Renault Twingo SCe 70 Dynamique (2014) #3

autoreview

Renault Twingo SCe 70 Dynamique (2014)

Signalement

UitvoeringTwingo SCe 70 Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst54.725 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede Auto

  • 16.000 km

Nadat Chevrolet bekend maakte uit Nederland te vertrekken ben ik op zoek gegaan naar iets anders.
In een autoweek ergens in september 2014 las ik een stukje over de Renault Kwid. Daarvoor was ik al enthousiast over de TwinRun Concept en de TwinZ concept. Deze 2 prototypes vond ik er onwijs gaaf uitzien en toen ik er achterkwam dat de Twingo te koop was ben ik gaan kijken bij de dealer.

Na een uitgebreide proefrit werd ik nog veel enthousiaster over de Twingo. Het model rijdt goed en het confort verraste me. Echter zou ik nooit de babyblauwe kleur van het interieur omdat ik me daar bij de proefrit al aan stoorde.

Ervaringen:
Tot op heden zijn de ervaringen met de Twingo goed. De auto rijdt comfortabel en de draaicirkel is geweldig.
De ruimte in de Twingo is toch nog vrij ruim ondanks de motor achterin. De achterbank is in delen neerklapbaar en belangrijker nog daarmee krijg je een gelijke laadvloer. De bijrijdersstoel is ook in zijn geheel naar voren te klappen waardoor je die gelijke laadvloer nog een stukje kan doortrekken. Zo is het vervoeren van bijvoorbeeld een achterklep van een Fiat Seicento vrij makkelijk te doen. Wel moet ik erbij vermelden dat de toegang tot de bagageruimte vrij krap is.
Met een verbruik van 1:19 vind ik de Twingo vrij zuinig. Ik rijdt voornamelijk snelwegritten en ook op de snelweg is de Twingo confortabel.
Een bijkomend voordeel van de motor achterin is dat je de passagiers achter je makkelijker kunt verstaan. Daarnaast geeft de driecilinder minder trillingen door wanneer deze achterin is geplaatst.

De Twingo is wel zijwindgevoelig. Met stormachtige wind kan de Twingo behoorlijk gaan slingeren. Met een snelheid tot +- 100 km/u is de Twingo ook bij stormachtige wind nog goed in een rechte lijn te houden.

De Twingo is afgeladen met opties. Zo is er een toerenteller die op je telefoon af te lezen is. (zie foto) Het pakket Sound is een aanrader. Daarmee krijg je een heel mooi geluid bij het afspelen van je muziek. (Die muziek komt wel van de USB want een cd speler heeft de Twingo niet) De Twingo heeft cruisecontrol wat voor mij een vereiste was bij de aankoop. Deze is vrij makkelijk in het gebruik.
Ook de hill assistent is een fijne optie. Ik had het voorheen op de Aveo en wil het niet meer missen.
De climate control werkt onwijs goed en doet wat ie moet doen. In de zomer staat hij iets warmer dan in de winter omdat de airco wel heel erg goed koelt.

Bandenspanningssensoren:
Als er een optie is die zinloos is dan is het deze wel. Tenslotte kan ik zelf wel zien en ervaren of mijn banden nog op de juiste spanning staan. Uiteindelijk controleer je de bandenspanning toch meerdere keren in het jaar.
Ik rijdt zowel op zomer als winterbanden en ik vind het onzin om speciaal voor de winterset ook nog de sensoren erbij te kopen. Ze zijn overigens nog vrij duur ook.
Het nadeel daarvan is dat er op je dashboard 2 lampjes gaan branden. (zie foto)

Tot op heden heb ik geen schrikbarende mankementen gehad. De rand bij de A stijl en het voorportier begon lakschade te vertonen. Onder garantie is dat netjes opgelost. De striping rechtsachter vertoonde een bobbel en scheurde later en ook Deze is netjes vernieuwd.

In de winter komen eigenlijk een paar minpuntjes naar voren.
De portieren vriezen makkelijk vast. Dit komt door het rubber dat over de stijl loopt. En bij regenachtig weer wil er nog wel eens wat water in de kofferbak druppelen bij het openen van de achterklep.

Conclusie:
De Twingo is een fijne auto waar ik tot op heden met veel plezier in rijdt.

  • 21.054 km

De kilometers die tot nu toe zijn gemaakt zijn naar volle tevredenheid.
Ook op de langere afstand is het prima uit te houden. Regelmatig rijden er ook collega's met me mee en ook die kunnen prima hun plek vinden in de Twingo. De ruimte op de achterbank is netjes.
De radio heeft eenmalig kuur gehad. Daarbij bleef het scherm oranje zonder tekst. Toen de radio aanging was het volume 18 en was het geluid alleen rechts in de Twingo hoorbaar. Contact uitgezet en de deur geopend en dichtgedaan. Motor gestart en probleem opgelost. Het is ook niet meer voorgekomen.
Het verbruik is met een gemiddelde van 1:18/19 heel netjes.
Verder is er niet echt iets bijzonders te melden.

Afscheid van de Twingo

  • 54.725 km

Ik kan een heleboel vertellen over de Twingo in de afgelopen 54000 kilometer maar het belangrijkste is toch dat deze auto mij ontzettend goed is bevallen en uiterst betrouwbaar is gebleken. De Twingo heeft een design dat ik na 3 jaar nog steeds niet beu ben en ik ben zeer te spreken over het rijgedrag (Met name de combinatie motor achterin en hilarisch kleine draaicirkel) en de opties die erop zitten die ook allemaal goed werken (met uitzondering van de Lane departure functie, werkt goed maar werkt vooral goed op mijn zenuwen dus staat altijd uit). Ik heb de Twingo daarom ook ingeruild op een nieuwe Twingo. Eigenlijk stopt de review met de Twingo hier dus niet echt maar krijgt een vervolg. De nieuwe heeft exact dezelfde motorisering maar heeft wel het nieuwe type versnellingsbak. (De Twingo's tot en met +/- Mei 2015 hebben het 'oudere' type versnellingsbak.) Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe Twingo mij net zo goed zal bevallen als deze heeft gedaan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.