bochten. Voor je het weet raak je een stoeprand. Het is echt wennen omdat de auto zo scherp stuurt. Je merkt ook echt dat er geen aandrijving op de voorwielen is. Rijdt lekker precies, ook met acceleren in de bocht. Dat acceleren valt echter wel tegen met 70 pk, maar is voldoende om mee te komen met het overige verkeer. De motor ligt achterin. Je hoort hem nauwelijks. Ook veel minder bandengeruis t.o.v. het vorige model. Bij het starten hoor je de motor wel en verneem je wel dat het een driecilinder is.

Punten uit andere reviews zijn het weggedrag bij wind en de hitte van de motor achterin. Beide kloppen. De foam mat wordt best warm, maar het is niet zo dat je vlees al gaar is bij thuiskomst met de boodschappen achterin. Zo erg is het ook weer niet. We hebben de auto al diverse keren gereden met harde wind, maar dat valt echt mee. Door het gewicht moet je inderdaad wel opletten en afhankelijk van de windrichting kan de auto af en toe wat bewegen op de weg, maar het is goed te doen. Met normale wind rijden we vaak ook 130 en dat is goed te doen. Hogere snelheden zijn trouwens ook goed te doen (130-140 km/uur).

Wij hebben er geen spijt van. Integendeel. Het is een fijne auto met een eigen signatuur. De motor achterin en achterwielaandrijving maken het extra bijzonder. Onderhoud nog niet gehad. In deze variant is het ieder jaar of 20.000 km.

Eerste beurt

  • 30.000 km

Na bijna twee jaar heeft de auto een beurt gehad. Niet gekozen voor de budgetbeurt omdat we door omstandigheden ook de beurt niet na precies een jaar en/of 20.000 km hebben laten doen, maar 1 niveau daarboven. De filters, luchtfilter en interieurfilter zijn makkelijk zelf te vervangen. Ik was EUR 25 kwijt i.p.v. 65-75 bij de dealer. De beurt zelf was EUR 265.

De auto bevalt verder erg goed. Hij rijdt leuk en sportief, is comfortabel voor zo'n kleine auto en praktisch. Het verbruik is 1 op 18.25 gemiddeld. Als je wat langere afstanden rijdt is 1 op 20 makkelijk haalbaar. Veel zuiniger niet en zeker niet de 1 op 23 wat wel in de specs staat. We hebben ook nog geen mankementen gehad. De banden zien er ook nog goed uit en slijten voor en achter gelijk.

4 jaar onderweg

  • 52.500 km

Vandaag heeft de Twingo weer een beurt gehad en APK. Gekozen voor een grote beurt, filters, bougies, airco cleaning en een brandstofcleaner. Kosten waren EUR 470. Daarnaast was er een lampje stuk achter de temperatuurregeling en dit is gemaakt voor EUR 50. Ik had zelf even gekeken, maar is toch lastig om het paneel te verwijderen. Verder zijn onlangs alle vier de banden vervangen. Die van achter waren duidelijk versleten over het gehele loopvlak, die van voor met name aan de binnenkant. Er liggen nu Continental EcoContacts 6 onder.

De afgelopen tijd geen issues gehad met de auto. Geen olieverbruik en dus alleen het lampje in het dashboard. Het verbruik in het laatste jaar is gunstiger geworden (waarschijnlijk door minder korte afstanden) en is nu 1 op 18.4.

Over het rijden ben ik nog wel positief, maar ik heb nu zelf een andere auto (Passat GTE) en dan merk je toch wel het verschil in stuurgedrag. Daar was ik zeer tevreden over bij de Twingo, maar nu merk ik toch wel duidelijk het verschil. Ik heb nu het gevoel dat de Twingo met lekke voorbanden rijdt, maar dat zal ook wel het verschil in banden zijn. Op mijn Passat heb ik 18 inch. Mijn vrouw merkt verder geen verschil en is er nog super happy mee.
Op naar de komende APK over twee jaar!

6 jaar onderweg

  • 68.000 km

In het afgelopen jaar de banden laten vervangen. Alle vier tegelijk i.v.m. achterwielaandrijving slijten ze voor en achter redelijk gelijkmatig. Het lastige was wel dat bleek dat de binnenkant van de banden veel meer was versleten dan de buitenkant. Dus eigenlijk te laat opgemerkt. Continent Ecocontact 6 eronder laten zetten bij de Euromaster. Totaal zo'n EUR 340.
Tevens eind 2021 wilde de auto niet meer starten. Met wat hulp toch weer aan de praat gekregen, maar daardoor wel 'schade' opgelopen aan het electrische systeem. De ruitenwissers wilden niet meer uit bijvoorbeeld. Bij de Renault dealer was ik daarvoor EUR 220 kwijt en nog EUR 105 voor een nieuwe accu die ik er zelf in heb gezet. Was niet erg moeilijk, maar wel lastig toegankelijk om de laatste bevestigingsschroef los te krijgen. Je komt er gewoon bijna niet bij of je moet een hele lange torque hebben in de juiste maat.
In juli ook weer een grote beurt met nieuwe ruitenwissers. Viel mee, maar toch weer zo'n EUR 650 kwijt. Beurt, ruitenwissers, twee lampjes.
We gaan er nog twee jaar mee doorrijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.